Vilka sommarpratare vill du höra?

Igår presenterades gänget!


Årets sommarpratare, som synes inte alla på plats, men många.  (bild från SR)

Sommarpratarlistan är nu klar och avslöjad för ett par dagar sedan.
50 årsjubileum för radioprogrammet, grattis! Kul att SR öppnar upp sitt arkiv den 29 juni, då kan man gå in på webben och lyssna på en massa gamla sommarpratare.

Sommar, sommar, sommar... sänds i P1 kl. 13.00 - 14.30

Juni
20 Ingvar Kamprad, Ikeas grundare
21 Tomas Ledin, artist
22 Hanna Hellquist, författaren och krönikör
23 Helena von Zweigbergk, författare
24 Alexander Stubb, utrikesminister Finland
25 Malin Åkerman, skådespelare
26 Kjell Lönnå, körledare
27 Linda Olsson, författare
28 Eric Bibb, musiker
29 Hans Alfredson, författare och regissör

30 Sofia Jannok, musiker

Juni
1 Erika Bjerström, journalist
2 Joe Labero, magiker
3 Cecilia Frode, skådespelare
4 Lena Philipsson, artist
5 Herman Lindqvist, författare
6 Jonas Gahr Störe, utrikesminister Norge
7 Nour El-Refai, komiker
8 Roger Wallis, professor och musikproducent
9 Malin Baryard-Johnsson, tävlingsryttare
10 Christian Lindberg, musiker
11 Jonas Björkman, tennisspelare
12 Prinsessan Birgitta
13 Sara Paborn, författare
14 Katerina Janouch, författare och sexrådgivare
15 Håkan Nilsson, vinnaren av Lyssnarnas sommar
16 Ann Heberlein, författare och etikforskare
17 Elizabeth Gummesson, föreläsare
18 Kristian Luuk, programledare
19 Per Olov Enquist, författare
20 Madeleine Westin, meteorolog
21 Johan Lindeberg, modedesigner
22 Lasse Berg, författare och dokumentärfilmare
23 Malin Sävstam, författare och civilekonom
24 Kerstin Hessius, vd Tredje AP-fonden
25 Morgan Alling, skådespelare
26 Ola Salo, artist
27 Petra Mede, komiker
28 Arash Labaf, artist
29 Mathias Dahlgren, krögare
30 Laleh Pourkarim, artist
31 Peter Englund, författare och ständig sekreterare i Svenska Akademien

Augusti
1 Alex Schulman, medieentreprenör och bloggare
2 Anders Wall, finansman
3 Sverre Sjölander, zoolog och författare
4 Anne Sofie von Otter, mezzosopran
5 Jerry Williams, artist
6 Johan Eliasch, affärsman
7 Jörn Donner, författare och politiker
8 Bodil Malmsten, författare
9 Anders Lundin, programledare och artist
10 Nahid Persson Sarvestani, dokumentärfilmare
11 Owe Thörnqvist, artist
12 Frida Hyvönen, artist
13 Günther Graffenberger, journalist och författare
14 Laila Bagge, talangscout och "Idol"-jurymedlem
15 Jan Guillou, författare
16 Sommar 2009 i backspegeln

Några har jag valt ut...
Jag har roat mig med att feta några namn, vars sommarprogram jag ska försöka lyssna på. Jerry har gjort likadant, såg jag, finns säkert fler bloggare som väljer "favoriter".
Säkert har du några helt andra som du kan tänka dig att höra?!
Ibland är det skoj att kolla vad för musik de spelar. Andra kan skapa intressanta program, med bra snack. Har man riktig tur blir det både bra musik och skojigt snack! Brukar lyssna av ganska många, de finns ju på nätet också (numera).
Tidigare kunde man höra programmet strömma ut från medtagna transistorradioapparater på badstränderna, men förr gick programmet på P3. Då var det också längre och hade avbrott för vädret.
Lite undanskymda är sommarpratarna numera, när de kör i P1 istället för P3. Riktigt varför denna flytt blev av, vet jag inte.
Men kul att dessa sommarprat hållit på i 50 år, det är lång tid i radio- och tv-sammanhang! Några sommarpratare har stannat kvar (lite vagt) i minnet, som ett sommarprat som Ralph Lundsten höll, ganska "flummigt" om kosmos och energi. Så när de släpper gamla sommarpratare den 29 juni, då lär jag återkomma och välja ut några gamla "godsaker".

Erik

Kommentarer:

1 Jerry:

Kul att se dina val men Guillou klarar jag bara inte av längre. Efter detta med Liza Marklund och hela Gömdagrejen som du kanske förstår. Den karln har noll trovärdighet i mina öron numera.

2 ElStiffo:

Det är ju något med listor som gör att jag går igång. Jag vill höra Nour El-Refai, Petra Mede och Alex Shulman. Kan inte påstå att listan är speciellt queer.

3 Fia:

Vad kul att få se dina val! Den sommarpratare som har gjort allra störst intryck på mig var Ulrika Hydien-Wallien för en massa år sedan. Jag vet inte nu efteråt om det var det bästa program som har gjorts, men jag hade inte förväntat mig så intressant innehåll av henne.

I sommar ska jag ha 4-5 veckors semester, men jag håller på och söker ett nytt lärarjobb igen. Dels saknar jag kontakten med ungdomarna, och dels är det en omöjlig arbetssituation med min nuvarande chef. Jag kan inte skriva om det på min blogg, för det är många som läser den som gör att informationen kan hamna på fel ställe för snabbt.

Tyvärr kommer jag inte att få jobba ihop med min gamla klassföreståndarkollega igen, och det känns som en skilsmässa, eftersom vi arbetade tillsammans i många år, och har skrattat och gråtit och svurit tillsammans. Men allt har sin tid...

4 Maja:

Hallo. Allt bra? Kikia gärna in på min blogg: Majaalins.blogg.se. Ha en bra dag. Puss

Kommentera här: