Hantverkare!

Vilken onsdag! Visst hamnar man lite i händerna på de hantverkare som kräver tillträde till bostaden för att fixa olika saker. De har sin yrkeskunskap och jag rullar ut röda mattan och hoppas att de fixar allt till det bättre. Ganska ofta kommer de tidigt på morgonen för att sedan försvinna igen och återkomma när man själv börjat ge upp och undrar mer vilken dag de kommer tillbaka än vilken tid. (Så finns det andra hantverkare som när de väl kommer gör sitt jobb och sedan försvinner igen kvickt.) 
- Tillbaka om en timme! kan de säga där de försvinner. Denna timme blir sedan på något konstigt sätt tre, fyra timmar innan hantverkaren kommer tillbaka och fixar det där sista. Jag känner mig upplåst under tiden och det man väntat på halva/hela dagen går oförskämt fort när det väl görs till slut! Så brukar det ibland vara för mig i alla fall. Varför denna långa väntan? Är det bara för att jävlas? (Det känns så ibland, även om det nog finns orsaker. Konspirationsteorier poppar lätt upp...)


Installation av bredband, vårt hem invaderades under onsdagen.

Värsta röjet har det varit i början på veckan, för att försöka få undan möbler och saker från översta hyllorna så att hantverkarna som drar in fiber och bredband till lägenhetens alla rum (utom toan, hurra!) ska komma åt. Ringde och frågade lite på tisdagen, eftersom informationen som kom fyra dagar innan de ringde på ytterdörren var väldigt diffus. "Flytta undan möbler som står längs väggarna", var en av instruktionerna. Vadå? Vi har ju möbler längs de flesta väggarna, i varje rum!? Var ska vi ställa alla bokhyllor, sittmöbler mm? Hur fasen gör vi med garderoberna!?


Många hörn att dra lister runt i lägenheten.

Grabbarna från firman Relacom som gjorde det största jobbet var trevliga och tillmötesgående. Redan i telefon lät den killen avslappnad och menade att det inte behöver göras så mycket. Men då visste han inte att jag är en samlare. Flera meter musik, både gamla vinylskivor och cd. Så flera stora bokhyllor med video och dvd och så hyllor med böcker. Kort sagt en massa prylar i vår lägenhet. Inte börjar jag flytta ut bokhyllor från väggarna! Då måste jag ju tömma dem först, och var placerar jag allt detta? En chef för hantverkarna kom förbi och insåg omöjligheten i bokhylleflyttande, så det tänkta fick lösas på annat sätt.

                
        Ett av flera nya hål i väggarna och en lång borr i lådan. (Klicka så blir bilden större)

Så ett par uttag flyttades från förutbestämda platser till i mitt tycke betydligt bättre ställen. Det tycker jag/sambon är bra och så slapp vi lite av alla lister som löper runt i lägenheten. En massa borrande och lister sattes upp längs väggarna, vid taket. Mycket lister blir det i en fyrarummare (många även om vi slapp lister djupt in i flera av rummen)! En hel dag tog detta jobb (med lunchpaus mm). Då ska jag kanske tillägga att jag inte trodde att de hann göra allt färdigt! Slutkopplandet i det klumpiga plåtskåpet i hallen blev hängande, in i kvällen. Totalt passerade fem, sex killar in och ut i lägenheten. Ett par av dem förstod jag aldrig vad de egentligen gjorde, kanske var de praktikanter?

                              
                      Listdragning och kvarlämnat vid lunchpausen.
   
Mycket skräp blev det! En del sopade de första grabbarna ihop själva, men gipsdamm och småskräp är lägenheten nu full med. Sedan ska ju allt tillbaka, alla prylar och de möbler vi flyttat på! Eller jag får se med det, en del ommöblerande blir det nog, nu när vi ändå är i gång.


Här kommer den tunna fibern, färdig koppla in i skåpet.
 
Aagh! Jag fick ett oväntat, extra arbete. Dammsugaren gav upp när jag började städa på onsdagskvällen! Svårt gå med sopborste och sopa bort allt skräp efter hantverkarna. Det finns en "knix" på röret/slangen på dammsugaren (någon dum industridesigner), där har det fastnat en massa dammtussar och smuts titt som tätt (vilket även påverkar sugförmågan). Inget jag tänkte på när jag köpte dammsugaren, i butiken verkade allt bra. Nu vet jag bättre. Så ett rakt rör (utan knix) och en tystlåten dammsugare med extra kraftig sugförmåga blir nästa inköp. Det var just en dammtuss/skräp i knixen som fick dammsugaren att hosta till och sedan lägga sig ner och verka död. Krävdes en del terapiarbete och en massa svordomar att få liv i sugaren igen. Sambon Ingalill råkade kliva rakt på en skruv eller vad det var och linkar runt i sina rosa tofflor just nu (dumt nog gick hon i strumplästen först, som vi brukar). 

             
              Ett blivande nytt uttag i köket, slapp listerna i det rummet, kom direkt genom väggen från grannrummet.

Fiber är ju snabbt, datainformationen svischar fram med ljusets hjälp, så antagligen byter jag från Comhem (som jag har nu) till något av de nya alternativen som erbjuds. Lustigt nog har Comhem ringt flera gånger och berättat om lägre pris på bredband mm, kan det finnas ett samband med att vi får fiber i husen i kvarteret?
En kille kom in och gjorde det sista kopplandet i skåpet och stängde till lite före sju på kvällen. Så det blev klart på en dag, en lång dag. Vi skulle få informationsmaterial, det lovade han, men det har jag ännu inte sett röken av! Men vet goda grannar som fått den lilla informationsfoldern. Får väl ringa hyresvärden och klaga/fråga om bredbandsinformationen efter helgen! Varför har inte vi fått den?  

         
          Numera har vi två fula plåtskåp att försöka gömma undan i hallen.

Fotnot: Fantastiskt att det är bredbandsfritt inne i badrummet! Skulle inte blivit förvånad om de sagt att de skulle dra in en dosa dit också. Men nu gjorde de inte det, så toan är surffri zon. Dumt att det bara är ett uttag i köket, ett ställe i lägenheten där jag utöver vardagsrummet skulle vilja ha både tv och dator. Men enligt ritningarna bara ett uttag i köket, sa hantverkarnas chef.
Sorterar in det hela under bestående minnen, en onsdag av det besvärliga slaget, blir säkert bestående...

Snart ska vi få reda på vilka sista låtar som går till melodifestivalfinalen i Globen, Örebro och 2:a Chansen ikväll. Vet inte vilka jag vill se i Globen. Säkert blir det Alcazar och Pernilla Wahlgren. Jag gillar själv Crucified Barbara och Pauline.
Erik

Kommentarer:

1 Hasse A:

Morn Erik.



Knixen på dammsugarslangen hade exakt samma symtom som min hjärtinfarkt som jag hade 2005.

Det samlades "skräp" i kröken...



Hantverkare är ett släkte för sig...



Ha de bra.



Hasse A

2 Erik:

Hasse: Tack för din kommentar. Ja, knixar i slangar kan vara farliga. Hantverkare hoppas jag över lag är ofarliga, men lite irriterad blir jag ibland.

Kommentera här: