Fota på!


Bloggkompisen Pialotta tar upp en viktig sak kring fotografering och tipsade på Facebook om ett bra klipp! Det finns en viss osäkerhet kring vad vi får fotografera. Vilket är ganska onödigt. Du får fotografera det mesta!



Börjar med att visa upp ett porträtt på Åsa.


Jag har märkt av denna osäkerhet en del. När jag deltar i olika fototeman så märker jag att deltagare ibland undviker att visa ansikten eller pixlar de ansikten som syns på sina foton.

För hur är det med fotograferandet? Vad får jag fotografera? Känner du dig osäker kolla in klippet här. (Du kan också kolla längst ner i inlägget!)

Vad som gäller kring fotografering på allmän plats reds i klippet ut av Stefan Ohlsson och Göran Segeholm.
Göran sammanfattar det bra, en slags riktlinje;

Får jag äta glass här? Då kan du fotografera här också!

Du har alltid rätt att anta att du får fotografera! Så fotografera vidare. :-)

Det gillar jag.



Undrar vad hon har i den gula tuben?



Torghandeln på Hötorget ger motiv.


Blir mitt bidrag till "I like" denna vecka. Lustigt, flera vänder ryggen till... ;-)
Men det är alltså fritt fram att fotografera vidare!
(Gör nytt försök att lägga in klippet. Se det fungerade denna gång!)



Omöjligt stoppa in klippet igår, idag funkar det... så här är det.



Andra bidrag här


Erik

Kommentarer:

1 SigridfraEnget:

Bra att veta! Tackar.

2 Lena o Tommy:

Javisst undrar man ibland vad man skall fotografera så tips om detta är jättebra. Mysiga bilder!

3 Gerda-Thyra:

Jättebra tips!

4 anemonen:

Jaa det gillar jag för jag har varit osäker och frågat en journalist hur det förhåller sig. Däremot brukar jag fråga om jag tar porträtt om jag får lägga ut foton. Bra att ha i minnet att får jag äta glass här... Jag skall genast kolla in videoklippet. Tack för tipset, och dina bild från Hötorget gillar jag.

5 anemonen:

Javisst jag nu glömde jag att kommentera Åsa och vilken underbart trevlig kvinna hon ser ut att vara. jag hoppas hon är din.

6 Pialotta:

Visst fick du.. Det är ju det som är meningen med att dela med sig både på bloggar och på Facebook (där jag visade det) :) Riktigt bra för många är så osäkra på det där.. lite skämmigt helt enkelt att rikta kameran mot människor och en del tittar till lite extra, har jag märkt.. Vi får se om det kommer någon annan info då nästa år ..

Är det din kvinna på fotot kan jag oxså undra.. väldigt vacker och ser så rar ut :) Ha de bäst Erik :)

7 Leena:

Vackert och finstämt porträtt. Och som andra också tycker så tycker jag att hon ser väldigt trevlig ut. Jag är inte så bra på att ta kort på folk men försöker bättra mig. Jag är inte så rädd för vad man får ta kort på utan att folk ska bli irriterade.

8 Lasseivomma:

Ja, du har ju helt rätt, även om det inte är så lätt att bara göra. Jag frågar ofta om en människa vill ställa upp, ofta blir dom lite smickrade och då blir bilderna glada och fina. Jag är däremot lite återhållsam med familjen på bloggen. Det har väl förekommit, men då är det något speciellt. Obs i detta fall räknas inte Ludde till familjen.

9 Monica o Jacob:

Försöker faktiskt låta bli att fota folk, man vet ju aldrig om dom vill vara med på bild på nätet dom kanske är ute på äventyr och inte vill synas;-))))

Snygg bild på Åsa;-)

10 Beppan:

Gatufoton är kul och intressant - och oftast OK. Särskilt om man fotar med tele så man slipper krypa inpå folk. Kommer jag nära så frågar jag om lov. Tycker det hör till god ton och respekt.

Jag är ändå väldigt restriktiv med vad jag lägger ut - särskilt på facebook. Inga familjebilder.

11 Bosse:

På tal om vad man får och inte får fotografera när det gäller människor som motiv: den gängse inställningen bland pressfotografer är att ingen äger sitt ansikte. Där har de också stöd i lagen. Sedan finns det mer specificerade rekommendationer i de etiska reglerna för press, radio och tv.

12 Erik "Semlan":

Tack för alla kommentarer. :-)

Intressant med de olika synpunkterna.

Jag håller med flera av er.

Jag brukar själv fråga om lov och ibland även berätta om min blogg. Men gatubilder, "vimmelbilder" de tar jag bara.

13 Madeleine:

braaaaa undrat detta!!

14 Birgitta - FOTO chip:

Ja visst är det skönt att man får fotografera så fritt! Ju mer frihet desto större eget ansvar och jag tänker numera mycket på den etiska aspekten eftersom jag mer och mer fotar människor. I början ville jag inte ha folk med på mina bilder alls.

I like Åsa :)

Kommentera här: