Frasses

 
 
Frasses Hamburgare blir mitt skyltbidrag denna vecka!
 

Antar att du kanske känner till den norrländska hamburgerkedjan Max som länge lyckades hålla de amerikanska hamburgarna utanför Norrland.
Uppe i norr var det bara MAX Hamburgare som gällde i många år. Deras hamburgare kan numera fås på ställen över hela Sverige och även i Norge (tre ställen)! Men jag struntar i Max denna gång och koncentrerar mig på den betydligt mindre Frasses! För det finns även denna lite mindre uppstickare som har matställen som serverar hamburgare under namnet Frasses och även dessa hamburgerställen fanns i början bara uppe i norra Sverige!
Men nu finns även hamburgerrestaurangerna Frasses över hela landet, precis som Max. Första Frasses öppnade redan 1975 i Luleå. (Huvudkontoret finns för övrigt i Lycksele).
 
 
Frasses Hamburgare i Lycksele.


Min skylt denna vecka hänger ihop med firman Frasses. Frasse är en av seriefiguren Karl-Alfreds kompisar, Frasse älskar hamburgare och undviker det mesta som innebär arbete. På engelska heter figuren Wimpy, som också gett namn åt en annan hamburgerkedja.
 
 
Här syns Frasse (Wimpy) till vänster om Karl-Alfred. Bilden © King Features.


Kanske vill du minnas Karl-Alfred (eller Popeye som han heter i original) lite mer? Här är hans signaturmelodi, och Frasse syns också i klippet där han lagar till en hamburgare. :-)
 
 
 
 
 
Letar i mina egna gömmor efter serietidningar med Karl-Alfred, men hittar tyvärr ingen.
 
 
Del av seriesida med Frasse, kan klickas större (© King Features)!
 
 
Jag tar med en hel kortfilm också. Utöver Karl-Alfred och Olivia så är även Frasse med och hjälper till med byggandet.
 
 
 
 
Hittat även denna Karl-Alfred kortfilm med klart bättre innehåll (passande historia och Frasse är med även i denna film), men kanske räcker det med film nu?
 
Avslutar med att visa ett till foto på Frasses Hamburgare. Frasses har även ett alternativ till oxköttet i hamburgarna med sina vegetariska quornbiffar!
 
 
Ett ställe att få en hamburgare på är Frasses i Lycksele!
 
Pumita har sin Skyltsöndag! Pumita visar en hamburgerrestaurang i Portugal och då kan ju Frasses passa in ganska bra.
 
 
Bilderna passar ju ganska bra även i veckans Måndagstema. Helene har valt temat "En smak av...", då får Frasses hamburgare bli mitt bidrag där också!
 
 
  
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Elisabeth:

Kul att läsa om Frasses. Hade ingen aning om den firman.

2 Tina:

Åt MAX burgare idag. Dom premiäröppnade här i Köping i torsdags och har haft fullt upp hela helgen.

Svar: Finns onekligen många MAX-ställen! Flera här i stan. :-)
Erik

3 Marit Johansson:

Så roligt att du visar Frasses i Lycksele, har faktiskt ätit där några gånger. Hade ingen aning om att huvudkontoret ligger där!

Svar: Som nollåtta tycker jag det är lite kul med andra ställen än de där M-ställena. Kul när man stöter på annan snabbmat. ;-)
Erik

4 Pumita:

Om jag mot förmodan skulle få för mig att käka hamburgare så skulle jag helt klart välja Frasses! En principsak. ;) Föredrar småföretagande mot stora internationella kedjor.

5 Hanna:

Frasses hamburgare har jag faktiskt missat. Kul att se den kedjan. Är inte så mycket för hamburgare överhuvudtaget, men om jag någon gång äter en så brukar det bli Max :0)

Jag skyltade jag med i går.

Svar: Vilket fynd, kul foto du visar. :-)
Erik

6 Huldra:

Røfft bidrag. Skipper`n! :)

God tirsdag fra Huldrelevenet :)

7 Benita:

Frasses har jag ätit vid i Umeå. Max finns i Finland men inte Frasses. :)

Svar: Så Max har spridit sig österut också. Intressant information, tack. :-)
Erik

Kommentera här: