Nyfödda lamm och lax

 
Alldeles nyfött lamm, tackan har kvar moderkakan.

Det föds många lamm nu bland fåren som A. brukar sköta om.
 
Säkert både spännande och en hel del arbete de enstaka gånger när naturen inte har sin normala gång utan lite extra hjälp. 
 
 
 
Viktigt att putta och kolla av lammet för mamman/tackan. Få den nyfödda på fötter ganska omgående.
 
Lamm som påskmat är ju ganska vanligt. Har du ätit lammstek nu under påsken kanske?
 
Du vet väl att får får inte får, får får lamm.
 
 
Här är det bara lammungar och fårtackor. En fårskock som klarade sig denna påsk.
 
 
Ser skönt och vilsamt ut under granen.
 
 
Vill man inte äta lamm så kanske en laxtallrik kan vara gott?
 
 
 
 
Kallrökta laxskivor på en bädd av blandade spröda salladsblad. Skivad tomat och mozzarellaost och några citronskivor läggs upp snyggt på ena kanten och snåla inte med olivoljan på sallad och grönsaker. Så toppas allt rikligt med riven parmesanost.
 
Mat man kan sitta med länge, förgyll gärna måltiden med något gott torrt vitt vin till.
 
 
 

 
 
Även mitt bidrag nr 52/100 i utmaningen #blogg100.
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Fröken Christina:

Det kan ju vara lite svårt att äta lamm efter att ha sett sådana små sötnosar. Fast jag är nog för hårdhudad eftersom jag äter lamm, och lax, ändå :).

2 BP:

Nej fy f********n. Ja, vi har ätit lammstek under påsken.Det gör vi alltid, å inte bara till påsken förresten. Vi älskar lamm och äter det ofta. Men jag måste säga att efter dina "Attenborough-bilder" så tror jag nog att jag aldrig kommer att äta lamm igen;-)

Naturen går sin gång, det är bara jag som har förbaskat svårt att följa den om man säger så...

PS. <<<Din skylt var toppen. Har aldrig varit därirl. Men just nu undrar jag bara hu Pumita klarar sitt liv;-) DS.

Svar: Det var värst, så farliga är väl inte bilderna.Fortsätt du att käka lamm, det är ju gott!
Trevligt att du gillade skylten jag visade från Riksdagshuset, från den äldre delen.
Erik

3 Anneli - A'la Foto:

Det är lite morbitt att visa bilder på alldeles nyfödda lamm när man ska visa mat! ;O) Nu äter inte jag lamm men jag gillar ändå inte det där tydliga i att det är djur vi äter! Och ja, jag kan verkligen inte bli vegetarian....jag älskar kött!

Men lax äter jag och det är jättegott! :)

Ang. min tolkning så vet jag inte om du läste min text men jag skrev för förtydligandets skull att mittenbilden var till måndagstemat där Bellebus smakade på sin påskbuffé (som hon verkade tro var serverad till henne men egentligen var prydnad! ;) )

Och ja, jag älskar mina underbara kissar! De är min familij så de hamnar rätt ofta på bild! :)

Ha en skön vecka!

Svar: Tyckte lammen passade bra in i påsktemat mat. Äter man kött och det gör jag med så ser jag inga problem i att även visa djuren innan de blir mat. Det är ett naturligt kretslopp, precis som från ax till färdig limpa.
Erik

4 Carita Liljendahl:

Fina bilder! Lammet kan inte vara alltför gammalt. Lite stökigt ser det ju ut med moderkaka och allt, men det där är ju sådant som livet är.

Svar: Lammet är alldeles nyfött, bara några minuter efter födseln.
Erik

5 Nett:

Lamm har jag inte ätit i helgen. När jag ser dina bilder så kan jag bara se allt garn som det kan bli av den ullen :)

6 Freja:

Varken lamm eller lax blev det för oss i påsk...

Kommentera här: