Förändringar, del ett.


Jag gillar att ta en titt i mitt bildarkiv då och då. Arkivet sväller... kanske går det att se förändringar i hur jag fotograferar, hur jag presenterar motiven?
Inser att mitt inlägg kan gälla för två olika fototeman, ja du kommer att förstå. Inser att detta blir stort, jag får dela upp det i flera inlägg... för att inte trötta ut dig fullkomligt.

Det går i alla fall att ganska tydligt hitta förändringar i min vardagsmiljö - min närmiljö Aspudden.
Det gäller speciellt fotograferande över tid, att dokumentera en förändring.

Min närmiljö har genomgått och genomgår fortfarande en hel del förändringar. Så ska det vara i ett levande område. Det blir verkligen mer tydligt med foto före och efter förändringen. Inser att det är något jag gör, att återkomma till samma motiv, ta "samma foto" om och om igen under en tid.
I ett fototema (som jag deltagit i under året) ska bland annat en bild per månad vara med och där växlar årstiderna i bilden. :-) Men ett sådant månadstema är på ett annat sätt. Mitt val av månadsmotiv ger inte plats för några större förändringar (annat än väder och årstider). Hade jag flyttat mig en bit och siktat in mig mot bostäder som byggs i Örnsbergs industriområde (kvarteret Plomben) så hade förändringen blivit mycket större på motsvarande månadsfoton!

Här väljer jag ett husbygge som ganska många passerat snudd dagligen på väg till och från sitt jobb, men kanske är det få som fotograferar vardagsförändringar? Man noterar att det byggs vidare på huset, men inte så mycket mer. 

I början!
En förändring som startade hösten 2008 av kvarteret Albatrossen - Pincetten. Nu känns husen redan som en del i miljön i Aspudden. Snart två år har gått sedan folk flyttade in i husen. Förändringen (nybyggnationen) pågår även nu i delar av industriområdet i närheten. Snart flyttar nya boende in i några flerfamiljhus.

Alla små foton kan du klicka upp större! :-)


Foto från början av år 2008. Ännu inga tecken på kommande nybyggen...



Från andra hållet tidigt i oktober 2008. Notera den offentliga toaletten.



Att parkeringen byttes mot hus har kommit att förändra centrumet en hel del.


Pålning pågår november 2008.


Färdigpålat december -08.


Snart kan själva bygget att hyreshuset börja, när förarbetet slutförts februari -09.

Kommer du ihåg? Det var ungefär då, årsskiftet 2008-09, som Hägerstensvägen helt stängdes av för att ge plats för de kommande husbyggen som skedde i backen mellan Örnsberg upp till Axelsberg.



Uppe i backen kan du kanske ana grävmaskiner och hur det skapas plats för nya husbyggen.

Under år 2009 växte hyreshuset upp i ett ganska snabbt tempo i hörnan Örnsbergsvägen-Hägerstensvägen. Missade jag att stanna upp och fotografera så hann bygget gå vidare under tiden.


Material har kommit för att kunna fixa husgrunden, mitten av februari -09.


Bara några dagar senare kom snön tillbaka!


Snön låg kvar när fotot togs 11 mars 2009.

Dryga veckan senare var snön borta.


Nu kom husgrunden på plats. Armeringsjärn och så betongen.


Fotot taget 20 mars 2009.

Här kommer ett redigt tidshopp! Jag avslutar med ett foto jag tog i november år 2009. Då hade ännu ingen flyttat in i höghuset.


Fotot taget från annat nybyggt hus i kvarteren.

Såklart kommer det en del två om detta husbygge!
Kanske fortsätter jag nästa torsdag, ja jag tror det blir så. :-)

Det här gillar jag verkligen! Gräva bland mina bilder och sammanställa dem som i detta inlägg.


Här finns vad andra gillar också


Hmm, fotobildning... Ja, kanske det? Det kan vara med även i "onsdagstema" tycker jag.


Andra tolkningar finns här


Erik

Kommentarer:

1 Beppan:

Intressant dokumentation du bjuder på! Tur att det finns sådana som du som fotar vardagsbilder i omgivningen!!!

Känns lite malplacerat det där höghuset bland alla 3-4-våningshusen. Känner igen mig i krokarna...

2 Elisabeth:

ÄVen om jag inte känner platsen, så är det kul att se förändringen med hjälp av dina foton. Ha dé!

3 Lena o Tommy:

Absolut...det är jättekul att kika på gamla bilder. Intressant var det också!

4 Charlotta:

Det är lätt att fastna i bildarkivet när man väl börjar kika tillbaka. Intressant det du visar om förändring av närmiljön, man vänjer sig så snabbt.

5 Malys Krok:

Spennende å se forandringene! Spennende også å finne fram bildene! En oppdager dem på nytt, nesten, ser dem på en annen måte! Ønsker deg en fin helg! -Margit-

6 ElStiffo:

Häftig dokumentation, underbart hus. Där skulle jag gärna bo. Men det kräver 3 miljoner va?

7 Hasse A Norge:

Morrn Erik.



Många bilder från min barndomsmiljö, och ännu flera minnen...

Förmodligen finns det inga kvar av dom jag kände då.

Vi flyttade till Farsta 1958...



Ha de bra.



Hasse A Norge

8 Anemonen:

Mycket trevligt inlägg till temat må jag säga.Sådant gillar jag.

9 Birgitta - FOTO chip:

Så bra att mina teman gav tillfälle att göra ngt du gillar :) Jag önskar jag hade mer tid att titta på gamla bilder och sortera - få ordning.

Känner också igen mig i detta att "dokumentera" omgivningen för att få se hur den förändras - fint jobb Erik!

10 Erik "Semlan":

Tack för de fina kommentarerna, de värmer. :-)

Kommentera här: