Mer bloggigt?


Några tips på bloggar och hemsidor!
Jag har farit runt bland en del bloggar under påskhelgen.

En man med ett skägg är en rolig blogg. Ta en titt, just det här handlar om när det revs i Stockholm på 60-talet. Eller ta den här länken och få senaste inläggen.

Kalle Lind fanns bland mina länkar för ett par år sedan, kanske skulle jag stoppa dit honom igen bland mina länkar?

Har samlat på mig lite kring Gyllene Ratten, det blir nog ett inlägg snart.
(Bilderna från Gyllene Ratten och lite text hamnade i mitt blandade inlägg kring "fotominnen" här!)



Alltid kul att hitta gamla vykort. Det här är Sätra Camping för en del år sedan.



Äldre kort från Skärholmen, kanske känns bussmodellerna igen?

Vad mera?
Jo i dessa sammanhang kan bloggen "Grandprix 63" nämnas, där finns mycket roligt att kolla in. Det här är en välmatad sida med en massa härligt material.

Även bloggen "Mack & Motell" kan ge nostalgiska kickar om du kollar runt. Men Grandprix 63 har mer, betydligt mer.

Light Stalking är en slags fotosida där det finns många vackra bilder som inspirerar och även en hel del tips kring bearbetning av foton på olika sätt. Just här är det symmetri i bilderna, kolla och häpna!

I onsdags gick tyvärr ett fototema i graven, Ordlös onsdag som jag själv brukar delta i.
Tråkigt, men inget att göra åt. Kul så länge det varade. :-)

Nu har Juanna startat Ordlös lördag/Wordless Saturday. Kanske kan vara något att delta i framöver.



Så här ser logon ut!


Det här är ingen blogg men en bra sida i Wikipedia. Lista över svenska idiomatiska uttryck!
Finns många uttryck att läsa om.


Ja så har vi det här också! Kanske kan vara kul, att lyssna på små berättelser.
Handlar bara om Hornstull, "Berättelser från Hornstull"! Vill du ha andra områden så kan du välja bland Tumba, Rinkeby, Gamla stan och Hultsfred. Tyvärr finns det bara berättelser från Gamla stan och Rinkeby inlagda på hemsidan än så länge! Hoppas arbetet fortsätter. Men kring Hornstull finns det mest, där fanns det säkert en lärare som brann för uppgiften och hjälpte eleverna.


Varför inte en mer modern version av "Illustrerade klassiker"? Fast här handlar det om små, korta animerade filmer, där filmens handling är väldigt komprimerad! "30 second Bunnies" kallas kortfilmerna. Kanske förstår du inte vad jag menar (man kan behöva ha nått en lite mognare ålder för att känna till serietidningen) med min jämförelse? Illustrerade klassiker var en serietidning där varje nummer var en komprimerad version av en klassisk roman. Bland mina killkompisar var detta en betydligt lättare väg att greppa huvudhandlingen i en tyngre klassisk roman som vi skulle läsa i skolan, än att behöva läsa själva boken. Så både på högstadiet i grundskolan och faktiskt även på gymnasiet fanns dessa serietidningar i en del skolväskor. Jag tror inte metoden tillämpades så ofta bland tjejerna, men jag kan ha fel på den punkten.



Att i serietidningsform få de viktiga händelserna i en klassisk roman berättade!





Jag har också visat några av dessa korta animationer på Facebook. Så varför inte ett klipp här också?

Här har du hemsidan "Angry Alien Productions", där finns många kaninfilmer!

Tjaa, det kan räcka så. Kolla runt bland länkarna och kommentera gärna!
(Kan tyvärr inte få bort ordverifikationen när du kommentarer, sorry!)

Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Järnmasken har jag läst. Det var en tråkig serie tyckte jag.

2 Birgitta - FOTO:

Åh vad jag gillade dessa Klassiker som liten. Jag har nog ngn i gömmorna här också :)

Kommentera här: