Äggvitor

 

Att vispa äggvitor och sedan, när man vispat noga och väl, testa och vända på bunken är alltid lika skoj.
Bakade och fixade inför midsommar och då skulle äggen separeras först. Vet inte om någon vill ha receptet, men vispandet är något jag gillar och väljer att visa denna torsdag.

 
 
 
 
Fyra äggulor och socker och tiotalet droppar bittermandel (ersätter krossad mandel som jag inte tål).
 
 
Äggvitorna vispade jag till rena marängsmeten.
 
 
Så dags för testen och vända på bunken och se, vitorna stannade kvar i bunken!
 
 
Färdigvispat och redo att vändas ner i gulorna.
 
 
Blanda ihop fluffigt vispade gulor med vitorna och häll ut över rabarbern som förgräddats 10-15 minuter i ugnen. Så in i ugnen en andra omgång tills fin färg på pajerna (cirka tjugo minuter i 175 graders värme).
Så blev det smaskig rabarberpaj.
 
 
Färdiggräddad rabarberpaj.
 
 
Vispgrädde till och efterrätten är färdig att avnjutas. :-)
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Anneli - A'la Foto:

Det var en annorlunda paj! Har du rabarber under det där täcket alltså? Maräng är gott! :)

Ha en härlig midsommar!

Svar: Precis. Rabarbern ligger där under täcket. :-)
Erik Kling

2 Anemonen:

Den verkar så god att du bör lägga upp receptet för oss alla för många är intresserade av matlagning och bakning här.Trevlig midsommar ps jag älskar maräng.

Svar: Det ska jag göra i kommande inlägg.
Erik Kling

3 Anitas Malta:

Vad roligt att få följa med hur du trollar fram en rabarberpaj !! Fina bilder och vad duktig du är. Själv kan jag inte ens få till en vanlig sockerkaka med färdig mix ;-) Kan tro att den är god den där pajen. Älskar rabarber som är så gott till mycket.
Önskar dig en riktigt Glad Midsommar Erik !!

4 Freja:

Mmm, rabarberpaj, det är nog den godaste efterrätt jag vet! Jag har ett enkelt recept med socker smör och havregryn som ger ett knäckigt täcke, och sen har jag lite ingefära på rabarbern för lite extra sting, så några äggvitor vispas inte till den pajen. Men när jag vispar äggvitor av andra anledningar så är det såklart jätteviktigt att testa att vända bunken över huvudet. Lika barnsligt roligt och pirrigt varje gång!

5 Kristallina:

Jag säger det direkt. Det gillar jag också. Tycker inte om den vanliga marängen men det här kommer jag att testa. Tackar för receptet och gillar att du gillade visa oss den pajen. Ha en trevlig medsommar.

6 Hanna:

Mums, allt med maräng är gott, blir riktigt sugen nu. Fyller år nästa vecka, kanske ska dra ihop en marängtårta, du vet en sån där med sockerkaksbotten och färska bär :-) Ha en trevlig midsommar!

Svar: Låter som en bra idé. En härlig somrig tårta! Du får också ha en skön midsommar.
Erik Kling

7 BP:

Hahaha! Det första jag tänkte på - spontant alltså - var: Har killen ingen elvisp?
Alltså jag bakar ju aldrig, men jag har faktiskt lyckats med att vispa äggulor och äggvitor var för sig (med en elvisp alltså;-)

Toppen bilder förresten, men jag är säker på att du inte är speciellt sugen på att se mina sillvarianter imorgon;-)

Svar: Hallå! Har både stavmixer (också en slags visp) och en nyköpt elvisp (som jag till och med bloggat om!) som här visas på mitt andra foto. Med äggulorna behöver jag inte vispa så mycket och då duger en handvisp förträffligt. Du har tydligen bråttom förbi inlägget?Har gjort denna rabarberkaka/paj/efterrätt flera gånger så jag vet!
Erik Kling

Kommentera här: