Primitivt?



Flytt eller kanske bytt passar bättre? Det är en ny blogg som tagit över "Måndagstema".
Helenes första tema är primitiv.

Intressant, jag tror det varierar mycket vad olika människor ser/uppfattar som primitivt. Att salta eller röka fisk och kött kan ses som en primitiv metod för att kunna förvara mat en lite längre tid. Både smart och gott. :-)
Idag är vi så vana vid kyl och frys så vi tänker knappt på det, men det var ju inte så länge sedan som många förvarade varor som behövde svalare temperatur i ett sådant här utrymme.


Går jag in i jordkällaren så är det svalt, nästan kallt där inne.

Dags att fixa till dörren och städa upp där inne. Något annat som kan anses primitivt är ett utedass. Jag gillar det utedass som jag och sonen byggt tillsammans ute på landet.
Det är funktionellt och ganska trivsamt och genom dassfönstret kan man se över ängen ner mot sjön. En så skön utsikt har jag inte på toaletten hemma!


Sedan vi rensat lite sly ser dassbesökaren mer av sjön genom fönstret.

Vi har ingen el i stugan, så fotogenlampor används när det mörknar. Att inte ha el ser en del som primitivt, jag tycker mest det är mysigt. (Fotogenlampa kan du se i detta fönster, ett lite äldre inlägg.)


Andra tolkningar på primitiv här!

Erik

Kommentarer:

1 Rimkogeren:

Smukt i sit forfald :-)

2 Inge:

Fine billeder, primitivt er ofte meget hyggeligt og smukt. :-)

3 Monica o Jacob:

Ja utedass har ju sin charm;-)och en jordkällare är ju ovärderlig för frukt o grönt.

Härliga primitiva bilder.

4 Bjørg Nina:

Heisann!



Jeg hadde en selsom opplevelse i sommer på tur til Lofoten.

Vi gikk til den øde Kvalvika, en fantastisk strand. Etter en stund var jeg nødt til å gå på do, og det fantes en utedass på veien fra fjellet ned til stranda. Men den var uten dør.... og så kom det en flokk på ti fotturister mens jeg satt der... en etter en passerte de meg sittende på setet med papiret i handa. Det var bare å smile blidt, hilse og vente til sistemann var forbi. Det dobesøket glemmer jeg aldri ;:OD)

5 Pialotta:

Jordkällare var en bra lösning i DåTiden.. mina farföräldrar hade en sådan och utedass.. Liten aning primitivt kan tyckas idag.. men den enda lösningen i DåTid :)

6 Rejen:

Ja primitivt men det fungerer jo trods alt..;-D

7 Abyhakrilas:

Kjempefint bilde!:) Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin uke!:)

8 Helene:

Vakre bilder av primitive ting! Vi har også flott utsikt på vår utedass!



Trivelig at du følger med over til min blogg og deltar i Mandagstema:o)



Heleneklem

9 Anette:

Ja måske nok primitivt men det fungerede jo fint dengang ;) Fine billeder :)

10 ElStiffo:

Härligt, gör mig glad. Allt måste inte vara så otroligt modernt och nytt!

11 Malys Krok:

Jordkjeller er fantstisk flott å bruke! Potet og grønnsaker holder seg mye finere der enn i kjøleskap!

Vi har en som min far laget i 1939\40 og den er fortsatt i bruk! Vakkert bilde av din! Flott utsikt fra utedoen! -Margit-

12 Anonym:

Nu måste jag berätta en sak...att det är min barndom och uppväxt du visar här. Jag är uppvuxen utan el dvs vi hade fotogenlampor. En period hade vi någon form av "vindkraftverk" på taket. Inser nu att pappa nog var före sin tid med det - kanske hade han kunnat göra business på det?



Så jordkällare hade vi - en JÄTTEstor och kallkällan förvarade vi mjölk i under sommaren.



Rökning av fisk och kött och insaltning/gravning är också sådant som jag minns med vattnig gom. Har själv nu byggt en rök som vi röker fisk i.

Bilväg hade vi inte heller...häst med släde på vintern och vandring sommartid var på det sätt vi förflyttade oss.

Utedass - javisst - med gamla tidningar som toalettpapper ;-) tänk det låter som att jag är 100 minst !?!?



Kåtan är inte min - tyvärr. Hade gärna ägt den för den ligger uppe på fjället vid Stekenjokk. Det är norr om Saxnäs, Klimpfjäll och det är bilväg upp på fjället till 876 möh. Storslagna fjällvyer, renbetesland, fjällrävar, kantarellmarker...och framförallt lättillgänligt. Vägen går in till Jämtland mot Gäddede. Kanske har du varit där eller känner till detta vackra område? Om inte så rekommenderar jag en resa dit. Och tänk att den lilla byn Klimpfjäll har en kändis - Sandra Dahlberg.



Absolut sover man gott ute. Vi brukar ta oss upp till någon fjälltopp med tält varje sommar, men tyvärr denna sommar kom så mycket annat i vägen. Nästa år så får det bli en 2-dagars i stället....

13 Gärdsmygen:

Utedass är verkligen primitivt!!

14 Bildgatan:

Jag gillar ditt primitiva sommarstugeliv. I förra stugan hade vi "bara" utedass och lika fin utsikt som du, men då var det älven. Hade funnits en modernare sort men den plockades bort.



Vi är nog ganska primitiva (jag och sambo) som både röker och saltar mat och tillråga på allt aldrig skulle vilja göra annorlunda.



Mitt primitiva är helt klart "fejkat", prästen -ingen riktig präst bara en i historiespelet jag varit och tittat på i helgen, under två dagar.



Visst var det en hästdrocks, men inte i pjäsen. Mmm. det går nog hand i hand kungahuset och ordet. Nu tycker jag inte att hästdroska är primitiv egentligen, bara charmigt. Kanske däremot det där huset. =)



Gillar din tolkning för det är många som aldrig skulle sätta sin fot och än mindre rumpan i ett utedass.

15 SigridfraEnget:

De fant løsninger på utfordringene også før. Vi tror vi er så smarte, men...

16 Bildgatan:

Jag vill också tacka dig för den intressanta historielektionen. Nej, jag kände inte till det. Angående reklamen så är jag säker på att de som är med har varit med och sponsrat på något sätt, det var ju egentligen en ganska liten lokal tillställning som pågick några dagar i flera delar och på olika orter varje dag.



Du har rätt i det där med primitivt även på min fototriss och jag tror att även bild tre kan anses sådan i mångas ögon.



17 Siv:

Flotte bilder, med innblikk i en tid som var.

Jordkjellererne var virkelig geniale, perfekt fuktighet og temperatur. Det er vanskelig å etterligne gjennom teknologi :)

Ønsker deg en flott mandagskveld

Klem fra Siv

18 Kerstin:

Jag tror att både du och jag är i en sån aktningsvärd ålder att vi är vana vid jordkällare och utedass sen barndomen. Allt har sin charm men utedasset....att gå ut i mörkret var inte kul. ;)

Du har fått ihop en fin tolkning till temat, gillar ditt fönster, t o m jag skulle nog kunna sitta en extra stund på dasset med den utsikten. :)Jag är ingen långsittare i normala fall. Haha, vilken info jag kommer med. Ha förbarmande, jag skärper till mig tills jag lämnar nästa kommentar hos dig. ;)

Må så gott, Erik.

19 Mona:

En jordkällare är ett jättebra sätt för förvaring av frukt och rotsaker. Å andra sidan behöver vi moderna stadsbor inte uppbevara sånt. Det är bara att gå till affärn och handla när vi behöver.



När jag var liten hade vi utedass på gården. Jag bodde i Masthugget i Göteborg och flyttade därifrån när jag var 8 år då "hela rasket skulle rivas". Jag var otroligt fascinerad av vattenklosetten i den nya lägenheten.

20 Erika:

Vi människor är bekväma av oss och vill har allt bekvämt inom räckhåll. Går strömmen blir vi nästintill paralyserade, inte alla men de flesta.

Utedass hade mina morföräldrar, källaren under huset blev dagens kyl/frys då det var riktigt svalt där under huset trots sommarvärmen utanför. Under vinterhalvåret tjänade "Salen" som kyl/frys då det inte var uppvärmt där. Mormor hade ett stort skåp i Salen, där i förvarades all mat och det var riktigt kallt där. Vintrarna förr var riktigt kalla.



Allt fungerade förr trots inga bekvämligheter, det är bara nutidens människor som är bortskämd med allt detta att bara trycka på knappar osv. En jordkällare går jag aldrig in i då jag har stor spindelfobi. På tal om utedass, i mina morföräldrars dass låg den tidens stora telefonkatalog och tjänade som toapapper. :)



Vinkelevink



21 Ellen:

Herligt og primitivt.

Jeg kan nu godt lide at have lidt flere moderne bekvemmeligheder på vores ødegård, fordi vi er der så ofte - og hele året rundt. Men jeg er samtidig meget glad for udedasset og for den gammeldags 'vedspis', når strømmen forsvinder, eller om vinteren, hvis vandet fryser :-)

Både moderne og primitivt på en og samme tid er godt...

22 Benita:

Intressanta ord och bilder. Jag tycker att det skulle vara primitivt att vara utan el på stugan, det skulle jag aldrig klara mig utan. Då skulle jag inte kunna sitta här och surfa på nätet och inte ha något rinnande varmt vatten i kranen. :)

23 Beate:

Ja du, primitiv kan ju verkligen tolkas på olika sätt. Om jag tänker på Amish folket i USA så lever det ju i stort sett med dina "hjälpmedel"...

Utedass är mysigt... under sommaren;-)

Toppen bidrag!!

24 Irene Photography:

Ja, det er mange løsninger til dette temaet .. og jeg syns du treffer godt med ditt innlegg! Herlige bilder og hva du forteller .... ha en fin uke!



Irene

25 anjoe:

Jeg synes dit sted ser hyggeligt ud, og med den beliggenhed skulle heller ikke jeg have et problem med det store vindue i udedasset :)

Rimkogeren og jeg bor i et jordemoderhus fra ca. 1910, og der er et udedas i gården, dog uden indhold, og inde i huset har vi det dejligste spisekammer vendende mod nord. MEN elektricitet, samt rindende varmt og koldt vand har vi, til gengæld varmes det 130 kvadratmeter store hus op med 2 brændeovne :)

Kommentera här: