Mandel

 
(På den här platsen hade jag tänkt ta en egen degbild,
men jag fick så kletiga fingrar och då vågade jag inte hantera
kameran med dessa kletfingrar. Så det blev inget foto här, men ett annat längre ner!
 

Bröd, jag kanske skulle sätta en deg? Det var ett bakprogram på tv:n som jag såg. Det gjordes gott nybakat bröd. Med en liten surdeg kan man slå världen med häpnad!
Det verkar finnas ganska många som tror det. Finns ju till och med ställen som kan ta hand om din surdeg, ungefär som banker fast mer som bagerier där det går att lämna in en surdeg. Fast det får räcka med scones denna gång, de är lätta att göra.
 
 
Nygräddade är de ljuvliga, när smöret smälter... mums. Behövs nästan inget pålägg.

Bröd eller brot som det heter på tyska!? Brot och mandel.

Mandelbrot var en matematiker som dog för fyra år sedan. Han har också givit namn åt en känd fraktal.
Spännande saker, de där fraktalerna. Finns en del skojiga små filmer på YouTube som tar upp matematik på olika sätt, här följer en av dem (en liten animation från Spanien).
Längre ner hittar du en annan liten film kring en känd fraktal.
 
 
 
 
 
 
Filmen börjar med Fibonaccis talserie (italienaren Leonardo Fibonacci levde på 1200-talet). och sedan följer flera kända matematiska regler och några exempel. Här under talet Fi (1,618).
 
 
 
Vill du kolla in olika fraktaler så kan du ladda ner programmet QuickMan här (gäller pc).
 
 
Så här kan fraktalerna se ut i programmet QuickMan.
 
Varför inte en liten fraktalfilm?
 
 
 
 
 
 
Talet fi är liksom kusinen pi (förhållandet mellan omkretsen och diametern för en cirkel) utomordentligt komplext. Kanske tillhörde du de skolbarn som när de fick reda på pi ville lära sig en massa siffror efter de två decialerna 14.
 
Varför just denna kod, denna nummerserie? Fi verkar styra både harmoni och skönhet i vår värld, ja även ute i rymden, vilket som fått vetenskapsmän och matematiker att grubbla i århundraden. Än idag förblir det en gåta.
 
Lustigt att talet fi är samma som förkortningen på ett mindre parti. Kanske kommer partiet att bli betydligt större nu i kommande val, alltså Fi (Feministiskt Initiativ). Vem vet? Jag har ingen aning om utgången av höstens val. Men det verkar som Fi satsar på nytt.
 
 
 
Ett par musikanter framför "gyllene snittet" och harmonierna flödar nästan över.
 
Musik har jag precis som så många andra gillat sedan barnsben, både på skiva och så klart olika musikkonserter. Livemusik är nästan alltid att föredra.
 
 
Detta foto har jag bearbetat väldigt lite, nästan inte alls.
 
 
 
 
 
 
Så jag gillar både hembakat bröd och musik, om någon undrar.
 
Klickar du på temalogan ovan så når du andra bidrag också.
 
Tillbaka till matematiken!

Musik innehåller gyllene snittet och Fibonaccis talserie finns närvarande i tempo, form (även underavdelningar), rytm, melodi och ackordsuppbyggnad, i varierande grad. Det bidrar till att vi uppfattar det som "vacker musik", något vi känner igen.

Vi bygger upp delar av kompositionerna direkt på utvalda tal ur serien, t ex melodilinjer över 8 + 13 takter (=21), och andra varianter. Gyllene snittet finns också representerat i rytm, framförallt vad gäller själva melodin.

Men det är inte bara i musiken som Fibonaccis talserie återfinns!

 

Kottens fjällspiraler tydligt redovisade (bild från MatematikVideo).
 
 
En solros har frön ordnade i 21 spiraler medsols och 34 spiraler motsols ut från centrum, vilket ger kvoten 1,619.
Detta ska jag kanske kolla senare i sommar, på någon ståtlig solros.
Man kan också plocka upp en tallkotte och då ser man att den har fjäll som går i åtta spiraler motsols och fem medsols. Åtta delat med fem är 1,6. Visst är det fantastiskt!
 
Matematik kan man både ha mycket nytta av under hela livet och dessutom roas av. En del blir matematiker och andra forskar. Undrar om någon kommer att lösa gåten kring fi?
 
 
 
Människans proportioner i Leonardo Da Vincis självporträtt i naken helfigur från 1492.
 
 
 
 
 
Vitruvian mannen som har de rätta proportionerna. Tydligen ska Brad Pitts ansikte också ha helt rätt proportioner. Fast tveksam till vad det har för betydelse?
 
 
 
Det gyllene snittet används inom fotografering och även annan bildkonst.
 
 
Ämnet tål att komma tillbaka till. Kom gärna med tips om intressanta hemsidor i ämnet. Det är bara roligt.
 
 
 
Det här är också mitt bidrag nummer 62 av 100 i utmaningen #blogg100.
 
Äsch, tar en Stenmark som avslutning.
 
 
 
 
• Kategori: TankarTaggar: fraktaler, gyllene snittet, talet fi, talet pi, torsdagstema; • Kommentarer (6)
Erik

Kommentarer:

1 Gärdsmygen:

Oj! Du har funderat du! Tyvärr är inte matematik det ämne som fängslar mig. Hade många gånger önskat att det var det. . Surdeg har heller inte fängslat mig. Det klarar jag mig utan men nu blev jag riktigt sugen på scones!

2 Anemonen:

Ja matte är inte mitt ämne men kemi däremot det är grejer det och så bakning det är roligt det speciellt att baka kakor.

3 BP:

Här var det då ett fullmatat inlägg. Kul att du delar med dig av dina intressen med så fina bilder dessutom. Själv kan jag bara säga att jag aldrig bakat någonting, att matte var mitt sämsta ämne i skolan och att Vitruvian nämndes i en av "mina" böcker som jag layoutar på jobbet, fast då var hans namn felstavat;-)

Svar: Ja då kan det inte vara lätt Beate. Aldrig bakat något, nu tror jag du ljuger. Säkert har du bakat, kanske en rulltårta i hemkunskapen i grundskolan. :-)
Erik

4 Freja:

Åhh, fraktaler är så häftiga! ser ut som otroliga konstverk fast de bara består av matematik, så magiskt! Och jag skrattar lite extra åt din Stenmark, jag har jobbat som krokimodell förr och sett alla möjliga sorts olika mer eller mindre bra försök att rita av mig...

5 llh:

Oj oj jag tappade alldeles bort mig i den högre matematiken. Fängslande bilder men än mer frestad blir jag av brödbaket. Scones är gott men så länge sedan jag gjorde några, när barnen var små typ...
Stenmark måste man ju bara älska!!!

Svar: Scones är lätt att baka och fixa till. Så varför inte göra nu till helgfrukost?
Erik

6 Marit Johansson:

Så där har jag aldrig sett matematik, otroligt intressant. Har inget minne av något sånt där i matteboken i högstadiet, när man presenterar matte så där blir det ju intressant. En jättesnygg film, klickade på den övre.

Svar: Kul att lite "nyare" matematik kan intressera och roa.
Erik

Kommentera här: