Kvinnligt - andra tolkningen.


Ursäkta, jag kan inte låta bli. ;-)
Känner ett behov av att visa mer kvinnliga foton, så då gör jag en triss till!

Blir faktiskt ganska förvånad över en del tolkningar som jag kollat på bland alla fototrissar, var finns det kvinnliga i bilderna kan jag fråga mig ibland? Men det är kanske jag som inte fattar!? Ämnet "kvinnligt" verkar nästan vara "minerat" område, undrar varför.
Ämnet är kanske inte så lätt, det verkar faktiskt vara riktigt svårt att närma sig för ganska många deltagare.
Vad är egentligen kvinnligt?! Därom verkar det råda klart delad mening...




Då tar vi en kvinnlig triss till (med foton från mitt eget arkiv)! :-)




Handväskor i sig är väldigt kvinnliga, denna med väldigt speciell motiv. Hur damen visar upp väskan är också kvinnligt eller hur?

Burlesque har ju kommit på ganska bred front, något verkligen kvinnligt (kan jag tycka) och ikonen Bettie Page är en som hyllas i de burleska kretsarna och inte bara där.

Går över till något som kan verka som en motsats till första fotot, kolla här under på mitt andra foto.



Inte mycket som syns här, är det kvinnligt? Eller är det nära begreppet könsneutralt?

Undrar hur bilden ovan uppfattas?

Det är min egen dotter som fått lära sig av några arabiska kvinnor (när hon var nere på semester i Egypten) hur man knyter en slöja. Så med ett lakan visade dottern upp hur man knyter en slöja, fort gick det att få ihop! Jag förstod inte hur hon fick ihop det...
Jag har problem redan med att stoppa in täcket i påslakanet, så slöjknytandet står jag över.
Kanske inte ska trassla in mig bland slöjorna?


Så till det tredje fotot.

Ber man någon associera på ordet kvinnligt så dyker bröllop och brudar fort upp. Jag testade faktiskt igår och frågade några jag känner, alla nämnde snart brud. :-)


Brud och brudnäbbar, det är väl kvinnligt...

Så jag avslutar (även jag) med ett brudfoto som nog står för kvinnligt för många när folk tänker kring ordet "kvinnligt" (inte bara de jag frågade).  Detta med bröllop är det också ganska många som har med i sina trisstolkningar vad jag har sett. Jag upplever nog att kvinnor bryr sig mer om bröllop än männen (undantag finns ju så klart). Vad tycker du?


Undrar vad du tycker om denna triss? Ska bli spännande få kommentarer, om jag nu får några... eftersom den här trissen är ju extra, lite av bonus på sitt sätt. Jag har ju redan lämnat in en Fototriss. :-)

Min första kvinnliga Triss hittar du här!




Fler tolkningar på kvinnligt här


Erik

Kommentarer:

1 Cici:

Min reaktion på dina bilder blir som följer:

Väskan och sättet den hålls upp på skulle jag mera vilja kalla flickaktigt. Nu bor jag i och för sig på landsbygden och har inte så bra koll på modesvängen.



Slöjan, den nästan heltäckande varianten är förstås kvinnlig i de länder där den bärs, men knappast hos oss. Vem vet vad som egentligen döljer sig inunder allt tyg. Jag har bott i Saudi och har sett många slöjor som har varit klart kvinnligare.



En brud är alltid en kvinna, eller? Vad kallar man parterna i ett samkönat bröllop? Är det två brudar respektive två brudgummar?



Rolig triss blev det i alla fall.

2 Anitas Blogg - Malta:

Vad kul att du känner inspiration att lägga in ytterligare en triss. Jag har också gjort samma sak ett par gånger. Man kan liksom inte låta bli ;-)Den här trissen är också riktigt bra tycker jag men jag tyckte mycket om generationsbilden på den förra. Handväskor, urkvinnligt. Bilden i mitten är kul men jag tycker inte om, eller rättare sagt har svårt att förstå att kvinnorna i Arabvärlden sveper in sig i mörka skynken där bara ett par ögon syns. Men det är deras religion och tradition vilken man måste acceptera. Sista bilden ÄR absolut kvinnlig. Bröllop, härligt. Synd att det bara sker en gång i livet ;-)eller där blev det fel. Nuförtiden gifter och skiljer sig ju folk mer än en gång. Tack för den fina kommentaren hos mig. Den gjorde mig glad så där lyckades du med ditt motto.

3 Linda Åkerström:

Det var engagerat! Med en till :)!Intressant att du reflekterat över om det är minerad mark. Kanske. Många åsikter finns det i alla fall. Dina tre bilder här visar i alla fall kvinnor och vad kvinnlighet kan vara. På olika sätt.

4 Jah Hollis:

Visst är det ett känsligt område att ge sig in på, att definiera både manligt och kvinnligt. Det ä-r lätt att man ger sig ut i fördomsträsket. Sedan när det gäller att illustrera det kvinnliga/manliga med foton vill det nästan till att man (i alla fall jag) har någon som ställer upp på bild om det ska vara ”rakt på sak”-bilder.

Nu hade jag vare sig tid till eller lust med att ge mig in och övertala någon att vara med. Så för min del fick det bli andra varianter.

Lite handlar det också för min del om att det är en hobby att fotografera. Det handlar lite om att fånga tillfällena och inte ge sig in och skapa dom själv. För min del i alla fall.

Men visst fick du till en tänkvärd triss härovan.

5 Anni:

Visst var det ett svårt tema? Jag var inte med på "manligt", var bortrest då, men upplever det som att kvinnligt är känsligare. Eller inte - med tanke på hur många stereotypa trissar det visas. Och den åsikten har jag förstås för att jag inte är av den flärdfulla sorten!



Redan som skolpolis (och det var länge sedan) vägrade jag gå med på tjejernas "belöning" - någon sorts sminktillställning - och gick istället med killarna på hockey. Handväska har jag aldrig haft.



Jag gillar att många fått tänka till denna vecka, du också uppenbarligen eftersom du lagt in ytterligare en triss. Att kika runt i trissarna har också gett mig en del aha-upplevelser när jag funnit något som verkligen enbart är kvinnligt!



Ett engagerande ämne!

6 Birgitta - FOTO chip:

Mina tankar runt mittenbilden är solklara absolut inte kvinnligt - hur kan en mans påtvingelse vara kvinnligt? Sådana klädesplagg ser jag endast som mäns kränkande pålagor på "sina" kvinnor. Fy ett sådant kontrollerande av kvinnor och kränkande frihetsberövande dessutom under tillräckligt lång tid så att en del kvinnor tom försvarar det. Högst otidsenligt med detta kvinnofötryck!

Eller hur?

7 Erik "Semlan":



Roligt att flera har kommenterat.

Jag tycker själv att ämnet engagerar.

Blir glad att flera skriver.

Jag ville faktiskt provocera med mittenfotot. Jag funderade på att ta ett helt annat foto, för det är ju väldigt värdeladdat med slöja. Men jag bestämde mig för att visa upp det, med den (förklarande) text jag skrivit till fotot.

Men jag upplever det nog som kvinnligt, även om jag förstår hur du tänker Birgitta.

Jag är själv inte religiös, åt något håll. (Ville bara klarlägga det.)

Så tack för era kommentarer. :-)



När det var manligt som trisstema nyligen så blev det inte samma typ av diskussioner. Undrar varför det är så mycket lättare att förhålla sig till det ämnet?

Intressant eller hur?



8 Linnea:

Det blev en väldigt fin triss. Skickligt av din dotter att få ihop det. Den bilden gillade jag skarpt.

Men alla tre vara fina och visade på "kvinnligt"



Ha det gott/Linnea

9 Marie-Louise:

Vilken fin triss. Gillar mittenbilden även fast den nog anses som kontroversiell. Skickligt av dottern din att få ihop en slöja av ett lakan.

10 Tinezza:

Vad roligt att du gjorde en till triss.

Jag gillar din analys av alla bilder i trissarna som jag tittat på.

Jag gillar sista bilden bara för att jag själv var brud för snart en vecka sedan men inte alls på detta sett. Sen gillar jag båten i bakgrunden på bilden....min arbetsplats :)

11 Marja:

Hej Erik! Kul med en till triss från dig. Jag gillade din första triss...den var kvinnlig,tycker jag, och så även den här. Personligen tycker jag att både 'manligt' och 'kvinnligt' var svåra ämnen, eftersom jag ville undvika rena klichéer. Sen är det ju så individuellt hur man uppfattar de här sakerna, beroende på kön,ålder,uppfostran m.m.

Kommentera här: