Förändringar i Örnsberg, del tre.


Dags för sista delen i denna fotografiska redovisning av ett husbygge i centrala Örnsberg. Precis bredvid T-banestation Örnsberg finns ett vitt och högt hyreshus. Hyresvärd är Stockholmshem, de har på senare tid byggt flera hyreshus i området. Det byggs även bostadsrätter i en del av industriområdet i Örnsberg (men det är en annan historia). Och några radhus i Aspudden, som jag kollade in för ett tag sedan (se ett inlägg här om radhusen!).

För två veckor sedan började jag beskriva detta husbygge (du kan kolla på inlägget här!) hörnet Örnsbergsvägen-Hägerstensvägen, granne med tunnelbanestationen.

Förra veckan kom så del två (kolla gärna här), med många bilder fram till sommaren 2009.




Så då försöker vi knyta ihop säcken denna torsdag.
Redan detta att slutföra saker är något jag gillar. Då kan jag även visa något annat jag gillar nästa vecka i detta fototema. :-)

Eftersom jag passerade förbi bygget på väg till arbetet i princip dagligen blev det många foton tagna så länge som förändringarna syntes på själva husets fasader.
Jag har fått välja ut några bilder bland de många foton jag tagit på husbygget.
Små bilder kan du klicka på och se större. Alla bilder är mina egna.



Tre våningar på plats 5 juni-09.



Byggställningar lyfts upp.



Ännu en bild från den 5 juni.


Under en månad kom många byggdelar på plats och höghuset sträckte på sig i hela sin höjd den 8 juli.

Jag kom tillbaka från sommarstugan efter midsommarledigt och insåg att det inte togs någon semester på detta bygge inte. Under min frånvaro hade tre våningar blivit nio! ;-)



Foton tagna under juli månad 2009.



I slutet av juli var låghuset vitrappat. Mycket av senare byggarbete skedde inne i husen, dolt för oss som passerade förbi på utsidan.



Den 6 augusti demonterades så den höga byggkranen ner. Kranen skulle flyttas till nytt bygge.



Mobila kranen på väg upp på släpet för transport till annat kranarbete.

Själv skulle jag till jobbet och fick tyvärr inte se slutet, när kranen kördes upp på släpet. Men kranen var borta när jag kom hem på eftermiddagen den 7 augusti.


En stämningsbild när jag passerade en kväll i mitten av september 2009.



Arbetet med balkongerna startade den 1 oktober. Då kom nya lyftkranar till bygget.



Arbetet med balkongerna gick fort. På bara någon dag var alla balkonger på plats.



Mycket av arbetet sker nu inne i husen. På utsidan ser det ofta likadant ut.


Foton tagna under oktober månad.


Två månader mellan foto ett (okt) och två (dec). Tredje bilden togs 22 december.

I början av år 2010 flyttade så hyresgästerna in i husen.


Snörikt i början av februari år 2010.

Stående i Axelsberg och fotograferande ner längs Hägerstensvägen mot Aspudden-Örnsberg.


Tunnelbanan har just lämnat Örnsbergs tunnelbanestation. Höghuset syns tydligt.



Mycket snö även under mars månad.

För tillfället är det tomt i affärslokalen där postpaketen hämtades ett tag, i gatuplanet på höghuset. Verksamheten/butiken fick lite snopet stänga eftersom Posten gav uppdraget till Konsum istället.



En solig dag i mars 2010, på väg för att hämta paket från tobaksbutiken i höghuset.

Efter dryga året stod de två husen klara och har blivit en del av Örnsberg centrum, man vänjer sig snabbt.

Att kunna följa husbygget under en längre tid gillar jag verkligen, det var roligt.
Det var på tiden att jag sammanställde bilderna så här (tycker jag själv). Hoppas du också gillar inlägget, även om det kanske blev lite långt? :-)
(Fast det tycker jag inte själv, jag kunde ha haft med ännu fler bilder!)



Här finns fler som gillar olika saker, 


Passar på att även fira att denna fotoserie nu är färdig, för fira är onsdagstemat! :-)
Kan ju bli mitt bidrag till det temat... så bra.

Andra som firar finns här


Erik

Kommentarer:

1 Hasse A Norge:

Morrn Erik.



Alltid kul att se dina bilder från "Jakobsdal" som spårvagnshållplatsen hette på "den tiden" 40-50 talet. När det var spårvagns-stallar där.



Ha de bra.



Hasse A



PS. jag har lämnat en liten förklaring på min bild på temat I Like.

2 anemonen:

Även för en icke huvudstadsbo har ditt bildspel varit trevligt. Jovisst är det kul att kunna knyta ihop säcken när man gör något speciellt så här. De bilderna kan bli minnesvärda. Var rädd om dem för kommande generationer. I staden intill hade de inför 75 årsjubileet hämtat in foton från allmänheten till beskådande och det var hur kul som helst att se.

3 Lasseivomma:

Snyggt jobbat. Jätteroligt med fotoreportage tycker jag. Detta sträckte sig ju dessutom över lång tid.

Att jag sedan inte gillar miljön är ju en helt annan sak, bilderna och reportaget är kanon....

4 4U2:

Verkligen intressant! Tänk att du har bilder från ett bygge på detta sätt, fantastiskt! Gratulerar!

5 Monica o Jacob:

Kul att följa födseln av ett nytt hus, smart med skyddet ovanför balkongerna högst upp.

I går hade vi rimfrost här men nere vid badet var det varmare.

Ha en skön kväll;-)

6 Elisabeth:

Så härligt att se staden i förändring. intressant att följa stegvis. Jag håller på att följa rivning av ett hus här i Norrköping nu. Ha dé!

7 Nett:

Kul med förändring och att få följa den med bild :)

8 Anni:

Till sist såg jag den lilla blänkaren om onsdagstemat, men jag satt en stund och undrade varför du länka till just detta inlägg :-)



Det hade också passat bra i Veckans Hus - där kör vi bl a med Nybygge, även om just det temat inte var någon hit för mig.

9 Elisabeth:

Hej Erik! Jag har visat några foton med husrivningen på http://elisabeth-lennart.blogspot.com

Ha en trevlig helg!

10 Linnea:

Det var ett roligt och intressant inlägg. Inte alls för långt. Bilden med det stora T gillade jag verkligen. Bra jobbat!

Kommentera här: