Skär


Skär är inte min favoritfärg precis, så jag väljer att tänka och tolka åt det religiösa hållet denna långfredag.
Så här förklaras det i en text författad av Mattias Axelsson. Att torsdagen i stilla veckan heter skärtorsdag har vare sig med färgen rosa eller med knivar att göra. En äldre betydelse av verbet ”skära” är rena och finns med i t.ex. uttrycket ”skärselden” – den renande elden. Vidare enligt evangelierna: Jesus steg upp från bordet, tog av sig manteln och band en handduk om livet. Sedan hällde han vatten i tvättfatet och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med handduken som han hade bundit om sig.
Bara som en mindre förklaring till mitt fotoval om någon undrar.
 
 
Ett rent och enkelt kors på väggen visar senare skede i historien.
 
Kolla gärna mitt förra inlägget och finn där ett videoklipp från filmen "Life of Brian"!
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Mormor:

Vakkert bilde.
Det er lett å gå glipp av den egentlige betydningen av ordet.
Ha en fin langfredag :)

http://www.starbear.no/mormor/2013/03/29/skar-sier-sinneskatten/

2 Monica o Jacob:

Det är väl inte min favoritfärg heller, snygg enkel bild till temat;-)
GLAD PÅSK

3 Violen på Brandholmen:

Enkel, ren bild som kan stämma till eftertanke!
GLAD PÅSK!

4 Leena :

Tänkte inte alls på skärtorsdag när jag såg temat. Desto roligare att läsa om det och får ytterligare en betydelse för ordet. Fin bild med grafisk känsla.
Glad Påsk!

5 Eva Trillian:

Gillar din tolkning av temat! Skär som i skärtorsdag - verkligen!
Och "Life of Brian"! Hur kan man annat än bara supergilla den filmen? :) Speciellt den biten kanske :) Tröttnar aldrig!

6 Hanna:

En bild som verkligen visar vad påsken egentligen handlar om. Fint att han fått ett tak över huvudet. Ja, "Life of Brian" är en av de bästa filmer som gjorts, slutscenen i den filmen kan få den mest deppigaste att dra på munnen.

Hoppas du får en fin påsk!

7 Jah Hollis:

Fin bild och bra tolkning. Antar att många tror att skär i skärtorsdag har med färgen att göra. Glad påsk!

8 Stare Ström:

Jag har tänkt precis som du när det gäller betydelsen av skär, men jag är mera profan i min tolkning! Glad påsk!

9 Anneli - A'la Foto:

En intressant tolkning som jag inte visste om (hade kunnat räkna ut men aldrig tänkt på)

Ha en fin påsk!!

10 Anni:

♫ Always look on the bright side of life ♫
Ja, inte var det lätt när temat var skär som i skärtorsdag ... snygg och ren tolkning har du fått till!

11 Pumita:

Åh, en skär och vacker bild! Mycket passande i påskhelgen! Kanske inte vad man säger om Life of Brian men älskar den filmen... det beror kanske på vilken humor man har. ;) Önskar dig en fin fortsättning!

12 Beppan:

Vackert och stilrent foto!!
Fin tolkning.

13 Anemonen:

Ett väl valt val av dig som jag gillar skarpt.
Glad Påsk

14 Fia:

Fin tolkning av temat. Det är verkligen vackert med det rena och enkla i din bild.

Kommentera här: