Pajbak i väntan på fototriss...

Nu var det rätt länge sedan jag visade upp diverse mat och bakkonster! Så varför inte tipsa om en god bär/syltpaj?
Kombinerar text och bild, så kanske baket går lättare även för noviser... testa gärna, det är inte så svårt.

Blåbärspaj denna gång, men det går ju lika bra med Drottningsylt eller hallonsylt. Degen tål nog de flesta bären som alternativ fyllning, men hjortron har jag aldrig prövat...

Receptet: 150 gram smör/margarin
                      1 dl socker
                      1 ägg
                      4 dl vetemjöl (200-250 gram)
                      2 tsk bakpulver

fyllning: bär eller sylt, färska bär kan behöva lite "sockertoppning"


Lite av en standardöppning i bakandet, smör/margarin och socker ska röras ihop.
Låt gärna dessa två stå i rumstemperatur ett tag, då går ihoprörandet lättare.
Enkel regel, det ska inte kännas något socker, höras något knaster när sleven far runt i bunken. Då är rörandet färdigt! Vill man träna (rena handleds- och armträningen!) kan man röra tills det blivit riktigt fluffigt och väldigt ljust.



Min favoritträslev vid bakning. Ska just röra i ägget i pajsmeten. Smör ger en helt annan smak än det kanske nyttigare margarinet. Smör förhöjer smaken på mycket mat!


Nu är smeten rätt "blöt", perfekt med tanke på mjölet som ska i. Brukar dela upp de 4 dl mjöl i två omgångar, glöm inte bakpulvret! Jag brukar även ta en tesked vaniljsocker i degen, förhöjer smaken tycker jag.

 
torrvaror; mjöl, bakpulver och vaniljsocker i mängden 4, 2 och 1... (obs tesked på de två senare!)


rörandet i bunken fortsätter... trögare få i mjölet på slutet. Rör vidare eller knåda ihop med händerna,
handarbetet slipper man ju ändå inte... i nästa steg (utbakningen i formen).


Degen på väg att plattas ut över ungsformen. Behövs ingen smörning, eftersom degen i sig har smör i sig, så att säga självsmörande... Följ formen i kanterna, lätt att degen blir tjock vid kanterna (lite onödigt). Eftersom degen har bakpulver i sig kan man platta ut degen tunt, den växer, tjocknar till i ugnen. Men inga hål, då far bärsaft ut och bränner. Har man liten form och får deg över, lägg små strängar över bären/sylten så får man en sådan där paj som man ser i Kalle Anka serietidningen, som ofta står på kylning vid ett öppet fönster, med ett rutigt degtak på pajen.


Del av pajen med sylt (och lite extra socker) precis innan den for in i ugnen. Ugnen medelvarm, 175-200 grader.
Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter.
Bristen på blåbär ute i skogarna är irriterande, kommer att göra hösten tristare, utan smaskig blåbärspaj.
Köpt sylt är inte riktigt samma sak...


Del av den färdiga Drottningsyltpajen. Pajdegskanten ska ha fin gyllene färg, då är det färdig.
Tyvärr gick min lite på övertid, men den blev inte bränd (tur det), bara lite övergräddad, vilket gör den lite smulig.

Tips: Låt den inte svalna för mycket innan ni skär upp pajen i bitar, då blir det som på bilden. Jag "glömde bort" pajen ett tag, men gott blev det, gärna med vaniljsås till. Mina barn godkände baket, då är jag nöjd!

Nu har jag lite gott till fikat (ett tag i alla fall) :-)

Erik

Kommentarer:

1 petra:

hej

det ser riktigt gott ut det där du fixade till fikat!

Lustigt, min som heter Erik är 14 år och har börjat att baka, har dt ngt med namnen att göra?!

fin blogg

bästa hälsningar 'Petra

2 Sess:

Mums vad smaskigt det ser ut!

Älskar pajer!

Smulor är gott!

Mer smulor åt folket =D

Kommentera här: