Trevlig nyfunnen fotoutmaning

Det händer inte varje dag. Att jag hittar något fototema som lockar, men nu har det hänt. Kan tänka mig att vännen Bosse kanske också gillar utmaningarna som kommer på Bildverkstan, för här handlar det om bildbehandling. Först var jag förbi Cats bidrag och gillade vad jag såg. Sedan kikade jag förbi Monkan och tyckte hennes bidrag var fint.
Fotoutmaningen "Fredagsfoto" har nyligen lagt ner och då kan ju detta vara en bra ersättning.


Fotoutmaningen här är inte bara resultat, utan vägen dit är också viktig. Klart skojigt och lärorikt.

Tipset från Bildverkstad om du inte har egna program i datorn som Photoshop eller liknande är Sumo Paint, verkar klart intressant. Där finns fler förslag på program (kolla en bit ner på höger sida), t ex Gimp (som är ett open source program). Har själv haft en länk till en hemsida som har en massa bra program (Open Source) som inte kostar en massa pengar, se äldre inlägg!
Just denna gång ska deltagarna i Bildverkstad framhäva. Det ingår i varje utmaning att dels visa orginalfoto och så resultatbilden och i ord beskriva filter mm som änvänds för att nå resultatet.

Uppdatering: Fototriss vill denna vecka se tre foton som tillsammans gestaltar en filmtitel, "Gissa filmen...". Inget att hetsa fram precis, lär nog lämna in först mot slutet av veckan. Gäller ju att välja smart filmtitel, som fungerar att bildsätta. Det är Pysen73/Helena (vinnare i senaste tävlingen) som valt detta tema. Helena (samma namn, men nu menas damen som håller i fototrissen) har själv valt Diamantfeber som exempel, smart val, snygga foton.
Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Nu har jag ju Paint Shop Pro, men en del tips och inspiration tror jag nog att jag kan få. Tack för kommentar i morse, den satt verkligen fint!

Lyssnar just nu på Danny Elfman, soundtrack från "9", har ingen aning om vad det är för film. Verkar lite småskräckig...

2 Fia:

Det vore inte helt fel att sitta på den bryggan och måla lite. Naturligtvis med en behaglig, ljummen bris och lite lätt kluckande vågor.

Jag håller också på och funderar över fototrissen, tyckte det var ett roligt tema.

3 pysen73:

Jag satte mig själv på pottkanten lite där... Har fortfarande inte kommit på något bra fastän jag själv fick bestämma temat... Bra va? Gudfadern skulle jag kunna få ihop, men det skulle väl vara lite väl enkelt att gissa på.. ;o)

Kommentera här: