Fototriss - fåglar

Tänk vad det finns fåglar, alla sorter...

Jag blev inspirerad av mitt fotoarbete igår. Tog några foton för MusikFoto.
Så pass inspirerad blev jag så att jag "leker fotoatelje" även idag, med denna triss.
Utan att leta så mycket fann jag ett gäng pippifåglar i min närhet.
Det blev utan att jag tänkte på det även ett slags resa med dessa fåglar.
Helt nytagna foton nu på söndag förmiddag 10 maj.
Har fixat lite med motiven, många foton blev det innan jag var nöjd.

Få se om ni hittar en favorit?

Foto 1:


Börjar med ett par tuppar från Portugal. Vinkaraffen köpt i Porto och vädertuppen hittade vi i Lissabon. Den vänstra fungerar inte så bra som jag hoppades när vi köpte den. Det blir alltid dropp och spill genom näbben, inte så funktionell. Vädertuppen är bättre! Fast klart blå, som betyder högtryck, vill den sällan visa, ofta är den så här smutsblå, vilket betyder risk för regn och inte så varmt.
Tänk, precis så är det där ute denna söndag! Fast solen har börjat skina... ska nog ut på en liten promenad.

Foto 2:


Stearinugglor. Ganska stora formljus som vi hittade i en gullig butik i Salzburg. Vi köpte även några ljus som var luffarfigurer, men de var veka i benen och började luta där de stod i en hylla. Men ugglorna håller formen och vaktar över vårt köksbord, från en vägghylla. Vill inte elda på ugglorna...


Foto 3:


Denna måsmobil fann jag i Paris. Blev smått förälskad i den direkt och bara måste köpa den. Fick komma tillbaka dagen efter, då det var stängt när jag såg den i skyltfönstret. Ibland kommer den fram och får "leva" ett tag. Måsarna rör sig lite om den står nära öppen balkongdörr eller ett fönster. Vilsam att bara sitta och titta på.

Så denna fågeltriss är också en resa i Europa; först Portugal, så upp till Alperna och Österrike och avslutande Parisbesök.


Troligen finner ni många avfotograferade levande fåglar bland tolkningarna, klicka här FOTOTRISS 
så kommer du direkt till Fototrissen och alla fågelfoton.
Erik

Kommentarer:

1 Znogge:

En annorlunda och kul tolkning av temat! Den första bilden blir min favorit!

2 Irrhönan:

Fasen också, det där hade jag också kunnat göra. Kul grepp!

Istället blev det en anti-fototriss för min del.



:-)

3 Marie Carpe Diem:

Om än inte levande så är dina fåglar fina. De flygande silvermåsarna gillas skarpt :-)

4 Anonym:

Jag tycker att ugglorna är jättefina:)

5 NatureFootstep:

jag blev mest förtjust i den nedersta svärmen. :)

6 Kadermo:

Kul tolkning, ugglan är mitt favoritdjur så det får bli favoriten bland dina foton också.

7 Mitt i Fågelsången:

Gillar din tolkning - du har precis som jag valt fåglar som sitter still :) (tja, eller min 3:e fågel rör väl på sig, men på ett annat sätt..)



Välkommen att kika på min triss!

8 Hero:

Bra och annorlunda tolkning på temat. jag gillar den sista bilden bäst

9 Lotta:

Annorlunda!! Den sista bilden blir min favorit!

10 Jah Hollis:

Skönt med fågelmotiv som inte lyfter och ger sig av när man ska fota dom. Jag skulle nog gjort som du och satsat på sådana med.

11 Bosse:

Kul variant på temat, trevlig text och snygg kantskugga på bilderna.

:-)

12 Pysen73:

Jag trodde först att kannan var härifrån, de ser ut ungefär sådär här också.. :o)

13 Gunvor:

Jätteroliga temabilder på fåglar. Jag gillar kannan skarpt!Fast dom andra är inte fy skam heller!Uggleljusen var så söta.

14 Mitt i Fågelsången:

Hej igen,



Jobbade med managementfrågor hos ett plastproducerande företag först, och sedan med ett svenskt affärssystem (datasystem), under mina år i Kenya (dvs. inget biståndsarbete).

15 Barbro S:

Jaha, så kunde man ha gjort. Men sista bildens fåglar är det ju liv och rörelse i.

Kommentera här: