Ett par äldre släktfoton

För en hel del år sedan lyckades jag få ihop mina föräldrar och min farfar och farmor på ett gemensamt porträttfoto. Faktiskt är detta ett ganska unikt foto, ovanligt samla dessa fyra på samma bild. Min farfar ville inte vara med på bild (förstod aldrig varför?) och min egen far (som gillade att fotografera) stelnade alltid till och poserade när han själv blev fotograferad. Många "historier" döljer sig bakom detta foto. Både min far och farfar arbetade i många år på L M Ericsson som företaget hette då. Själv arbetade jag en sommar på fabriken vid Telefonplan, det räckte! Det är ett "lustigt" foto. Tycker i alla fall jag. Tips, kolla på händer och blickriktningar...





Fotot ovan togs i samband med en typisk söndagsmiddag hos farmor och farfar, ofta ganska stela tillställningar, men alltid makalöst god mat. Ännu ett skannat foto från min Instamatic-period i unga år, före de händelserika tonåren...

Ett betydligt yngre foto och taget vid ett roligt tillfälle följer...




Dottern Linnéa mellan morfar och mormor.
Det som kan misstolkas som att dottern är sur eller arg hänger ihop med de två ljusen på tårtan. Linnéa hade ännu inte fått till tekniken att blåsa, så det tränar hon på, att blåsa ut ljusen. Tur morfar och mormor satt på var sida och kunde hjälpa till. (Jo då, tårtan flyttades närmare födelsedagsbarnet, men ljusen brann vidare tills äldre generation deltog i blåsandet...)

Lite olika känsla i fotografierna...
Erik

Kommentarer:

1 Pysen73:

Ja, lustigt att alla tittar åt olika håll på den första bilden... Det tänkte jag inte på förrän jag läste texten...

Linnea är nog inte ensam om att ha fått lite "dold" hjälp med ljusen :o)

Kommentera här: