Lars Demian under eken på Djurgården

Fredagen den 18 juli bar det iväg ut till "under eken" på Djurgården igen. För att få sitta mer bekvämt så var vi ute i god tid denna gång. Regnet hängde i luften och några små droppar föll från himlen medan bandet gjorde sin soundcheck. Men den blå himlen och kvällssolen vann över molnen och konserten med Lars Demian och tre duktiga medmusikanter, som kallar sig the Aristocrats kunde genomföras utan problem.
(The Aristocrats har en MySpacesida på nätet för intresserade.)
 
Under denna vecka har olika artister uppträtt på Parkteaterns lilla scen Under eken. (Kolla äldre blogginlägg om Anna Järvinens uppträdande i onsdags kväll!) Ett riktigt trevligt arrangemang detta "Under eken", som jag hoppas återkommer fler somrar! Det enda att klaga på är konsertens längd, bara dryga timmen, men atmosfären är trevlig och stämningen över lag positiv. Mycket folk har konserterna dragit, under veckan har antalet bänkplatser ökat... en grässluttning (som en romersk amfiteater) ger bra scenflukt för en rätt stor publik.


Demian under soundcheck, med bröderna Gest som redan fått ordning på sina mickar och sitt ljud.

I fredags var det Lars Demians tur att beträda tiljorna och framföra några av sina härliga, satiriska och mustiga musikaliska alster. Det blev flera nummer från senaste skivan Välkommen hit, men även några äldre låtar, som HM, Gammeldansk och Man får vara glad att man inte är död. Lars framförde även burlesken där han sjunger om hur han blev porrfilmsaktör för tretusen spänn per dag och fick slita som en slav... En härlig låt! Med Aristocrats som kompband fick flera låtar helt ny inramning, vilket nästan gjorde dem som nya. Intressant vad instrumenteringen ändå gör för en låt...


att få nacken masserad under konserten var säkert skönt...hon verkar kunna sin sak...

Det märktes att publiken var blandad. En del satt där utan att veta vem Lars Demian är och de började skruva på sig märkbart under en del sångnummer. Undrar hur samtalet gick senare på kvällen? Men det var nog en nyttig upplevelse för en delar av publiken (från Öfvre Östermalm och andra som blåögt hyllar Reinfeldt, FRA-lagar och andra dumheter...).
Var Lars Demian har sin politiska övertygelse märks tydligt i de flesta sångtexterna.

ensam vid pianot, iförd sina scenkläder framförande sången om att vara bög... från senaste cd:n. 

Lars Demian har en lyhördhet för publiken, han kan betona och tydliggöra under pågående nummer på ett fint och relativt ovanligt sätt bland svenska artister. Helt klart mycket god scenvana och med en driv i låtarna, där sångtextrimmen faller sig hur naturligt som helst (inga nödrim där inte!).
När han sjöng en skojig låt om sitt möte med Kungen nere på en grekisk ö, betonade han att allt han skriver är självupplevt, vilket lockade fram mer skratt från oss i publiken.
 

Hela kvällen gick i skrattets tecken, även om Lars kan vara väldigt knivskarp i sina sångtexter. Kanske tonade han ner den sidan lite, men nummer som Bättre att va bög och Den glade polisaspiranten är inte bara skratt, där märks den vassa sångtextpennan. Lars skojade om Expressen och deras usla betyg på hans förra skiva, vilket fått honom att skriva en låt som heter just Expressen. Där ger han hela borgarregeringen rediga örfilar, några textrader som exempel;
"Göran Hägglund får Guds bud, gifter sej med kristi brud. Maude Olofsson hon är en sodomit." ja så skulle han hitta på om han fick skriva i kvällsdraken sjunger han vidare och avslutar med att be om ursäkt. (Lars är mer väluppfostrad än tidningen, det är ytterst sällan kvällspressen ber om ursäkt!)


Kvällens "komframåsägare" från Parkteatern avtackar killarna för spelningen.

För några år sedan turnérade Demian tillsammans med Kjell Höglund och Stefan Sundström. Tyvärr såg jag inte detta härliga gäng uppträda tillsammans, på pappret ser det ut som en underbar helkväll. Denna fredag var det bara Lars Demian, men det var inte så "bara". Verkligen njutbar kväll under eken! 


efter konserten gick det att träffa artisterna, få autografer och småprata lite.
Stående från vänster Michele, Lars, Shep och Noah.

Vore trevligt om dessa herrar hamnade på Scalateaterns program! Jag skulle snabbt köpa biljetter! Jag tipsade om spelplatsen till bröderna Gest.
Aristocrats består av Shep Gest och Noah Gest, två bröder från New Jersey, numera bosatta i Stockholm och så en lite blyg ståbaskille från Italien, Michele Benincaso (som bara varit med i gruppen sedan i våras). Deras musik är blues och äldre country (bluegrass, som förekom flitigt i bröderna Coen filmen Oh Brother where art thou?), där yngre brodern Noah spelar snygg slideguitar (eller bottleneckguitar) eller vad det nu heter..?


Noah sjunger om en tågfärd utan biljett...

Ja hela Aristrocrats har en härlig spelglädje och låtvalet fick igång snudd hela publiken innan Demian klev in på scen. (Shep log brett åt publikens hjärtliga applåder.)

3 augusti är det Cornelisdagen uppe på Mosebacke (biljett kostar 250 kr), då deltar bland annat Lars Demian. Det lär bli trångt, men alltid bra musikaliskt! 
Erik

Kommentarer:

1 Bosse67:

Ja, där fick du till några fina bilder. Jag har inte läst texten än.

2 Bosse67:

Nu har jag läst texten också, fin även den.

3 Fritt ur hjärtat:

Visst är han bäst;-)

4 Fru Lundgren:

Vilka bilder

*avis



Nu är jag tillbaka från semestern och tänkte starta upp bloggen igen :)

5 ElStiffo:

Ja, jag skulle gärna ha lyssnat MEN mina öron är helt konstiga. I morse började det tjuta av den elektriska rakapparaten (tröskapparaten)

6 Erik:

Tack för kommentarerna :-) Satt bra, hörde bra och kunde ta en del bra bilder...



Trevligt att inlägget föll i smaken Bosse!



Lars Demian är en skön snubbe och en härlig låtknåpare :-)



Tillbaka från semestern, jojo, jag har min kvar, sensommarsemester denna sommar. Hoppas vi får en riktig brittsommar!



Ja själv använder jag rakhyvel ;-) Men helt klart trist att öronen blivit knäppa, hoppas du snart mår och hör bra.





7 ElStiffo:

Bilderna är bra, du var på bildhumör va?

8 Erika:

Har aldrig hört talas om Lars Demian. Knallade bort till youtube och lyssnade på några låtar av honom.

Men, det var inget för mig. Han lät riktigt illa i mina öron. Inte en ton tilltalade mig faktiskt. Smaken är som bekant olika.

9 Mathias Pettersson:

Härlig blogg jag såg den av en slump på Nätet. Jag har en liknande grej på min webbsida och ett antal bilder från konserten. En gruppbild på artisterna lyckades jag också få och har skrivit ut dem till artisterna och de har fått dem i sin hand. Vad gör man inte för de begåvade som kan spela. Du har skrivandets gåva. Du kanske minns mig jag var nog bredvid dig och hade kamera på magen och svart kavaj.



Mvh Mathias Pettersson

10 Erik:

Visst var jag på fotohumör! Tjaa, alla kan ju inte gilla alla här i världen Erika! Tror jag har en rätt bred musiksmak själv, det brukar vänner säga...



Mathias: Roligt att du fann mig! Ja, jag tror jag minns dig ;-) Ja, Lars och Aristocrats var trevliga efter konserten. Kul när det finns utrymme för att personligen visa dem uppskattning, efter en konsert.

Lustigt med de "skeva datumen" på din sida...

Var du och såg dem på Kulturhuset också?

11 Mathias Pettersson:

Angående snea datum, så antar jag det rör sig om datumet för konserten. Jag missade totalt vilken dag det var när jag var där, just för att när man har semester och det blev ett spontant besök till Parkteatern. Vilken dag var det som "vi" var på parkteatern?.



Mvh Mathias

12 Erik:

Hmm, vet inte riktigt vad du far efter Mathias... Själva konserten var fredagen 18 juli (se överst!) men på din sida stod det 2007 på flera ställen, det var bara det jag kommenterade ;-) Äro vi mån icke mitt uti året 2008!?

13 Mathias Pettersson:

Ok! då vet jag.. Systemet jag använder lägger in datum vid artiklarna. Det mesta jag gjort gjorde jag 2007. Har inte uppdaterat så ofta faktiskt.



//Mathias Pettersson

Kommentera här: