Fotofunderingar.


Less is more! Känns kanske igen? Precis, det var ju temat nu senast i Fototriss!
Oj, minimalism är inget jag medvetet klurat på kring min egen fotografering. Ett kul tema.
Kanske något att återvända till...

Vem myntade parollen "Less is more"? Jo det var den tyske arkitekten Ludwig Mies van der Rohe.

Flickr finns en sida med bilder på temat "Less is more" som Helena tipsat om. Kolla gärna, finns många fina bilder.

Fast kanske var det redan lite av detta tema förra veckan, när jag tog foton på händer och fingrar till "ränderna går aldrig ur"? Mitt bidrag var ganska minimalistiskt kan jag tycka, kolla mina ränder här!.
Enkelhet kan ju vara något att eftersträva ibland.

Här finns mitt eget bidrag till senaste Fototrissen. Vill du se mer, kolla själva Fototrissen här! Det finns som vanligt många fina tolkningar av fototemat. :-)



Ute på stan. Hur blir det framöver med foton som detta här ovan?

Men mina funderingar rör egentligen fotograferandet mer i stort. Just nu undrar jag en del kring den kommande nya lagändringen om "olovlig fotografering". (Precis innan sammanfattningen på hemsidan finns en pdf du kan ladda ner och läsa mer om lagändringen.)
Vad räknas som olovlig fotografering? Behövs denna lagändring? Det finns väl skydd redan nu?

Jag kan tycka att det är helt rätt att skydda enskilda mot att någon tar fotografier av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller i ett annat liknande utrymme.
Fotograferandet ska inte kränka den enskildes personliga integritet, det låter ju bra.
Men har vi inte redan skyddande lagar mot att sådana kränkande bilder tas?
Så behövs denna lagändring som bitvis klampar in på vårt annars rätt så öppna och toleranta samhälle?
Var går gränsen? När gäller lagen?
Ganska intressant vad en chef på Scanpix skriver, läs här!

För den här lagändringen har en annan del som oavsett plats förbjuder fotografering som är påträngande, närgånget eller dolt och ägnat att allvarligt kränka den enskildes personliga integritet som privatperson.

Vad kommer det att innebära?
Kan jag fortsätta ta foton på någon gata i Stockholm där man ser människor i bild? Jag kan ju omöjligt begära tillstånd av alla som syns på sådana gatubilder!? Men de här bilderna kränker ju ingen. Så de lär väl få passera även i framtiden.

Lagförslaget har redan varit ute på en remissvända, så nu är det tyckandet slut före själva beslutet som snart ska fattas. Här finns Justitiekanslerns remissyttrande gällande nya lagförslaget!
Det finns flera som tyckt till, som BLF (Bildleverantörernas Förening) har frän kritik, läs här!
Troligen kommer lagändringarna att gå igenom, även om en hel del protester har höjts.

Redan i november i fjol kunde man läsa om den nya kommande lagen, som i denna artikel i Sydsvenskan!

Finns en del intressant på Fotografibloggen!
De har flera olika bloggare och en av dem är Göran Segeholm.
Göran Segeholm har skrivit om detta nya lagförslag på sin blogg "Det tysta språket" i inlägget "Beatrice möt Dorothy"!

En annan bloggare Pierre Andersson har skrivit detta blogginlägg om samma kommande lagförslag om olovlig fotografering. Han har bland annat med Scanpix:s kritik och annat läsvärt.



Kanske är det här en bild som blir svår att kunna visa efter den 1 juli 2012?

Bara en fotofundering...

Vad tycker du?

Kanske har du läst någon bra text kring ämnet olovlig fotografering? Tipsa gärna!

Erik

Kommentera här: