Perfekt! Snart dags...

... för jakten på den perfekta semlan. Det är bara allt det där med jul och nyår kvar innan den där bullen med mandelmassa och grädde ska börja undersökas. Lustigt nog känns det som julen närmar sig i raketfart. Det är likadant år efter år. Vet inte om du känner igen dig, men det är ganska mycket på jobbet nu och när arbetsdagen är slut vill jag inte in till julstressen i city, då vill jag bara hem. Med med vuxna barn så har väl julklappsjakten lugnat ner sig. Få se om det blir någon julgran denna jul.
Här kommer ett foto på en i princip perfekt semla.


Lyfter på locket till en av de bästa, mest perfekta semlorna i min högst personliga test från i vintras. Nya tester kommer efter nyår.

Jag har hört att det finns konditorier som redan fuskat igång med semlor, redan nu! Fy skäms, tycker jag! Låt denna trevliga tradition hålla sig inom tiden efter "tjugondag Knut" och genom fastan fram till fettisdagen ungefär en månad före påskveckan. Det räcker gott. Så det är under den perioden jag själv äter semlor. Kanske har du själv en hårdare regel (snävare period) för semlorna?
Men nu närmar vi oss julen och sedan nyårssupén. Allt har sin tid tycker jag.

Andra tolkningar av perfekt här,    
Erik

Kommentarer:

1 Len@:

Snacka om att bli frestad ;) Fint fotat !!!

2 Elisabeth:

Tack för hälsningen hos mig. Du kan läsa min kommentar till fjärrkontrollen.



Mandelmassan i din bild ser krämigt god ut. Semlor är inte dumt alls. Här har de börjat med saffranssemlor. Har inte prövat någon, men de ser goda ut.

3 Camilla "Lillagul":

Den där såg smaskig ut !

Håller mig till principen ingen semla innan Nyår !

Den där Paellan var inte det godaste vi åt i Barcelona , men den enda maten jag tog kort på :)

Jodå visst såg vi några av Gaudis fantastiska hus o vi var inne i La Pedrera o Batló. Var även i Parc Guell o strosade runt.

Peppar , peppar så har jag aldrig blivit magsjuk utomlands.

Kan tänka mig att det är en upplevelse man kan vara utan !

Trevlig helg !

4 Erika:

Blev en aning förvånad när sonen och jag såg Semlor i Ica Supermarket i Hedemora idag.Både han och jag undrade om vi såg fel. Varför finns dom redan i affärerna, i allfall där vi var. Finns snart inget som är som det ska längre.



Vinkelevink

5 Annelie:

Jag trodde det var du som var den perfekta semlan!

Apropå fötterna, det var ren tur! Han satt och myste i mammas knä och satt faktisk alldeles stilla i flera sekunder! skratt

Kommentera här: