Barndomsminne.


Det är inte bara partiledaren Håkan Juholt som har kopplingar till Västertorp!
(I denna DN intervju avslöjar Juholt att han vill bli gammal i Västertorp. Men han är från Oskarshamn i Småland, först nu på senare år har förorten blivit viktig för Juholt.)

För Västertorp är även den Stockholmsförort där jag började springa runt på egna ben! Mina första levnadsår upplevde jag i Västertorp. I centrum fanns och finns fortfarande en skulptur, Gubben med geten (av konstnären Allan Runefelt). Den getryggen har jag ridit på, många gånger. (Finns många skulpturer i Västertorp, kolla här eller kanske ta en titt här på skulpturparken!)



Gubben med geten finns i Västertorps centrum.



Här syns hur alla barnrumpor polerat getryggen! Gissa var alla barn hållit i sig?


Brukar alltid klappa geten på ryggen när jag passerar förbi.
Ibland sitter något litet barn där på geten och rider, så den "används" fortfarande. ;-)




Några år senare (efter ridandet på geten) togs fotot här ovan av min far. Det är jag som kommer springande mot kameran ombord på fartyget m/s Bore. Vi var på väg till hyrd stuga på Åland. Det var en spännande båtresa till Mariehamn fylld med intryck.

Ett foto till (lades till på tisdag fm) där mor och jag är redo för Ålandsresan.



Undrar varför man klädde upp sig inför en resa förr, hade på finkläderna? Jag minns att byxorna kliade, de var så där stickiga, stacks. Fluga hade jag också och kortsnaggat hår. Man fick lida pin om man skulle vara fin förr. ;-)
Det var hur som helst sköna sommarveckor, härliga barndomsminnen. Många fiskeäventyr med far...




Andra barndomsminnen finns här


Erik

Kommentarer:

1 Inge:

Sikke et fint barndomsminde :-)

2 Mormor:

Så deilige sommer- og barndomsminner.

Jeg falt fullstendig for geita.

De hornene har blitt polert av utallige barnehender.



Ha en fin mandagskveld

3 Monica o Jacob:

Vilken läcker staty, förstår att den var poppis bland barnen.

Lånade och förstorade upp bilden för att se om det var en sjömansmössa du hade och det är det väl, flugan såg jag i alla fall. Har raderat bilden igen.

Ha en bra måndagkväll;-))))

4 Lena o Tommy:

Härliga barndomsminnen och bilder.

5 Hasse A Norge:

Morrn Erik.



Du vet var jag bodde, vi cyklade till V-torp för att plocka "sprängtråd", gul, grön och ibland vit.

Var du med på sånt?

Ha de bra.



Hasse A

6 Monica:

Jag tror att det var min sångröst som gav mej rollen som Lucia.

Ja du det var riktigt otäckt ibland när man skulle vara fin, farmor hade en locktång som hon värmde på gaslågan. Kommer ihåg att jag var livrädd för att hon skulle elda upp mitt hår eller bränna mina öron.

Men som du säger ville man vara fin fick man lida pin ;-)))))

7 4U2:

Fina bilder, tänk att jag har kanske 2 från min barndom, det tycker jag gör mig fattig ... Den geten är förresten väl polerad :)

8 Malys Krok:

Så fin og koselig skulptur! Flotte barndomsminner!

-Margit-

9 Lena A:

Så fina bilder och en härlig historia! Jättebra.

10 Rejen:

Herlige barndomsminder, tror gerne der har siddet mange børn på geden..Hvor er du fin i tøjet, ja sjovt at man skulle klædes fint på når man skulle rejse..;D

11 Pysselfarmor:

Det var en fin staty tycker jag - roligt med statyer som går att "använda".

Vilken upplevelse det måste ha varit för dig att få resa på båt.

Tänk vad olika mellan din uppväxt och min - väldigt stor skillnad. Jag i fjällvärlden utan väg, el och telefon ända till 7-årsåldern. Inga affärer att springa ut och in och önska sig saker - hade väldigt litet leksaker. Och inte var det några resor heller till andra trakter....men tänk jag tycker mig ändå ha haft en väldigt lycklig och bra barndom.



Ja det var den STORA stenen som Elsa kastade som du såg i bild. Inte tog hon någon "smörgåssten".

Klickade du på länken hos mig och läste om hur man effektivast gör många kast? När jag läst det bestämde jag att jag skulle kasta stor sten jag också nästa gång ;-))

12 Nett:

vacker skulptur, gillar skulpturer, det är just de som formar en stad tycker jag. Fina foton på dig som ung, gillar gamla svartvita kort.



Bilden inne hos mig är i början på 70-talet :) ha en fin Onsdag!

13 zoega59:

Vad finkädda ni var

Kommentera här: