Sommargrinden




Att öppna en sommargrind och träda in i trädgården där innanför kan vara underbart. När blandningen av regn och sol har gett växligheten den rätta energin att skrika ut sin livsglädje, då kan det vara magiskt att beträda en vacker trädgård. I luften fladdrar fjärilar och andra insekter som har fullt upp med att samla nektar från alla färgsprakande blommor. Fjärilarnas vingliga färd kan ge oss intrycket att de är närmast berusade. Det knastrar där man går på de krattade grusgångarna och luften är full med mättade blomdofter. Några fåglar sitter och sjunger i ett äppelträd. Att bli välkomnad och bjuden på ett glas kallt, vitt vin och slå sig ned i skuggan av något fruktträd och bara njuta. Det är härligt! Att bli bjuden på något gott och under måltiden konversera om smått och stort. Där pauser i konversationen få ta plats, bara vara där i trädgården. Leka med ett grässtrå, tvinna det mellan fingrarna. Att senare vandra därifrån fylld av intryck i den ljumma kvällen är välbefinnande livskvalité.
Jag inser att jag själv aldrig lär skapa en sådan trädgård, mina fingrar saknar den där gröna nyansen som en del besitter. Men det är trevligt, väldigt trevligt att kunna besöka en då och då, det uppskattar jag.
Hemma igen, bearbetade jag ett foto i bildprogram för att försöka skapa ett bestående minne. Ett minne jag delar med mig av. Tack!

Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Härligt!

Kommentera här: