Långt borta.


Jag väljer egna foton som stämmer in på måndagstemat på flera sätt (som jag ser det). :-)

Mina foton är tagna i Italien, det är ju ganska långt borta från där jag är nu, nära Stockholm.
Det var också betydligt varmare där och då, även om det var sent på säsongen, än vad det är här och nu. Ändå har vi fått upp sydlig värme och har runt tio grader på dagarna. I fjol kom snön på allvar just vid den här tiden. (För mig får gärna snön och kylan vänta ett tag till.)

Så är fotografierna även tidsmässigt inte tagna igår precis (he, he).
Fast det är ju snarare länge sedan mer än långt bort... om ordvalet har betydelse och det har det ju! Det slarvas så mycket med språket, så varför inte försöka vara korrekt?

I alla fall, berget är långt bort (ungefär 6-7 km bort!) här på första fotot.
Ungefär lika långt bort som stranden längs havet är i Terracina!
En härlig badstrand bara något kvarter åt höger.
(Klicka på bilden så blir fotot större!)




Betydligt närmare, men ändå ganska långt borta här under.



Fotot taget inne i Terracina.


Så slutligen nere nära Terracinas hamn (bakom ryggen på mig) upp mot berget och Jupitertemplet, Anxur.
Det finns så klart fler Jupitertempel, ett känt ligger i Rom.



Fortfarande en bit bort...

Knepigt ta sig dit upp, åkte faktiskt helt fel. ;-) Gav upp efter två misslyckanden. Reste då till lilla Spirlonga, där var det så vackert.
Får kanske försöka igen när/om jag kommer förbi under en ny resa i området. Helt klart är området mellan Rom och Neapel värd minst en resa till.


Så blev min tolkning denna måndag.


Andra bilder på temat "långt borta" här


Erik

Kommentarer:

1 Lena o Tommy:

Snygg tolkning. Bilderna är superfina!

2 Mormor:

Og til "mellom Rom og Neapel" er det langt.

Så langt borte, at man ikke går dit på en dag :-)

Takk for historien og Jupitertempelet.



HA en flott mandagskveld

3 Gry:

Oi, her har jeg vært! Hyggelig gjensyn.

4 Monica o Jacob:

Vilken härlig liten resa och vilket maffigt berg du bjuder på. Klart värt en resa till, har aldrig varit i Italien däremot åkt längst Franska Atlantkusten det var en upplevelse med alla krigsminnen.

5 Gry:

Takk for hyggelig hilsen.



Det jeg likte best med Terracina var gamlebyen og det at det ikke var så langt til Roma, Napoli og Capri etc. Men jeg har jo vært i andre italienske byer med mye mere charme!

6 Rantamor-På Näthinnan:

Där hade du hittat många foton med långt borta...

långt borta från vardagen också...

skulle inte vara helt fel att vara där inte.

Berget såg ut som ett stort huvud...

och inte hade jag vågat mig på att åka bil dit upp...

vägarna är ju inte precis som här i Sverige och inte trafiken heller....



Tjingeling...

7 Mona:

Vilket häftigt berg! Gillar speciellt andra bilden där det tornar upp sig bakom husen. Ser ut som en jätte som sitter där.

8 4U2:

En väldigt givande tolkning och helt passande till temat!

9 Rejen:

dejlige billeder til temaet...;D

10 Helene:

Vakre bilder av langt borte! Skulle gjerne ha vært der!

Kommentera här: