Kungsgatan 100 år.


Onekligen en gata med intressant historia. Kungsgatan fyller 100 år. Tydligen fyllde gatan igår! ;-)
Jag lägger in en del länkar som du kan klicka på, om du vill.


Kungsgatan ner mot Stureplan.  (Äldre foto lånat från SR.)

I SvD visar de upp lite "Kungsgatsfakta" här!

Det finns lite ljudklipp på denna hemsida från SR under rubriken "Minnen", om just "100 år sedan Kungsgatan invigdes". (Kolla in sidan och lyssna om du vill.)

Kungsgatan 8 var en tidig "radioadress", innan det stora radiohuset ute vid Gärden byggdes så gjordes många radioprogram på just adressen Kungsgatan 8.
Den adressen var också speciell för mig under några år. Det var dit jag gick för att skapa musik, för där låg Elektronmusikstudion innan de flyttade till Södermalm och Münchenbryggeriet. EMS tog över en del av Sveriges Radios lokaler och på Kungsgatan fanns flera studios där elektronmusik skapades. Gamla minnen onekligen. :-)

Hörde just på radion att den gamla eken nära radiohuset har fällts. Så kommunen vann över de som ville bevara eken.


Korsningen Kungsgatan-Sveavägen och det ena Kungstornet.

Nu finns det en bok också om Kungsgatan, lagom till 100 årsjubileumet! Här skriver DN:s Lars Epstein om boken om Kungsgatan!

Lite berättas i klippet här under.





Här en "bildbloggare" som visar några fina foton från Kungsgatan!

Det händer att jag själv har inlägg som berör Kungsgatan, som det här!

Jag tar väl ett eget foto till på Kungsgatan som avslutning.



Kungsgatan ner mot Stureplan.

Erik

Kommentera här: