Dammigt

 
 
 
En skylt som blivit platslös. Ett trasigt paraply har blåst in under trappan och lagt sig för att vila.
 
 
En sliten och ganska dammig miljö. När jag tar i räcken på trappan blir jag vit om handen av fint stoft.

Angående skyltar och speciellt om en del neonskyltar så finns denna sida för intresserade, neonskyltar på stan där några välkända skyltar från Slussen återkommer flera gånger, men det blir inte tjatigt för skyltarna är så fina och gör sig utmärkt i dagsljus så väl som i mörker (när de själva lyser).
 
 
 
Cementas stora betongsilos.
 
 
Men åter till en väl använd bruksmiljö om jag uttrycker mig så. En miljö som jag gillar, Cementa tar plats och den syns även på avstånd med sina betongsilos.
En viktig verksamhet som måste flytta på sig för att ge plats till nya bostäder, det har våra planerande politiker bestämt.
 
 
Nu syns skylten bättre. Vart kan trappan leda?
 
 
 
Det där vita stoftet på trappräcket är troligen cementdamm.
 
 
Lär återkomma fler gånger med kameran för att dokumentera mer av Cementa i Liljeholmen.
 
Lite ironiskt att Cementa säkert kommer att bidra med byggmaterial till de flerfamiljshus som kommer att byggas på denna rätt stora fabrikstomt när väl Cementa har flyttat bort. Men det är inte helt problemfritt med en flytt, läs mer här i DN-artikeln. Här har du även en bloggares syn på saken, vilket kanske ger lite perspektiv.
 
 
Avslutar inlägget med ett äldre handkolorerat vykort över Liljeholmsbron och lite av närmiljön, fotot taget in mot Södermalm.
 
 
Stockholmstrafiken har nog haft bekymmer med bilköer i alla tider tycker jag det ser ut som.
 
Här syns Liljeholmsbron med vänstertrafik och spårvagnar. Jag noterar alla godsvagnar under bron på Liljeholmssidan. Många fabriker även på Södermalmssidan av bron i Tanto längs Årstaviken.
 
 
Skyltigt så här en torsdag, inte bara på söndagar.
Det var bloggaren Pumita som kom med idén till "Skyltsöndag".
 
Detta är dagens bidrag till #blogg100.
 
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Var ska de ta vägen nu då? Jag menar den kräver inga små byggnader direkt den där verksamheten. Spännande att gå runt och kika på det som står kvar nu innan det rivs, industrimiljöer är alltid spännande. Gillar skylten över den lilla dörren "till cement packeriet" särskrivning och dessutom borde det väl vara självklart att det är cement som packas på en cementfabrik ;-) Härligt gammalt foto över Liljeholmsbron, mycket att tittat på och upptäcka i den bilden. Ha en fin dag i solen!

Svar: Fortfarande kommer det cementbilar och fyller på ny last. Så ännu har fabriken inte gett upp och ny tomtmark finns inte heller. Så Liljeholmen får kanske vänta. Allt kan ju inte bli bostäder heller, må jag säga. Nu har de ju Årstaviken som får mer och mer bostäder. Den som lever får se...
Erik

2 Violen på Brandholmen:

Det här gillar jag! Du fotograferar en intressant miljö och lägger till en beskrivande text och så har jag fått ta del av något nytt! Tack för det!

3 Monica o Jacob:

Ja du ska alla svenskar bo i Stockholm så har man dom snart i knät här ute också, man är på god väg:-(
Vad låg där först fabriken eller bostäderna med tanke på gnällkärringen.
Gillar vykortet=nostalgi
Ha det bra

4 kiki freese:

Gillar din bild av dåtidens Stockholm. Hur kommer det sig att dessa äldre miljöer ofta, ivarjefall för mig, ter sig mer idylliska än dagens?
Kul att du dokumenterar skeendet av platsen där cementa idag och något helt annat, misstänker jag, dyker upp om ett tag.
/Kiki

5 Lena Ericsson:

Ja det är inte lätt när många vill bo på liten yta.

6 Freja:

Industrimiljöer är fina fotoprojekt i alla fall!

7 Beppan:

Intressant det där. Dammig ju, men ack så betydelsefull verksamhet när samhällen ska växa...

8 Eva Trillian:

Spännande plats att fota på! Industrimiljöer är inte alltid lätta att ta sig till, men de brukar bjuda på riktigt snygga fotochanser - bevisligen :)

9 Anneli - A'la Foto:

Härliga bilder och jag gillar att paraplyet lagt sig där för att vila! Det behövs från all denna sol som kommer ner nu! ;O)
Tack för dina omtänksamma ord. Jag är inte så bra på kattspråket men vi pratar ändå massor!

10 Stare Ström:

Intressanta miljöer att dokumentera!

Kommentera här: