Förk. skylten


Att Stockholm kan skrivas Sthlm i förkortad form tror jag är allmänt känt och vedertaget.
Men när jag ser dessa fem bokstäver kan jag börja undra, har de skrivit fel över entrén?
Kanske har du något roligt förslag på vad förkortn. SKHLM betyder!

Ska kanske passa på att avslöja att jag vet vad förkortningen betyder, den syns i diverse reklam så jag behöver inte få det skrivet på näsan. Säkert kan hemligheter lätt meddelas just genom att använda förkortningar.
 
Tjaa, kanske lite fånigt att koppla det till Hedvig om nu någon förstår den referensen. ;-)
 
 
 
 
 
Dagens bidrag till "Skyltsöndag" får det bli hur som helst. Märker att det finns några bloggare som återkommer mer regelbundet än vad jag själv gjort under en tid till dessa skyltsöndagar. Detta är inget tema på det viset som många andra fototeman, skriver Pumita som släppte idén fri bland oss bloggare för ganska länge sedan! Det är skönt att inte behöva så mycket regler eller någon som styr. Vi brukar ändå hitta varandra via Pumita. :-)
 
Söndagar kan gärna vara lite fria och lediga, till skillnad från vardagarna.
Många deltar i Fototriss på söndagarna, så det finns alternativ om man inte vill vara så fri.
En liten tanke bara, hoppas ingen gör om (styr upp) Pumitas idé med Skyltsöndag.
Den här gången var det Anita på Malta som påminde mig om skyltarna, tack för det.
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Anitas Malta:

SKHLM!!?? Du skojar ! ....Stockholm är och förblir STHLM ;-) Är inte så kvick i tanken som säkert många andra är men vem sjutton är Hedvig. Skyller på avståndet mellan Stockholm och Sliema.
Ja, för min del blir det nog hellre Skyltar på söndagar än Fototriss. Inget fel på fototriss men som sagt, skyltar är lite friare.
Blogg100, anmälde mig och funderade efteråt på vad jag gett mig in på. Får se hur det går. Ja, att hitta sig själv på listan var inte det lättaste bland ca 500 namn !! Tror nog du finns där om du granskar noga ;-)
Tack för länken och sen blir jag nyfiken. Är det reklam jag ser häruppe, de talar ju maltesiska !! Nä, idag tror jag min hjärna är lite slöare än vanligt vilket betyder väldigt trög..
Tycker det är jätteroligt att du också anmält dig till Blogg100 !! Du har du dessutom varit med i 365Foto 2011 vilket jag tycker är starkt!
SKHLM...Hmm ja, du har ju ett tydligt bildbevis ;-)

Svar: Kan nämna att SKHLM är en nyare förkortning för Skärholmen och deras inbyggda köpcentrum. Så över till Hedvig (spelad av Birgitta Andersson) som var frågvis och nyfiken, hon hade hjälp av ugglan Helge (Bert-Åke Varg). När hon ljög eller inte visste så växte hennes näsa. Barnserien "Från A till Ö" gick när barn-tv låg före första nyhetssändningen i det vanliga tv-utbudet, under 70-talet.
Erik

2 AnitasMalta:

..bara jag igen ;-) Hittade dig på listan bland alla Blogg100 men det kanske du redan sett.

Svar: Det var ju trevligt, jag får själv kolla lite mer. :-)
Erik

3 Freja:

Jag hade ingen aning om vad SKHLM stod för, fick googla. Men har ingen koll på kopplingen till Hedvig, jag är lantis...

Svar: Det finns ingen direkt kopplingMen även lantisar kollar väl på barn-tv i yngre år och/eller som förälder till småbarn?!Hedvig är kvinnan som när hon inte kan, men låtsas förstå har en näsa som växer, blir längre. Ungefär som Pinocchios näsa i sagan. Serien gjordes på 70-talet, Birgitta Andersson spelar Hedvig och tv-serien heter "Från A till Ö".
Erik

4 Anonym:

Haha, klart jag vet vad SKHLM betyder! Och näsan växer inte ens... man har väl vart på det kända möbelvaruhuset i SKHLM. ;) Hedvig känner jag också till men trots att hon är en charmig person så är hon en liten fegis. Jag är ärligare och kan erkänna när jag inte har en aning.

Ja, det är jätteroligt att det finns minst en fotoutmaning för varje dag så man kan välja vilken som passar en bäst. Och så finns det skyltsöndag för oss fria själar som har lite svårt att rätta oss i ledet. ;)

5 Pumita:

Inte så att jag inte vågar stå för vad jag skriver... bara glömde fylla i uppgifterna ovan helt enkelt.

6 Hanna:

Haha, det nya "hippa" sättet att skriva sthlm på kanske, den gamla förkortningen dög inte. Något för Hedvig att bita i och naturligtvis Helge så klart, saknar de gamla pedagogiska barnprogrammen :-)

Angående min bild. Nora diversehandel har två små bodar en bit ner på gatan från själva butiken, där finns möbler, kuriosa m.m. och allt är till salu. Vill man handla får man knata fram till butiken och säga att man hittat något. Köpte faktiskt mitt första vardagsrumsbord där när jag flyttade hemifrån 1998, numera är prislapparna lite mastigare.

7 Bp:

Bra att du svarade Anita, annars hade jag inte förstått skylten. Bilden är kanoon!
Det är nog några stycken som tappat blogglusten och hoppas återfå den via Blogg 100. Du är en av dem. Jättekul!
Själv bloggar jag ju dagligen ändå, så det blir ju ingen skillnad. Jag liksom babblar på bara;-)

Svar: Ha ha, jag tänkte just på det. Du kör ju redan dag efter dag,bra driv i din blogg.Kanske kan jag få upp farten igen...
Erik

Kommentera här: