Svensk, manlig artist.

Var på konsert och såg Lars Demian förra veckan. Passar ju bra till Musik & fotoautomaten. Det är Pialotta som håller i detta musiktema. Tror jag är ute i sista minuten, veckans tema är "svensk, manlig artist".
Blandar några foton med lite intryck från konserten och favoritlåtar. Det var en bra konsert, jag njöt för fullt i de två timmar konserten höll på.

Börjar med en riktigt bra Lars Demian låt. Lyssa på texten, märk förändringen, så snyggt!

        
         "Det manliga beteendet" heter detta musikaliska drama.

        
         Lars Demian spelade tre kvällar i rad på Boulevardteatern.

Vi var ett åttiotal i publiken på onsdagskvällen (spelning två) och säkert en tredjedel hade inte hört Lars Demian förut. Det märktes på skratten som kommer, eftersom Demian är rolig i sina vistexter, ibland burlesk. Med på scen var David Tallroth, en riktigt duktig musiker.


David Tallroths instrumenthörna...

Lars Demian får ihop sångtexter som rinner fram med en lätthet som fascinerar mig. Här ett bra exempel,
texten till "Dagen efter igår"

Vad hände igår, säg vad hände igår?
Mitt huvud står alldeles still
Var är mina kläder och var är mina skor?
Är det någon som vet hur det gått till?
Jag undrar var jag är nå´nstans och hur jag kommit hit
och vem är hon som sover sött bredvid mig blek och vit?
En liten ljuv Susanna, med långt och vackert hår
Jag undrar vad som hände igår?

Hur slutade min kväll, säg hur slutade min kväll?
Jag minns att den började på en krog
Vi åt och drack och skrattade tills timman hon blev sen
Då hade jag redan fått nog
Men sen kommer jag ihåg en klubb med flickor och med dans
och sen var det visst en taxi till en fest nån annanstans
Det var där dom bjöd på öl och vin och vodka absolut
Det var där som mitt minne tog slut

Det får inte va´ sant, det får inte va´ sant
Blev jag våldsam och galen och vild?
Kräktes jag på hunden och hotade med stryk?
Jag som brukar va´ så blyg och mild
Tog jag av mig mina kläder på ett bord, vad hände sen?
Sprang naken runt och skrek "OH HAPPY DAYS ARE HERE AGAIN"?
Jag vet att jag lovat förr, men nu svär jag så heligt
min vän, att jag aldrig ska dricka igen!

Milda Susanna, svalka min panna, bli vid min sida när jag får lida
Kvalen för dagen, smärtor i magen, huvudet spränger, febern den bränner
Snälla Susanna du måste stanna, håll mig i handen, tungan för tanden
Ber att din kärlek får mig till sans, när gröna demoner bjuder till dans


Demian framför en cover, "Här kommer alla känslorna på en och samma gång". Han introducerade låten som folkmusik från Halland (fniss).

Lars Demian, Lars Anders Mikael Demian Bengtsson föddes 9 april 1957 i Halmstad. Så kanske inte så konstigt att han framförde två låtar av Per Gessle (från sin senaste ep med andras musik [coverlåtar] "Att inte vara Per Gessle") under konserten.
Så bara ett par dagar efter konserten firade Lars säkert sin födelsedag på någon krog tillsammans med vänner.
Grattis Lars, så här lite i efterskott!

Hela kvällen började med "Se nu tittar lilla solen in igen". Fast den glättiga schlagern från förr fick ny nerv i Demians tolkning, blev mer av ett debattinlägg än glad schlager. Precis likadant har Lars gjort med andra låtar, som "Eiffeltornet", där Ted Gärdestads glada popmusik till brorsans text kan kännas för glad (i alla fall i mina öron). Demian dystrar till låten och ger den nerv. I hans version är risken för hopp från tornet överhängande.

 
Äldre låtar kläddes i ny musikalisk skrud. Ibland gav Lars sina texter aktuellare rader.

Att se Lars Demian levande är alltid något extra, han bjuder så mycket på sig själv. Skapar dialog med publiken, även om han vid ett tillfälle röt till och sa: Det här är inget diskussionsforum!. När han skulle spela "Häxan" kände han sig tvungen att förklara hur det var med tatueringar för trettio år sedan och hur det är nu. Bra med sådana förtydliganden, det hinner ske förändringar i samhället redan på tiotalet år.
Kanske inte att man springer iväg och ser Demian live innan man hört någon skiva? Men har du inte hört honom så kan du lätt skaffa senaste fullängdaren "Välkommen hit". En bra skiva som visar upp hans poetiska sida likväl som hans politiska. Just denna konsert spelade han "Så går det till", "Bättre att va bög", "Asien igen", "Expressen", "Den glada polisaspiranten" och "Välkommen hit" från den skivan.
Vill du se honom live, ta en titt på hans hemsida http://www.demian.se/  Utöver spelningar kan du köpa skivor där och mycket annat.


Lars och David tackar för sig, innan extranumren där den fina "På den andra sidan" avslutade konserten. Just den låten kan jag tänka mig på min egen begravning. Undrar om några spelat den på begravningar?

Fast innan dess vill jag gärna se Lars Demian flera gånger... och en massa annat.
Har själv några andra inlägg där herr Demian förekommer, både här och även detta. En annan konsert med Lars Demian finns här!

                                 
                 Välkommen hit             

Ja just det, ska ju ta med någon låt också. Då väljer jag denna cover (så kommer en annan artist med också, om du förstår hur jag tänker).




Andra manliga, svenska artister här!

(Ojdå, nu är det nytt hos Pialotta! Hittar inte just denna rubrik "svensk, manlig artist". Minns att Pialotta själv skrev om Ulf Lundell. Hmmm?! Då får väl detta tänkta bidrag bli hängande i luften... bara hamna på min egen blogg. :-)
Så går jag in via min egen länk högst upp här och då hittar jag rätt!? Ibland villar jag bort mig i teknik och bloggar! Så kan det bli... i alla fall för mig.)

Så klicka här så kommer du till alla andra manliga, svenska artister!

Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Vilket underbart inlägg och vilken artist du valt.. håller med dig han är så speciell i det han gör och jag tror det var en riktigt se och hörvärd upplevelse för dig:)

Ännu en artist som vi lägger i Jukeboxen denna vecka absolut..

Dina bilder till pricken över I-et:)

På fredag någon gång lägger jag in ett annat musikinlägg, så får vi se hur många vi blir då.. tycker det är dålig anslutning.. gillar verkligen inte fler Musik;)



Men du så konstigt du inte ser alla videona hos mig.. jag vet inte varför, men det kan kanske fattas någon plug in eller något annat som inte du har.

Ingen annan har sagt något om det och jag ser allt alldeles utmärkt:) Lite synd när det blir så.. Mr Linky är oxså lite kinkig för en del:(



Välkommen tillbaka på fredag.. men Musikautomaten finns ju kvar en hel vecka så...

Ha de gott .. jag har precis kommit från läkaren.. tagit bort två fläckar som jag inte gillat.. man vet ju inte vad för skit de där kan leda till.

2 Mia:

Men Erik!!! Jag glömde totalt bort att det skulle vara ett foto med!!! Helt galet...=))) Jaja, är man virrig så är man...tur du inte är det, för det här måste väl vara ett perfekt inlägg, jättehärligt!

3 Pialotta:

Hej igen..

Nu förstår jag varför du inte kunde se mina video.

Du använder kanske IE som wwebbläsare??? Jag testade med IE efter Gunilla tipsade mig, då hon inte kunde lägga in en länk förut på MR Linky.. det gick med IE som webbläsare, men då ser man inte de två sista "Ulf LundellYouTubarna".. konstigt det kan bli;) Jag använder alltid FF.

Natti, natti..

Kommentera här: