Dricksfontän.


Passerade förbi Telefonplan igen. Noterade något som stod lite vid sidan av, men fanns kvar där på torget. Jag har sett den stå där vid tidigare besök, nu tog jag ett foto på den också.
Det fanns gott om dessa förr i tiden, de fanns lite överallt i den offentliga stadsmiljön när jag var ung på 60-talet.
Kanske kan du se vad jag menar för något på detta foto?



Placerad lite på sidan av själva torget står den gamla dricksfontänen.

När solen börjar värma med sina strålar slår sig en del ner på bänkarna på torget.



Värmande vårsol. Se till vänster, där står den. (Klicka bilden större!)

Härligt när värmen känns. Skönt där i solen vid Midsommargården, Telefonplan. Kanske skulle några bli glada om dricksfontänen fungerade?



Tyvärr inget vatten i denna gamla dricksfontän vid Telefonplan.

Är du tillräckligt gammal för att minnas när vattnet fanns i dricksfontäner? Dessa dricksfontäner som var så populära innan vi fick lov att börja köpa vatten på flaska i brist på fontäner. En del av dem hade speciella skålar nära marknivå för törstiga hundar.
Dryckesfontän, dricksfontän, dricksvattenfontän. Namnen är flera när man söker runt på nätet och letar efter fakta och bilder. Jag började kolla runt lite mer.
Epstein skrev lite om dessa och visade en gammal dricksfontän på Hantverkargatan nära Stadshuset. Även den är avstängd, ur funktion.
Lars Epstein har även berört dricksvattenfontäner i detta blogginlägg från i fjol, styrande i kommunen tycker det är för dyrt att väcka liv i dessa dricksvattenfontäner!
Goda ting är tre! Ännu ett blogginlägg av Epstein på DN om fungerande dricksfontän vid Kornhamnstorg i Gamla stan.

Visst händer det att jag passerar någon fungerande dricksfontän, ofta inomhus. Förr fanns de överallt i offentliga miljöer - i parker och på torg, på apotek, järnvägsstationer med flera ställen. Numera kan man kanske hitta någon enstaka dricksvattenfontän ibland, men det tillhör inte det vanliga att finna någon som fungerar. Jag tycker det är tråkigt att de försvunnit. Undrar om dricksfontänen vid Telefonplan kan få vatten igen?
Här någon som kallar sig "Årskort Guld SJ" och som bloggat om vattnet på Centralstationen!

Angående tåg, minns du de äldre svenska tågen som hade en glaskaraff med dricksvatten i en hållare i varje vagn. Det var en trevlig service att erbjuda törstiga resenärer lite vatten. Det var fortfarande vanligt med dessa dricksvattenkaraffer under 70-talet när jag återvände hem efter en månads resande med Inter-railkort ute i Europa. Minns jag inte fel så hade SJ små tetror med vatten och erbjöd dessa till resande när vattenkarafferna försvann/togs bort. Tror de var gratis, en service precis som de äldre dricksvattenkarafferna. Kanske någon som vet mer kring detta och kan tipsa mig?


Barn dricker från dricksfontän. Bild från stockholmskällan, foto: Olle Widfeldt.

Så här var det ofta, det fanns dricksvattenfontäner i stadens parker och torg för de som var törstiga.
Kanske känner du till någon fungerande dricksfontän någonstans i staden? Skriv gärna en kommentar och berätta, det skulle jag uppskatta.


Vanlig syn förr, här dricksfontän vid Farsta tunnelbanestation 1963 (foto: Tore S.).

Två amerikaner, Halsey Willard Taylor och Luther Haws uppfann var sin variant av the drinking faucet/drinking fountain, i början på 1900-talet och fortfarande finns det några moderna modeller från företaget Haws att titta på, du hittar dem här.



En annonsbild för barnkläder, sent 1950-tal.


Detta kan ju bli mitt bidrag till 
Så får det bli! :-)
Ibland är det skoj med lite nostalgi.


Erik

Kommentarer:

1 Lena o Tommy:

härligt inlägg och fina bilder!

2 Hanne Bente:

Flotte billeder du viser.

Ønsker dig en god dag.

Knus Hanne Bente

3 Inger Maryissa:

fina och intressanta foton och nostalgi

jag kommer också ihåg dessa drickfontäner och glaskarafferna med vatten som fanns i varje vagn förr på tågen

tetrorna med vatten kommer jag tyvärr inte ihåg.

4 Lasseivomma:

Spännande, jag minns dom tydligt. Det var väldigt lågt tryck i dom för man kunde inte sätta för tummen och spruta på kompisarna vill jag minnas.

Tågvattnet med härligt friska amöbor minns jag, också tetrorna. En sak jag kom på var också kommoderna i sovvagnarna med den lilla skopan...puh, allt var inte bättre förr.

5 Mormor:

Å jeg husker dem godt og jeg vet om en som fortsatt står der. Når min datterdatter og jeg er på riktig sted, skal vi drikke vann av den, sammen.

Ha en nydelig kveld :-)

6 llhertz:

Vilket intressant inlägg!

Kul att du uppmärksammar drickafontänerna.

Visst minns jag nu när du påminner :)

Tack för din kommentar! Ja jag är på en liten minisemester för att möta våren i Köpenhamn :)

7 Carpe Diem:

Vilket spännande o informativt inlägg Semlan. Så kul att läsa p lära. Ute på Ulrikadals slottsträdgård kan du plocka dina tulpaner och just nu dignar deras tulpanrum av underbara blommor. Väl värt ett besök. Tack för din kommentar. Ha en riktigt fin dag imorgon.............det är ju freeeeeeda'!!!!!

8 Birgitta - FOTO:

Vilket trevligt inlägg Erik! Håller fontänerna på att försvinna - i Budapest finns de överallt.

Panorama fotona kommer från en liten rolig app som heter Photosynth. Har du iPhone?

http://www.photosynth.net

9 Hanne Bente:

Hej Erik Semlan.

Tak for din kommentar.

Gederne går ude her året rundt - de kan gå i læ, der er små "læskrure".

Der er en føreged - når den bræer kommer hele flokken - og så går de i en lang karavane.

Jeg / vi færdes rigtig meget i naturen - derfor så meget natur på min fotoblog.

Ønsker dig en god week-end.

Knus Hanne Bente

10 ElStiffo:

Så då går det att göra en jämförande studie mellan Budapest och Stockholm. Är folk sjukare och beror det i så fall på drickfontänerna ?

11 anemonen:

Nu är dricksfontäner snart ett minne blott. De var ofta fint utsirade och jag minns att jag alltid ville dricka ur även om jag inte var törstig:D

Kommentera här: