Dagsmeja.


Det har varit dagsmeja här också! Inte så mycket dropp, det finns ingen snö kvar på taken.
Verkar gälla för stora delar av södra Sverige, kanske fortsätter det varma vädret? Inte mig emot! Härligt väder var det hur som helst idag.

Jag försökte fånga lite dagsmeja eller dropp som Sinneskatten kallar det på bild.
Dags för nytt Fredagstema och jag visar dagsfärska bilder.



Det rann vatten från snö och is, snart bara lite isrester där solen kom åt.


Även där solen inte kommer åt så verkar värmen i luften ändå skapa lite dagsmeja.



Gräset börjar så smått titta fram under snön och isen även på skuggsidan.

Ganska trevligt att se, även om det fortfarande kan vara fläckvis halt.
Dessa bilder beskriver lite av läget i förorten Aspudden söder om Stockholm.
Ser gärna mer sol nu under helgen, snälla vädergudar. ;-)


Finns fler bidrag hos Sinneskatten!


Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Oj oj så mycket vått du har.. ser riktigt isigt ut ju :( Fast nu är Våren på G :)

2 Kerstins foto:

Det ser både blött och halt ut, ta det försiktigt på dina fotopromenader. :)

3 Anneli - A'la Foto:

NU har jag lärt mig ett nytt ord! Visste inte alls att dagsmeja hade den betydelsen! Tack för den visheten!



Ha en skön helg!

4 Monica o Jacob:

Vilka härliga vår och broddtimebilder, hoppas att värmen i dag tar kål på lite is här rena chicken racet att gå ut med vovvarna nu på morgonen.

Ha en skön helg;-)

5 Lasseivomma:

Ja, nog är det skönt, men inte riktigt vår ännu kanske. Halkan blir ju bedrövlig, åtminstone här ute på småvägarna.

6 Linnea:

Det var en verklig beskrivning på hur vi har det här hemma i området. Ett litet helsike att rasta jycken på vad som ska vara gräsmattor, Båda halkar o far. Men snart Erik!!!!

7 anemonen:

Jo nu töar det ordentligt. Den lilla snön som kom förra veckan är nu ett minne blott och blåsten idag har tagit det lilla som var kvar efter regnet. Härligt att äntligen kunna känna att det är vår i de västliga vindarna.

8 llhertz:

Bra att få en dagsfärsk rapport från is- och snöläget i stan där vi ska tillbringa helgen. Ser riktigt lovande ut, om bara den sista halkiga isen är vänlig nog att försvinna.

Tack för kommentar hos mig :)

9 Rantamor-På Näthinnan:

Ja det är skönt att se bilder/foton från nästan snöfritt när vi själv har snödrivor djupa som giraffhalsar...

less är vi och som grädden på moset kommer det snö idag stora vackra lapphandskar...som inte alls bli vacker nere på marken...

jag nmissförstd lite för Carina ville ju höra lite dialektord av dagsmeja...jag skrev en saga...

oooooops...



Ha en trevlig helg.

10 Marit Johansson:

Först i april kan vi i Norrbotten förvänta oss att det ser ut så där, ett tjockt lager med snö har vi fortfarande!

11 carina:

Det är en skön tid vi går tillmötes!

12 Beate:

Kul med dagsfärska irl bilder från Aspudden, en förort jag älskar förresten. Funkis, bra stämning, många fina hål i väggen - mums!!!

Frågan är bara om jag lyckas ta mig till ett av hålen utan bryta benet på din isgata;-)

13 Bildgatan:

Tycker det är kul att se hur det ser ut på lite olika ställen i landet även om jag inte ens vet hur det är hemma. =) Vet att det snöar och tydligen har vi rekord i snödjup så det är bara att blunda och titta så anar jag vad som väntar.



Fast ... hos dig skulle jag inte vilja gå med klackeskor. =) Ser i alla fall ut att vara en underbart solig dag.

14 Anni:

Och tänk att vårtemperaturerna bara fortsätter! Regnet tar bra på snö och is! Jag njuter fullt ut och tycker att du fångat läget bra i dina bilder!

15 Inger Maryissa:

det är mysigt med dagsmejan...snön som smälter, dropp på taken

och dessutom fåglarna som sjunger så fort solen är framme

Förhoppningsvist våren har börjat nu...

ha en fin helg

16 Sinna:

Tänk att man kan bli glad av slask på bilder ;-) Jag det blir i alla fall jag för då vet man att VÅREN är på väg :-)

HA en bra dag

Sinna

Kommentera här: