Musikfrimärken

En gång i tiden samlade jag frimärken. Min far hade gjort det före mig och tror det var julen när jag gick i andra klass som jag fick en "julklapp från tomten" med frimärksalbum, en påse osorterade frimärken och förstoringsglas och en liten värdelös pincett. Då hade jag att pyssla ett tag... Det gick i vågor, frimärkssamlandet. En period i mellanstadiet samlade jag motivfrimärken, det var främst inom området teknik (bilar, fartyg, flygplan mm) och så jagade jag äldre svenska frimärken. Bytte en del med skolkompisar. Prenumererade ett tag på små bruna frimärkspaket från en engelsk firma (de hade mycket snygga motivfrimärken från hela världen till försäljning, men det var sämre med svenska frimärken). Det var alltid lite spännande att öppna månadens lilla paket och kolla innehållet. Samlade man frimärken kunde man kalla sig filatelist. Vet inte om jag någonsin blev filatelist, men i många år var jag medlem i Postmuseums Vänner och fick en årsbok samtidigt som inbetalningskortet på nästa års medlemskap. Jag tror frimärkssamlandet numera är ganska dött. Finns det ungdomar som samlar frimärken idag? Jag har väckt lite intresse hos min egen son, men han har så mycket annat som stjäl tid och uppmärksamhet. Våra egna svenska märken är ju rena klistermärkena, trist. Förr var det små konstnärliga mästerverk, våra svenska frimärken. Graverade för hand av flera olika, bland dem hovgravören Czesław Słania.


Ett nyare brittiskt musikaliskt frimärke.

I början på detta år, närmare bestämt den 7 januari gav Royal Mail ut frimärken med brittiska albumkonvolut. Hela tio olika album pryder ett frimärke var. Finns som häften och även som en liten bok med intervjuer med Peter Saville och Sir Peter Blake utöver de tio frimärkena. Klart skojigt och är man (ja det är jag!) en samlare kanske något att försöka få tag i?
Hamnar jag i London på någon resa den närmaste tiden kommer jag garanterat skaffa frimärkena med albumomslaget!


En del av ett frimärkshäftet.

      
       Den andra delen av häftet.

Känner du igen några av skivorna? Jag inser ganska snabbt att jag har nio av de tio, ja som skivor, frimärken har jag ännu inga...
 
Erik

Kommentarer:

1 Soffy:

Så fina! Jag vet faktiskt inte hur det är med frimärkssamlandet, inte är det så hett som det var i alla fall! ibland när jag hittar album och buntar på loppis så tänker jag alltid om det finns nåt värdefullt där i högen...

2 El Stiffo:

Fint värre!

Kommentera här: