Fler guldkorn kanske?


Pialotta vill att vi fortsätter med mer favoriter, personliga guldkorn från YouTube. Visst!
Jag väljer ut några guldkorn och börjar med en dam som jag just nu lyssnat mycket på. Kanske inte så konstigt, hon uppträdde nyligen.
Men jag lyssnar inte bara Martha utan hela Motown, många sköna låtar som skapats på den skivetiketten. :-)



Martha Reeves & The Vandellas - Dancing in the Street




Martha Reeves (till höger i rött) med sina körtjejer och del av bandet.

Fler foton och lite runt konserten här, inlägget "Heat Wave" (om du är intresserad)!


Fortsätter med en lugn låt med Smokey Robinson, även han på Motown.



"The Tracks Of My Tears", en skön låt.


Elvis Costello har gjort en version av låten ihop med symfoniorkester, länk här!

För mig är Elvis Costello för evigt ihopkopplad med denna låt, första låten jag hörde med denna Elvis. :-)




"Watching The Detectives", härlig låt. Elvis Costello var en av flera artister som låg på Stiff Records (bolaget har vaknat till igen!) då, på 70-talet. Jag har kvar många singlar från Stiff. Många bra brittiska artister låg på det skivbolaget, som Ian Dury, Madness, Dave Edmunds, Dr. Feelgood och Graham Parker för att nämna bara några. En artist i "Stiff-stallet" som jag gillade var Lene Lovich, hon jobbade en hel del tillsammans med Nina Hagen (de har lite liknande sångstil). Här hennes hit "Lucky Number".





På något sätt är inte steget så långt till nästa video. Ett tidshopp fram till duon Shakespear's Sister och låten "Stay", verkligen ett guldkorn!



Fin låt och bra video också, tycker jag.


Bryter av med ett foto till från konserten med Martha Reeves.


Martha Reeves njuter av blåssektionen.


Ska försöka få till en värdig avslutning på detta inlägg. Började i 60-talet, så vidare till 70- och 80-tal, så varför inte sluta i nutid?

Då tar jag till gruppen Elbow. Jag gillar deras låtar jättemycket, det finns något där som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det är poetiska låttexter och "snygga" låtar rent musikaliskt (bra producerat helt enkelt).
Väljer en version av låten "One Day Like This" med stråkar och kör. Här är Elbows hemsida.




Så får det bli denna regniga lördag. Hoppas söndagen blir njutbar... :-)



Fler guldkorn hos Pialotta


Erik

Kommentarer:

1 Lena:

Hos dig var det blandad kompott med godsaker. Det jag gillar bäst är nog Lucky Number...en låt som jag lyssnat en hel del till förr. Både låten och Lene`s röst är så kaxiga!!! Underbart!

2 Pialotta:

Åh du Erik Elbow gillar jag så skön musik som jag inte heller riktigt kan sätta fingret på, men jag gillar deras musikstil :) ha en fin lör/söndag :)

3 Monica o Jacob:

Härligt med lite Motown sound, finns mycket av den varan i vinylhögen;-)))

Lene Lovich har en härlig röst och attityd, länge sedan man hörde henne kul.

Stay är ju bra även om min favorit med dom var You´re History.

Ha en skön lördagkväll;-))))

Kommentera här: