Koppling?

Försöker mig på en fotografisk koppling. Det är Birgittas fototema som föreslagit temat. Min koppling startar inne vid Kungsträdgården där YTF hade konsert i onsdags.


En söt staty i Kungsträdgården, nära Tehuset.


Del av Riksbron och Riksdagshuset. Vid andra brofästet, där Drottninggatan börjar finns...

                            
                            ...en obetydlig skulptur.


I ena hörnet på Rosenbad finns denna tankeväckande staty "Rag and Bone with Blanket", 2009 (Hemlös Räv) gjord av Laura Ford. Många passerar på Drottninggatan utan att se räven som sitter där i gathörnet. Eller kanske tittar folk dit för att sedan titta bort igen, i tron att där sitter en uteliggare och tigger? Många verkar inte vilja se dem.
(Alla foton togs i onsdags under en skön promenad genom delar av Stockholm.)


Kom till Rålambshovsparkens utkant upp mot Västerbroplan, stannade till för där fanns en hare i det torra gräset. Haren hoppade bara iväg någon meter innan den stannade och betraktade mig. Vi stod där stilla en stund och hade en slags ordlös kontakt, innan jag gick vidare.


Koppling? Ja, det tycker jag det finns mellan bilderna.


Andra tolkningar på koppling finns här,
                                                        
Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

På något vis så tänker jag att skuggorna från de på bron också är kopplade till djuren på något drömskt symboliskt plan...

Gillar att du länkat Laura Ford.

2 Erik "Semlan":

Ja men det är ju en koppling det med! Självklart att en konstnär som gör en så spännande skulptur ska ges utrymme. :-)

3 Anni:

Visst finns där en koppling! Och tänk så snopen jag blivit om jag hade suttit vid ett av de där borden under almarna på din bild - fast jag satt där på torsdagen...

4 Mona:

Gillar din tolkning. Gillar statyer som har ett budskap och det har den hemlösa räven. Den väcker verkligen känslor. Synd att folk inte vill se den.

5 foto CHIP:

Tänk så fascinerande att kunna få ett sådant uttryck - som i "Rag and bone" - i en staty. Otroligt och fantastiskt!

Jag ser många olika kopplingar i och mellan dina bilder. Bra jobbat!

Kommentera här: