Lockande fototeman.


Något jag verkligen gillar är hur olika fototeman ger mig speciella ämnen att fotografera. Blir ett aktivt sökande efter bra bilder till något speciellt tema, som en liten extra sporre i mitt fotograferande.
Jag styrs att ta passande foton. Detta letande tycker jag är kul. Ibland kan det utveckla mitt fotograferande, jag kanske får testa skärpedjupet eller söker någon speciell effekt i min bild/mitt foto. Ibland utvecklas jag via besök hos andra bloggare som ger tips på hur man kan tolka temat.

Ofta kan något ämne hänga med ett tag i bakhuvudet och ge mig intressanta bilder, långt efter temat varit med på någon temablogg och alla redan lämnat in sina bidrag. Mitt bildseende utvecklas på något sätt.
Vet inte om du förstår vad jag far efter? Kan du kanske se vad jag fångat här under? Det var ett fototema ganska nyligen, det här fotot kom inte med den gången.



Ett foto i flera lager... kanske man kan uttrycka sig.





Andra "gilla"-tolkningar här

Erik

Kommentarer:

1 Beppan:

Visst är det intressant med dessa fototeman - men det får ju inte styra allt vi gör med kameran. Gillar att studera bilder, se hur andra tänker kring olika teman, vinklingar etc. Man lär sig mycket på det. Viktigt är ändå att hitta sin egen stil. Inte bara apa efter någon annans.



Kan inte räkna ut vilket tema din bild skulle falla in under. Däremot gillar jag mönstret i golvet. Gör sig riktigt bra på din bild!

2 Monica o Jacob:

Vet inte men skulle ha kunnat passa till randigt/rutigt

Visst är det kul att fota men jag gillar inte att bli helt styrd, nä lite konstnärlig frihet ska det vara vilket dom flesta ger;-)

Ha en skön torsdagkväll;-))))

3 Carpe Diem:

Kväller Semlan. Har du varit och dragit runt på Plattan ;-) Gissar kanske temat var mönster eller motsatser....................

Kan bara hålla med helt och fullt att dessa olika fotoutmaningar får oss tänka i olika banor och öppna upp ögonen för vad omgivningen ger i form av motiv. Ibland tänker jag också innan, att detta kan vara en bra bild att ha................



Visst är han söt den lilla kökshjälpen. Fann den på Åhléns häromveckan. Fanns i olika färger och former.

4 4U2:

Skugga? Fast det blev i stället avsaknad av denna? Kul bild.

5 susanne:

Så rätt du har!! Visst är det spännande med alla utmaningar och väldigt inspirerande att se allas bilder!!

6 Charlotta:

Ja, teman triggar fantasin och gör att man tar kort på sådant man annars bara skulle gått förbi. Att fota människor på stan är t ex ett outforskat område för mig. Jag törs inte riktigt - ännu....?

7 Elisabeth:

Håller med om att olika teman triggar till att se saker och ting i sin omgivning. Och ibland är det att se igenom sina redan tagna foton. Det är kul det också. Ha dé!

8 Biggan:

Ja det är precis som du säger!!!



Intressant och spännande bild! Jag som är en rastlös och stressad person får verkligen skärpa till mig!

"Golvet" och alla "skeenden" du fångat upp....alla kroppsspråk...

9 Erik "Semlan":

Jag ser det som ett mönster. Ser du linjerna, där har varit något annat... rester från det på mönstret.

Sedan var det lite kul med de där "raketerna" som många testar.

Därav min bildtext, foto i flera lager. ;-)

10 Birgitta - FOTO chip:

Dessa FOTO tankar hade passat bra i FOTO dagbok också :) Visst är det härligt att bli inspirerad av varandra. Din bild är för härlig med människor på gång åt en massa olika håll i olika aktiviteter :) Inrutade liv ;)

Kommentera här: