Förändringar, del två.


Förra veckan började jag en sammanställning av bilder tagna under tiden ett husbygge pågick i närområdet.  Bilderna är från 2009 och sist (i del ett) slutade jag när betonggrunden gjutits och det även gjorts en grund för den stora byggkranen.

Inlägget "Förändringar, del ett" hittar du här om du vill kolla på det!



Planritningar och tumstock. Fotot taget våren 2009.


Det här inlägget ingår också som bidrag i fototemat  

Birgitta håller i det fototemat och där finns det många andra tolkningar...
Kolla gärna in bidragen! Bilden ovan kan passa bra som mitt bidrag denna torsdag.

Det är Stockholmshem som i kvarteret Albatrossen-Pincetten byggt några nya hyreshus i kvarteret, bland annat ett höghus på nio våningar.
Små foton i inlägget kan du "klicka upp" till större format.



Här syns fundamentet som byggkranen behövde.



En stor byggkran växte upp i Örnsbergs centrum april-09.


Byggkranen på plats 10 april, redo att börja lyfta byggelement (väggar mm) på plats.





Under byggperioden var den stora kranen som ett tydligt landmärke, visade vägen för bland annat långtradare som kom med byggvaror.



Foton tagna den 17 april.


Nu kunde man lätt se hur stor yta huset skulle komma att kräva, fotot från 6 maj-09.



Foton tagna mitten av maj -09, bygget går vidare.



Slutet av maj. Nu ser man inte lika lätt upp mot Hägerstensåsen som tidigare.



Tre foton jag tog den 29 maj-09.

Ett litet tidshopp till 10 juli. Då stod höghuset där färdigt i hela sin höjd. Men mycket arbete återstod fortfarande både på utsidan och på insidan av husen.



Detta höghus dominerar bland många trevåningshus i närheten. Ovant att se i början...

Får tydligen bli några foton i en tredje del...


Erik

Kommentarer:

1 Tant Marit:

Kul idé att ta kort sådär!

Hmmm, jag vill också göra så!

Jag har kört en annan variant lite då och då som jag kallar Titt-ut.

Då tar jag ett kort ut genom kontorsfönstret här hemma, i och med att jag har både sjö och åkrar precis utanför så blir det ju ganska variabelt så att säga, fast samma... Same same but differente. ;-)

Kommentera här: