Nyårstankar


Tillfälligt snöfall, minus fyra grader (ska bli kallare ikväll/natt).

För exakt två år sedan startade jag bloggen. Så idag är det tvåårsjubileum! En hel del inlägg har det blivit, just nu närmar jag mig siffran 1500 inlägg (fast jag når inte dit idag :-). Under 2009 har det blivit fler fotoutmaningar, olika fototeman som jag deltar i. Det är skojigt, men kanske skulle jag starta en ny fotoblogg och låta denna blogg bli mer som den var när jag startade eller snarare som bloggen tog form efter ett tag. Inte alls befriad från foton och bilder, för det vill jag ha med, men lyfta ut rena fototeman till en egen blogg. Tror att det blir så rätt kort in på nya år 2010. (Se förra inlägget, det inlägget behandlar kräver en speciell fotoblogg om man vill delta.) Bloggandet är hur som helst väldigt skoj, har gett mig flera nya bekanta. Några bloggare känns mer som vänner. Kommer att fortsätta med bloggandet även under 2010.

Lite snöstatistik de senaste jularna (julafton fm):
2000 - ingen snö, men -2
2001 - ungefär 20 cm snö, snudd 10 grader kallt
2002 - fläckvis lite snö, -12
2003 - 5 cm snö, 3 grader kallt
2004 - lite vitt, runt 0 grader
2005 - ingen snö, +3
2006 - ingen snö, +5,5 grader
2007 - ingen snö, +2
2008 - ingen snö, +2,5
2009 - ungefär 15 cm snö, runt 5 grader kallt.
Kul att snön kom denna julhelg och även nu vid nyår år det vitt! 

Det har varit ett händelserikt år, men en sådan betraktelse spar jag till 2010 års första dag (om det ens blir någon betraktelse över det som varit). En middagsfest blir det idag, men jag tror vi hoppar fortsatt festande ikväll/natt. Kanske går vi ut runt midnatt och kollar fyrverkerier från Sjöberget. Festat har jag gjort många nyår och just nu känner jag inte för så mycket festande (har sina anledningar som jag inte går in på här).

Tänk när allt var enklare... (fast var det det?)

 
Familjen samlades runt radion och lyssnade på "Nyårsklockan" från Soliden, Skansen (foto från 50-talet).

Gott Nytt År alla bloggbesökare!



Ring, klocka, ring i bistra nyårsnatten
mot rymdens norrskenssky och markens snö;
det gamla året lägger sig att dö...
Ring själaringning över land och vatten!

Ring in det nya och ring ut det gamla
i årets första, skälvande minut.
Ring lögnens makt från världens gränser ut,
och ring in sanningen till oss som famla.

Ring våra tankar ut ur sorgens häkten
och ring hugsvalelse till sargad barm.
Ring hatet ut emellan rik och arm
och ring försoning in till jordens släkten.

Ring ut vad dödsdömt räknat sina dagar
och forngestaltningar av split och kiv.
Ring in ett ädlare, ett högre liv
med bättre syften, mera rena lagar.

Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
och ring den frusna tiden åter varm.
Ring ut till tystnad diktens gatularm,
men ring till sångarhjärtan skaparglöden.

Ring ut den stolthet, som blott räknar anor,
förtalets lömskhet, avundens försåt.
Ring in det rätta på triumfens stråt,
och ring till seger mänsklighetens fanor.

Ring, klocka, ring... och seklets krankhet vike;
det dagas, släktet fram i styrka går
Ring ut, ring ut de tusen krigens år,
ring in den tusenåra fredens rike!

Ring in den tid, då andarne befrias
ur själviskhetens sammansnörda band.
Ring mörkrets skuggor bort ur alla land;
ring honom in, den bidande Messias!

                                      (Alfred Tennyson 1809-1892)
Erik

Kommentarer:

1 Inger Maryissa:

Grattis till din blogg´s 2-årsdag.

Mysigt foto du har här från din famlijs nyårsfirande på 50-talet.

Så var det hos oss också när jag växte upp då, och tillbringade nyårskvällen tillsammans och lyssnade på Nyårsklockorna på radio

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År

2 Anna:

Hej Erik!



Tittar in för att önska dig allt gott som säkert väntar på dig i 2010! Hoppas att du har trevlig kväll. Själv tar vi det lugt hemma hos oss. Vi har en skotträdd hund och då gäller det att klappa, trösta och viska lugnande ord i hennes öra. Hela natten lång.

Kommentera här: