Tio i topp.


Är du tillräckligt gammal för att minnas "Tio i topp"?
Det var en topplista som varje vecka röstades fram av en studiopublik.
Tio i topp sändes mellan åren 1961 och 1974 (här finns en del "topp"-information!).


Ljudtekniker beredd med singlarna i direktsändning av Tio i topp. (lånad bild)

Det går att lyssna på hur det kunde låta på denna sida Minnen från SR (Sveriges Radio). Där finns flera olika programledare, kolla gärna.

Pialotta vill i sitt musiktema att vi minns Tio i topp, vilket kul tema. :-)


Här ser man "mentometerknapparna" som möjliggjorde röstningen. (lånat foto)

De poplåtar som hamnade på listan blev så klart även storsäljare i skivbutikerna. Pialotta väljer själv att ta första topplistan, kolla här.
Vart ska jag söka mig? Jag kollar in slutet av 60-talet, närmare bestämt 1968 och -69.

Börjar med the Hollies och låten "Jennifer Eccles". Den var listetta i maj månad 1968.


Här får du låten "Jennifer Eccles" i eget fönster!

Singer/Songwriters var nästan inte uppfunna på 60-talet, men en del damer fanns det (så klart) även om killarna var i klar majoritet.


Anna Järvinen är en av dagens artister.

Även mer mogna artister som Dean Martin hamnade på Tio i topp, här tillsammans med Nancy Sinatra i låten "Things".


Här har du Dean och Nancy i eget fönster.

Den här "Things" minns jag att mina föräldrar också gillade. Annars var det mest tonårsmusik i Tio i topp, musik jag fick digga själv (digga=gilla). Utöver musiken i sig så köpte jag även olika musiktidningar.


Det fanns lite roliga poptidningar också, som "Hej".

Bildjournalen
var en annan bra tidning. De brukade ha s.k. elefantbilder i tidningen som revs ur och hamnade på väggarna. Detta fortsatt senare Okej med i sin tidning.


Några framsidor (klicka dem större!)

En låt jag verkligen gillade kom -69, med Zager & Evans "In the year 2525". Det var en riktig "One hit wonders" dvs den enda låten som blev en stor hit för gruppen/artisterna.


Här har du "one hit wonders"-låten med Zager & Evans.


Här hittar du alla listettor i Tio i topp.

Ska jag stanna vid dessa tre? Äsch, tar med en fjärde låt.

Då tar jag en svensk grupp Ola & the Janglers med listettan "Let's Dance".


Här får du "Let's dance" i eget fönster.



Ola Håkansson, Cornelis, Manolito från "High Chaparral" och en ung Mick Jagger.

Bara några få låtar från de fina guldåren när det kom så mycket bra musik finns med i det här inlägget. Från sent 60-tal och under 70-talet gjordes det mycket bra pop- och rockmusik.
Finns andra musikaliska inlägg om dessa gyllene år i min blogg, som detta inlägg med the Beatles musik.

Musik har alltid betytt mycket för mig. Men kanske var det som mest då, under 60- och 70-talet.


Här finns det flera Tio i topp låtar,  


Erik

Kommentarer:

1 Monica o Jacob:

Härliga låtar från svunna tider då livet var lätt och alla älskade alla. Alla utom Let´s Dance finns i vinylhögen.

Kul med Bildjournalen den var ju ett måste;-)

Ha en bra vecka;-)))

2 Pialotta:

Du är absolut The best, då det gäller inlägg.. både fakta och dina egna funderingar runt musiken.. Bildjournalen var ett Måste på den tiden. Stora idolbilder var vecka som fyllde mitt rum oxså och föräldrarna fattade nada ;) En tid som vi diggade verkligen.. vi var med i begynnelsen och alla som lagt in Musiktemat vet vad vi snackar om :) Digg it baby digg it :)

3 Olle:

Ahh, vem minns inte den heliga timmen på Lördagen då man samlades och lyssnade på 10 i Topp och hade egna omröstningar

4 Lena o Tommy:

Superhärliga låtar i ditt inlägg. Det var så kul att frossa i gamla låtar från 10 i top:)

5 Mia:

Mmmm...och ojojoj.....Sån't här njuter jag av L

En sak som förundrar mig lite är, att man kan NÄSTAN alla texter efter så många år, men jag har ett rent helsike och lära mig en text från dagens musik...Jaja, åldern tar ut sin rätt...

Åsså Bildjournalen..ja, jag säger då det... =))

Tack för ett härligt inlägg...

6 Mia:

Litet p.s

Rätta länken till mitt musikfoto

http://matmia.blogg.se/2011/october/musikfoto-tio-i-topp.html

7 Mikael Lundin:

Hej!



Undrar om du har exemplar av tidningen Hej att sälja?



/ MVH, Mel

8 Erik Semlan:

Hej Mikael.

Roligt att du hittade till mitt inlägg. :-)

Nej, tyvärr har jag inga "Hej" att sälja.

Kommentera här: