Egna pizzor

Där jag bodde tidigare fanns det ingen pizzeria alls, inga andra matställen heller i närheten. Det har ändrats, jag passerade i trakten för ett tag sedan och nu fanns det flera matställen att välja på i närheten av den gamla bostaden. Som tur var fanns det en jourbutik precis bredvid, så en del halvlagat blev det ibland när jag inte ville laga mat själv. Men i brist på pizzabutik började vi baka våra egna pizzor istället, med tunn pizzadeg (ingen larvig bulldeg, s.k. Panpizza, det är ingen pizza i mina ögon). Det blev riktigt gott och vi gjorde de hemmalagade pizzorna då och då.
Nu var det länge sedan vi bakade egna pizzor, vet inte riktigt varför vi slutade, kanske för att det finns flera pizzaställen nära hemmet. Så i början av veckan blev det plötsligt pizzabak igen. Grabben är hemma på påsklov och han ville testa att göra en egen pizza. Han gjorde en Calzone och sambon gjorde en rund och fin, men ganska liten pizza. Ingen av de två ville ha med sina pizzor på bloggen, men här kommer min. 

            
           Innan deg och fyllning hamnade i ugnen.


Min färdiga pizza, tunn och krispig med mycket fyllning. Blev faktiskt riktigt god (pizzadegen fann vi på nätet).

Helt klart något vi kommer att göra igen, nu när vi fått smak på det (igen). Bra att min son ville göra pizza, annars hade nog denna smaskiga måltid stannat bara som ett minne. :-)
Att den inte var rund, det struntar jag helt i. Det estetiska får stå tillbaka för smaken, goda fyllningen och den tunna degen. Nu lär det bli en del påskmat den närmaste tiden. Påskmat... den påminner ganska mycket om julbordet!? Skinkan byts ut mot lamm, det är väl stora skillnaden. Julmusten byter namn, men smakar likadant.
Ska nog passa på att kika runt lite hos andra bloggare och kolla vad som äts nu till påsk.

Något speciellt påskigt som du brukar äta?

Lite tråkigt, men nu slutar Birgitta med Torsdagsfoto. Det var riktigt skoj så länge jag fick vara med. Mitt eget sista Torsdagsfotobidrag var detta.
Erik

Kommentera här: