Intressen.


Några intressen, undrar Sinneskatten som håller i temat?
Jodå, det finns onekligen flera intressen som pockar på uppmärksamhet... det märks väl här på bloggen!? :-)
Ett intresse som onekligen vuxit sig starkare igen bitvis genom bloggen är mitt intresse för foto.
Så jag väljer ut foto bland mina olika intressen (film och musik är två andra).

Fick en intressant pryl av mina barn i julklapp som jag börjat använda. Ser du vad det är?


Den här "Slides 2 pc" gör jpeg av diabilder.

Under många år tog jag en hel del fotografier. Lämnade in filmrullar och fick dem framkallade. Visst känns det igen?
Det blev en del bilder under åren, både papperskopior och som diabilder.
Pappersfoton hamnar ju i album och de tittar man i ibland, men diabilderna ser jag ju inte längre på. De är samlade i magasinlådor. Nu kanske en del av mina dior kommer att hamna på bloggen i framtiden med hjälp av denna skanner?


Många lådor med diabilder finns (klicka bilden större).

Numera tar jag ju bara digitala bilder som hamnar in i datorn och ibland vidare på bloggen. Nu kan jag också göra om mina gamla (analoga) bilder till digitala bilder (jpeg), med hjälp av presenten jag fick av barnen i julas.

Här en omgjord diabild från en resa.


En varm sommardag i Paris.

(I det här inlägget syns ett par andra skannade diabilder!)

Får bli mitt bidrag till Tema fredag. Vill du se andra bidrag?


Andra intressen hittar du hos Sinneskatten!

Erik

Kommentarer:

1 Beppan:

Du har kloka barn! Eller var scanner ngt som stog på önskelistan till tomten?



Har samma bekymmer - eller källa till glädje om man nu vill... Massor av diabilder i dammiga lådor.

Här scannas också för att bevara till eftervärlden - och även kunna njuta själva förstås på ett enklare sätt.

2 Monica o Jacob:

Verkligen användbar, det blir många timmar med den nya manicken förstår jag. Gammla bilder är ju jättekul att upptäcka på nytt;-)

Ha en skön helg;-)

3 Anni:

Jo du, det är väl fotograferandet som binder oss samman här i bloggvärlden?



Diaskanner har jag haft länge, men jisses vilken tid det tar att sitta och skanna. Nu har min bror lyckats få mina föräldrar att köpa en större skanner som man bara sätter in hela magasinet i och sedan står den där och skannar - den ser jag fram emot att låna!

4 Leena:

En fiffig grej! Vi har funderat lite på hur vi får våra gamla diabilder till digitalt. Vi har en scanner som klarar av det men det är ju lite jobbigt att först välja ut bilden, sen scanna och sen lägga tillbaka dian i sin låda ... Vi har provat att fotografera diabilder som projiceras på duk i storbild. Det verkar rätt lovande. Då tar man bild på varje foto som man tycker är intressant, sedan går man vidare ... Vi ska undersöka vidare.

Men foto är verkligen både roligt och utvecklande!

5 Klimakteriehäxan:

Sån borde man naturligtvis skaffa. Och sen använda den också, vilket antagligen är svårare än själva inköpet ...

6 anemonen:

En sådan har jag, men tyvärr använder vi den sällan. Gör inte som vi utan använd den.

7 carina:

Själv har jag mängder med filmer som väntar på att få komma in i skivo! och alla bilder som borde göras nått åt.

8 llhertz:

Barn lär en massor livet igenom. Nu är jag verkligen nyfiken. Har anat att det går att plocka (alla hm) några diabilder vidare till datorn. Från en Pentaxperiod har jag mängder av dior + mina föräldrars samlade diamagasin.

Snälla fortsätt berätta hur det går för dig. Måste/ska man ta ur dior ur ramarna tex. Hur blir kvalitén etc etc.

9 Pysselfarmor:

jo jo ser absolut vad det är...har en liknande

;-))



hade mörkrum ett tag också så det finns litet gammalt sådant också..tänk vad enklare det ändå blivit med det digitala. Just detta att man kan drämma av massor med bilder på samma motiv utan att det kostar "filmrulle" ;-))



ha en skön brrrrrrrrrrrrrr-kall helg!

10 Linnea:

Har en sådan, fick i födelsedagspresent förra året. Ska scanna hela Kinaresan 1982, men har inte förmått något ännu!

11 Marit Johansson:

Det var ju en perfekt julklapp, foto är ett riktigt roligt intresse men väldigt dyrt!!

12 larans:

Då utökas ju alternativen till fler fina fönsterbilder ur arkivet för din del! :-)

13 Jah Hollis:

Fin present, tycker jag.

Jag önskar jag själv hade tid att sätta mig ner och gå igenom alla gamla diabilder jag har. Foto har alltid varit ett intresse för mig med.

14 http://www.kerstinsfoto.se:

Det var ju en jättebra present till en som börjat uppskatta foto. Tänk vad mycket roligt du har att gå igenom nu. :)Hoppas att få se några på bloggen sen.

Ha en fin söndag.

Kommentera här: