Under Centralen

 
 
Som en minigalleria under centralen, där finns både matställen och olika butiker.
 
Denna fredag väljer jag att uppmärksamma den numera betydligt större undervåningen på centralstation som nu stått färdig ett tag. Har själv passerat förbi ganska många gånger nu. Det tog säkert ett större byggarbetslag många arbetstimmar att skapa denna nya butiksgata under centralstationen. (Här hittar du några olika kartor över järnvägsstationen, tyvärr lite inaktuella.)
 
Fortfarande passerar många pendeltågsresenärer stressat bara förbi till fortsatt arbetsresa med någon tunnelbana. Troligen väljer några att hoppa in i mataffären och köpa lunchmat innan de fortsätter till arbetsplatsen och en ny arbetsdag. Matbutiken har anpassat sig till detta kundunderlaget och har en väldigt stor avdelning med färdiglagad mat, däribland en större plockdisk med sallad och olika tillbehör. Utbudet av affärer är numera riktigt stort i Stockholms centralstation, vilket säkert tågresenärer uppskattar nu när servicen ombord på SJ-tågen ofta är dålig.
 
Men jag tror också att en del som passerar Centralens gatuplan och den stora resehallen inte har en aning om att det finns ett större utbud butiker under golvet, på sätt och vis gömd för dem.
 
Så får jag ihop både Sinneskattens Tema fredag och Birgittas Fredagstema med samma foto.




 
 
Denna vardagsbild blir mitt bidrag nr 84 i utmaningen #blogg100. Nu bara 16 kvar!
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

En miljö som är helt främmande för en småstadsbo! Visst finns en och annan galleria här men de spelar i en annan division!

2 Mia Ahlstrand:

Smart att få ihop två teman i ett. Läste din kommentar hos Anni och blev helt nostalgisk. Älskade John Blund när jag var liten!
Bra med gallerior vid dåligt väder och att allt är samlat på ett ställe, men annars föredrar jag små affärer längs en gata. Känns hemtrevligare och mer personligt på något vis. Trevlig helg!

3 Anitas Malta:

Oj, ser det ut sådär nu på centralstationen !! Så mycket ljusare än vad jag minns och betydligt fler butiker. Tror det är minst tio år sen jag var där. Har aldrig uppskattat stället och gången mellan pendeltågen och tunnelbanan fick mig ofta att rysa.

Nu ser det ju riktigt trevligt ut ! Roligt att få se och vad fyndig du var som fick ihop två teman i ett !! Önskar dig en skön helg Erik. Sr ju att ni har ett helt fantastiskt väder i Stockholm just nu :-)

4 Marja:

Ja, där har jag dragit resväskan flera gånger. Gillar att Starbucks nu också har öppnat på övre plan. :)

5 Stare Ström:

Där fick du verkligen hop två teman väldigt bra!

Och ja, visst var det lokalt rödtjut som vi drack. Och fantastiskt goda ostar, också lokal tillverkning, därtill!

Svar: Låter gott. Har de getostar i den regionen eller var det andra typer av ostar?
Erik

6 Freja:

Jag gillar det nya undre livet på centralen, det känns inte lika skumt och sunkigt som förr, mycket ljusare och mer inbjudande nu!

7 Anemonen:

Tack för kommentar hos mig. Den här fotokursen vara avsedd för att göra någonting för de ungdomar som inte idrottar, och det tycker jag är ett föredöme för den kommunen för alla gillar inte idrott och det bästa är att det blir en fortsättning till hösten.
Tack för att du visar hur det ser ut på Centralen i huvudstaden. Det var ett par år sedan jag var där. En trevlig helg önskar jag dig och de dina.

8 Pysselfarmor:

Jo där går jag förbi någon gång under veckan. Jag har ju så beviljat att jag kan åka pendeltåget från Södra station eller åka direktbussen från Hornstull. Tänk jag har inte varit inne i någon av butikerna....

9 Marit Johansson:

Blir lite stressad när jag ser din bild.. :)

10 BP:

Ja Centralen börjar te sig om man säger så. Vet inte om jag gillar ytterligare en galleria - den här gången under jorden. Vid Odenplan planerar man ju också en underjordisk galleria... Men ljusare har det ju verkligen blivit "därnere".

Svar: Oljebaren (kolla länken jag lagt in) har massvis med olika olivoljor, även till salu. Den oljan som stod på bordet var den godaste och mest annorlunda jag någonsin smakat - citronolivolja. Det blir ju lätt kladdigt bara - om tassarna. Men det var det värt. Tror att du kommer att gilla stället.

Svar: Låter verkligen spännande. Bra att du lagt in länken, skönt slippa googla fram själv ibland. Ha en skön helg!
Erik

11 Hanna:

Detta har jag missat totalt, har dock inte varit på Stockholms central på x antal år. Vet bara att det funnits alla matställen, gångvägar och rulltrappor till intilliggande t-centralen. Ja, kanske är detta ett lyft för den delen av stan.

12 Herr Nilssons Fru:

Här hos oss finns ingen mänsklig aktivitet under markytan, här får allt plats ovan :) är en stund sedan jag var i stora staden men under mark har jag aldrig varit där, men nog är de häftigt. Snygg bild.

13 Eva Trillian:

Där lyckades du få till två teman i en bild på bästa sätt :)
Centralstationerna i Sveriges största städer är numera så långt från att bara vara tågstation man kan komma . veritabla köpcentrum! Måste man verkligen kunna handla HELA tiden? Är det västvärlds-människans största hobby? Man kan ju undra.

Svar: Utan vårt köp- och habegär skulle västvärlden falla ihop som ett korthus. Att arbeta och konsumera, det är människans lott om bankerna får styra (och det gör de väl?).
Erik

14 Anni:

Ja, där ränner jag titt som tätt mellan t-bana och pendeltåg. Suckar över folk som inte går vänstertrafik eller fingrar på mobilen när de hasar sig framåt. Och dessa dragväskor! Stönar över det fula beiga och HALA golvet som ersatt det gamla vackra. Handlar på COOP i väntan på tåget. En och annan pralin har det blivit på Kahls också.

♫ Titta, kom och titta,
kom sätt er häromkring.
Det dröjer säkert ännu en stund
innan sömnen kommer med John Blund.
Han vill visa oss någonting. ♫

Svar: Hi hi, verkar som John Blund lever kvar hos en del föräldrar också...Varför byggbolagen ska envisas med dessa extremt dåliga golv som så lätt blir hala övergår mitt förstånd. Ganska klantigt, ja faktiskt skulle man stämma fastighetsförvaltaren som tillåter dessa otäcka golv.
Erik

15 Monica o Jacob:

Kul att se, länge sedan jag var där.
Ja tangentbordet var en höjdare faktiskt rekommenderas varmt;-)

16 Nett:

Kan tänka mig att det finns ett stort utbud därnere :)

17 Maskeradgalningen:

Oj, det är som en hel stad under staden.
Min första tanke är faktiskt att jag tycker lite synd om dem som måste jobba där nere. Jag är i alla fall väldigt beroende av dagsljus. Men visst är det käckt för dem som reser!
Ha en bra dag!

Kommentera här: