Skyltar



Startar min triss med en Stockholmsklassiker bland skyltar.

Sparkar igång denna Fototriss med en klassiker i Stockholm när det gäller neonskyltar. Nej, det är inte Birka till vänster utan den gamla fina Stomatol till höger jag tänker på. Från denna vinkel och i dagsljus ser den inte så märkvärdig ut. Man anar tandborstborsten i taknocken på Sjömanshemmet, där bakom finns en hel tandborste som på kvällen får en sträng av tandkräm från tuben. Allt upplyst i små etapper tills tandkräm och borste lyser. Så börjar det om igen efter en kort stund.

                              

Alla mina skyltar är nytagna den senaste veckan om någon undrar. Fast skyltarna på nästa foto satt i en gammal spårvagn. Tvärbanan som går mellan Alvik och Sickla firade 10 år förra helgen och då fick gamla spårvagnar beblanda sig med nya spårvagnar för att fira jubileumet. Jag passade på och åkte med en tur från Liljeholmen ner till Hammarbyhamnen.


Ett friare skyltval här. Linje 22 skylten eller reklamskylten eller kanske den slitna ASEA? Eller bara helheten, med konduktörsknappar vid dörrlisten och det slitna träet i spårvagnen.
Klickar du på länken här får du se lite av utsidan på spårvagnen... 


Avslutar med en välkänd restaurangskylt i Kungsträdgården. Många möten har skett på den krogen.
Vill du se mer av körsbärsblommorna så finns det
ett foto här! 

Skylten på "Vickan" togs i fredags bland de blommande japanska körsbärsträden. Nu har det regnat nästan hela lördagen, undrar om regnet fått träden att tappa sina vackra blommor?


Vill du se fler skyltar? Klicka här,   

Erik

Kommentarer:

1 Jah Hollis:

Fin skylttriss. Stomatolreklamen är väl landets äldsta ljusreklam om jag inte har helt fel. Och på Victoria har till och med jag suttit vid något tillfälle.

2 Carina:

NU får jag hemlängtan! Människa!

Underbara bilder.

3 Monica o Jacob:

Hade vi vetat att det skulle vara skyltar hade vi åkt in till stan i går.Kul med spritskylten dom var ju förbjudna en längre tid,Stomatolskylten en klassiker men favorit blir nog i alla fall Vickan och körsbärsblommorna;-)

4 Johanna (en liten paus):

Åhhh stockholm - blommar körsbärsträden där - det gör de knappt är i Varberg! Måste bara åka upp snart! Vilka fina skyltar!

Ha en fin söndag!

5 Pillargontanten:

Åh, i stan finns så många roliga skyltar, Victoris, med alla blommorna i förgrunden, är ju helt underbar!

6 Gammelsmurfen i Nyehusen:

Eftersom jag är gift med en Victoria måste jag ju bara uppskatta att du uppmärksammat det namnet...

7 Anna ..tassar in:

Du...sista bilden i Kungsan..så makalöst vacker...

8 Rantamor-På Näthinnan:

Fint fint. Skulle nog besöka Viktoria om jag gjorde ett besök i Stockholm, och då hade det varit kul nu eftersom det blommar så vackert.



Ha d bra.

9 Shannara:

Härliga bilder allihop

10 Daniela:

Snyggt, tredje bilden är bara helt underbar :)

11 Lena:

Vackra bilder! Grattis!

12 Tinas Photoblog, Sweden:

Stomatolskylten är gammal och cool, tycker jag! :)

13 Mad World:

Bilden med körsbärsblommorna är ju helt underbar!

Fast de andra är också fina.

14 Pialotta:

Stomatolskylten älskar jag.. så himla gammal och så nosgalgisk:) körsbärsträden i full blom så himla vackert.. Här är oxså en dag, så grått, regnigt och trist.. blir inga bra foton, då det är så om man nu vill kasa omkring för utefotografering.

Ha de bäst:)

15 Louise Alexandersson:

Läcker vårig bild på Victoria skylten!

16 Pialotta:

Skylten finns ju på kartongen;) Det är väl fritt att tolka som man vill eller har jag helt fel?

/P-L

17 Photos by Storm:

Den första bilden får mig att le. Min mamma berättade för ett tag sen att hon var på skolresa till Stockholm i mitten på 40-talet. Det allra roligaste från den resan var att stå och titta på Stomatolskylten. Hon och hennes skolkompisar var så fascinerade över att bokstäverna tändes eftersom. Ha det gott/Lis

18 Misswhatsit:

Snygga och fyndiga foton på skyltar! Du har hittat perfekta motiv till dagens tema.

De ger inspiration till att fota på ett mer strukturerat sätt.

Ha en bra söndag.:)

19 carina:

Oh den nedersta bilden med de rosa blommande träden får en extra guldstjärna.

Men stomatol skylten den får min röst.

20 Lena:

Hej igen!



Nej jag jobbar inte inom tandläkarbranschen men det är roligt att lyfta blicken och fundera över hur man tänkte när man, bl.a. designade sin skylt!

21 Pumita:

Jättefina alla tre! Uppehöll mig inte så länge här för jag var tvungen att klicka mig vidare till din andra bild från Kungsträdgården.

22 Beppan:

Intressant triss!!

23 Len@:

Gillar Stomatol skylten, men jag ser ingen tandborste hur jag än kollar, blev lite nyfiken hur det ser ut i mörker, KUL ... ;)

24 Christina:

fina skyltar och vackra presentationer!

25 AnnCathrine:

Jösses, så vacker den sista bilden var! Undrar hur långt söderut man måste för att kunna få se nåt så vackert som körsbärsträd...?

Blir väldigt nyfiken på hur första bilden ser ut i mörker...

26 Monkan:

Stomatolskylten, ja den kom med i min triss också. Ur en annan vinkel, så jag fick med tandborsten också. Men den är ju som sagt lite roligare på kvällen.



Jag och en kompis hade planerat att gå till Kungsan på lördan för att fota de rosa träden… Vi gick dit trots regnet men det var ju en flopp, grå himmel var ju inte direkt vad man ville ha, och inte heller regn på kameran. Jag kan rapportera att visst var det lite rosa blomblad på marken men det mesta sitter absolut kvar på träden. Hoppas de fortfarande är rosa nästa helg, och att det är fotoväder.



Din bild på Vickan var jättefin. Fint ljus och fint rosa skimmer i hela bilden.

27 Christina:

träden har jagtyvärr missat i år (kanske inte försent på tisdag med tanke på kylan....) de är alltid en fantastisk syn, stomatolskylten tål att visas många gånger liksom Tulo-ditot som trots att den finns nära mig inte hamnat på något foto (ännu). Vilken av min abilder jag föredrar - svårt att säga de representerar så olika saker. Choklad är en passion såväl som en kär gåva och hundskyltar, mer eller mindre bisarra, är en annan passion men på ett annat sätt. Och, naturligtvis är min hun dkopplad under uppsikt denna tid av året :-)

Tack för kommentaren!



Christina

28 Ingrid:

Jag gillar alla dina skyltar, men det tredje tycker jag är bäst, inte för skyltens skull, utan för det vackert blommande körsbärsträdet.



Ha en fin vecka!

Ingrid

29 Monica:

Wow! Nu blir jag sugen att åka till Kungsan och fota. Vackert!!

30 Cai - Photos By Cai:

Härliga bilder!!! Den första är en riktig klassiker, gillar den sista också...har själv en liknande bild från kungsan. Fint när körsbärsträden blommar :)



ha de

31 Anni:

Vilken utsökt kombination av skyltar! Du fick mig att inse att jag har Tulo-neonet på bild (du vet, vid S:t Eriksbron) - att jag inte tänkte på det!



I natt passerade jag körsbärsträden och de blommade fortfarande, men det var oroväckande mycket blad på marken. Idag är det strålande sol, men jag hinner inte dit utan får väl nöja mig med bilderna jag tog i fjol...

Kommentera här: