Förr i tiden...

                                               

... fanns det inga datorer eller tv-spel. Det är inte speciellt länge sedan inget av detta numera vardagliga fanns, inga mobiler, inga datorer och inget internet, inga mängder av tv-kanaler (bara två!). Men det fanns en hel del kul att sysselsätta sig med, även förr. För drygt 40 år sedan fick jag dåtidens motsvarighet till Snake i mobilen idag. Fast det var inte lika lätt att ta med sig, inget jag spelade på bussen på väg till plugget.


Är du ung har du kanske inte sett detta spel.

Mitt har stått överst på en bokhylla och visade sig vara ganska dammigt. Men alla bitar i trä sitter fast där de ska och snörena runt metallstängerna är spända. Ganska fantastiskt, drygt 40 år gammalt och redo att spela igen. Kanske att du känner igen det?

 
Som ni ser, träknopp. På fotot syns ett parti på spelplanen som är väldigt knepigt.

Numera har tillverkaren BRIO ersatt en del trädetaljer med plast såg jag i en leksaksaffär. Inte samma sak, inte samma känsla. Men jag har lagt av mig märkte jag. Testade några gånger nu när jag tagit fram spelet, som bäst föll kulan i hål nummer 15. Tror spelet heter Labyrint. Du vrider två knoppar på två av lådans fyra sidor för att få spelplanen med alla hål att röra sig i x-y-led. Du vinklar planen så att kulan rullar iväg. Sedan gäller det att styra kulan runt på banan utan att den trillar ner i något hål. Kanske låter lätt, men det gäller att vara mjuk och vrida lätt på knopparna. Många brukar rasa ner redan i hål tre. Så 15 är inte så dåligt. Fast skulle jag träna upp motoriken igen och kanske viktigast, putsa bort allt damm, så skulle jag säkert kunna få kulan att gå hela banan. Det var nog något dammkorn som fick kulan att åka snett och rakt i hål 15, tror inte du det också?


Fler bidrag från förr här, 

Jag slås av tanken, jag behöver inte backa långt bakåt i tiden så var det annorlunda, rätt mycket var annorlunda. Utvecklingen rör sig fort framåt!
Familjemiddag i helgen, då kan vi spela Labyrintspelet hela gänget. Ska se till att damma av det noga.

Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Whooooooooooooo.. det var ett tag sedan jag testade Labyrint. Riktigt kul att se det på bild igen:)

Ungarna hade ett par sådana där som vi vuxna oxså hade kuligt med:)

2 Mona:

Labyrint det stämmer bra. Det ser ut att vara ett riktigt fint exemplar. Väldigt kul att spela.

3 LEna Norgren:

Klart att man spelat många dueller i labyrintspelets virvlande gångar!!!!!Mitt står i skrubben men nu tändes lusten till en match!!!!

4 Maria G:

Det spelet har man spelat några gånger, men jag har aldrig tagit mig igenom hela banan utan att trilla i nånstans. Har tyvärr inget eget så jag får nöja mig med att spela i tanken.



Vet du på komditoriet som finns i Rådhuset där finns det en tårta som heter Rådhusets special. Den är dock inte gjord i våningar, men den är väldigt god :)

Ha en riktigt bra dag!

/Maria

5 Hedwig:

Det där har jag testat ett antal gånger, med klent resultat. Lättare har de mindre handhållna nymodigheterna i plast varit. Men det är ett kul tidsfördriv, man måste ju testa Eeeen gång till ...

6 Anne-Lie:

Tror på sällskapsspel som ej är elektroniska!

7 Rantamor-På Näthinnan:

Ja den var härlig, och att man kan spela fortfarande beror nog på att det var ett ordentlig material på leksaker förr i tiden.



Ha lite samma tema.



Ha d gott.

8 anki:

den där hade man alldeles glömt bort,, nu blev man lite nostalgisk här,, toppen tolkat :)



ha en fin dag

9 Kjell E:

Bilderna ger(väcker) minnen.

Tänk vad mycket vi hann med av förströelse innan dator och TV.

10 Nettan:

Jag har också provat på Labyrintspelet, vi har det dessutom kvar i gömmorna.

Jag kom aldrig så långt i det spelet.



Ha det så gott // Nettan

11 mimmi:

Ett sånt har jag haft och även lekt med :) men det var jätte svårt tyckte jag :)

12 Kjell E:

Hej

Tack för kommentaren

Hjulångaren ska börja trafikera Vättern sommaren 2011.

Jag sitter i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götaland.

Förra mötet satte vi några miljoner till slutförandet av projektet. Vi har lagt pengar innan med.

Nu är skrovet klart, så det är inredning och det maskinella kvar.

Hela jobbet görs med gamla tekniker och gammal kunskap fortplantas.

Vi gjorde ju lika dant med Ostindienfararen Götheborg.

Rätt skönt med regionen som en kraftfull aktör.

Kommuner och gamla landsting har häcken full med kärnverksamheten.

13 Munin:

Jag har många goda minnen från labyrintspel, när man som ung satt på rasten och spelade det eller när man var på fritidsgården och pingisbordet var upptaget. Tack för titten hos mig :)

14 Marie-Louise:

Ett sådant har jag köpt till min son i present. Tror ni det blev uppskattat??? Nja det går ju att spela motsvarande spel på nätet. hmf till min förtret. =)

15 Johanna:

Roligt spel! Jag fyndade ett på loppis för ett tag sedan kulan saknades och jag har inte lyckats fixa någon ny. Ska nog ta tag i det och börja spela!

16 ormbunke:

Eftersom jag tillhör den äldre generationen så känner jag igen spelet. Man skulle ju undvika att ramla ner i hålen. Ju mer poäng fick man. Anita

17 carina/sinneskatten:

Men ett sånt har jag på vinden , måste upp och hämta ner det.

Undrar om man får kul i rätt hål nu.

18 Photos by Storm:

Ja, såna spel hade vi i uppehållsrummet på högstadiet. Kul men knivigt/Lis

19 Nollan:

Men visst har jag spelat det gamla hederliga Labyrint! Kul att se :)

20 Lisa:

Har ett instoppat i bokhyllan jag med, kul ide...

21 Erik "Semlan":

Tack för alla kommentarer!

Kul att de flesta testat Labyrint och att ganska många har ett eget spel hemma.

Kanske skulle man starta en turnering?

Få se hur det går i helgen för familjen ...?

22 Louise:

jag köpte faktiskt ett sånt labyrintspel till min pojke förra året, riktigt grejer ska det va! de finns fortfarande i trä hos brio :)

Kommentera här: