Fototriss - trappor

Söndag, 1:a advent, dags att börja tända adventsljusen.
Även dags för en ny fototriss, roligt tema denna vecka, trappor.

Blir inget nytaget denna gång... väljer tre helt olika trappor från mitt fotoarkiv.
(Denna gång kanske det blir ett eget extra trappinlägg, fann flera olika trappor, bara tre får ju vara med här!)

Hi, hi! Har sett att Bosse har ett gäng bonusbilder på sin blogg :-)

Få se om något foto faller i smaken, kommentarer mottages gärna!


första trappan är från Italien, gammal och lång, den fortsatte bakom husknuten...


Detta trapphus är betydligt modernare, huset är knappt tio år, finns i Helsingfors


Tredje bilden är från i våras. Passerade ett husbygge och just då seglade en trappa upp i skyn.
(Detta foto har funnits med i ett inlägg jag kallade "Stairway to heaven")

Blir ingen längre text denna gång. Klockan tickar på, behöver lite nattsömn ;-)

Vill verkligen tacka för alla fina kommentarer förra veckan.
Hann inte riktigt titta in hos alla, sorry :-)
Har väldigt mycket att göra på jobbet, vilket är kul, men tiden räcker inte riktigt till :-)


Sugen på att se mer trappor?

Finns säkert många olika trappor och tolkningar kring trappor.
Vill du kolla in fler andra klicka bara på fototriss, så kommer du dit!

Bra tema som Helena fått från mamma Gunvor (trebarnsmamman kallad). 


Missa inte konstutställningen i Sverigehuset vid Kungsträdgården i Stockholm om du bor eller passerar stan den närmaste veckan. Tror inte du ångrar ett besök på Hamngatan (Galleriasidan, mittemot NK)!
Var förbi igår och fann att mycket konst var ny på väggarna.
En vecka till håller utställningen öppet!
Tanken är att du, om du gillar en tavla, betalar och direkt får ta tavlan med dig.
FO-KO kallar sig gänget som står bakom utställningen.
Blev så upprymd av konsttitten att jag glömde bort julskyltningen i NK:s skyltfönster ;-)
Erik

Kommentarer:

1 Bosse:

Tre kanonbilder med ett särskilt stort plus för Helsingforsbilden. Ett riktigt litet konstverk i kompositionen.

Den här gången lyckades jag ta mig in i Fototrissen som nummer 13. Det känns bra. :-)

2 ONE SMALL DREAM:

Första bilden är en klar favorit. Gillar lugnet den medför.

3 Pysen73:

Jag gillar den sista bäst, det ser så roligt ut med trappan som liksom bara hänger där :o)

4 Bengt:

Erik: Jag gillar den mellersta bilden. Den har en härlig rytm.

5 Ellas Inspiration:

Vilka roliga tolkningar!



Mvh



Karin

6 Rajson:

Tre foton men helt olika känsla och stil!

Rent känslomässigt faller jag för ettan .Det är ett "sug" i bilden,blir nyfiken att följa trappan, fint inramat.

Tvåan blir ett konstverk och trean är spännande.

Trevlig första advent!

7 lilalili:

Jag gillar vekrligen dina tolkningar på temat...och Stairway to Heaven-bilden blir min favorit här hos dig idag... fick en helt ny, positivare bild till den låten från och med nu ;)

Kramis

8 soffie:

wow vilka härliga bilder,

hoppas din 1a advent blir mysig,

kramen

9 Zippo:

Tackar för kommentaren.

Intressanta bilder du hade (gammalt, nytt och på G).

Gillade alla och det var svårt att välja ut en favorit av dessa tre.

Kanske den i mitten eller kanske den sista som var mer "händelserik".



Som svar på frågan hur man kommer upp se länken.

http://www.langkawi-online.com/pages/places-of-interest/langkawi-cable-car.php



Ha en bra dag.



/Zippo

10 Avsändare Margareta:

Vilka snygga foton, härliga kompositioner. Jag är lite extra förtjust i smala gamla gränder. Tvåan bara är så häftig och trean, att komma i rätt ögonblick vid exakt rätt tillfälle ... Det är det fotandet handlar om många gånger.



Som svar på din fundering i min triss, har jag gett dig ett svar och samtidigt tycker jag det är kul att få bli kallad småtokig lulebo eftersom jag anser att det rivs alldeles för mycket i kommunen. Vi har haft ett otal kommunalråd som gillar rivningar och den nuvarande är helt ..., han har de största småstadskompex jag upplevt eller hört av någon människa.



/Avsändare Margareta

11 Irrhönan:

Snacka om stairway to heaven!!

:-)



Fina trappor; väldigt olika och ändå hör de ihop.

12 Kurator Pia:

Härliga trappor du fångat!! Gillar den som är på väg till himlen bäst!! må gott idag!

13 sickan:

Kul bilder!!



Trappan som ännu inte kommit på plats blir min favorit idag.



Svar på frågorna hos mig.



Den är ingen tidvatten skillnad att tala om i Danmark,men just där vi hade vår stuga var det brant nerför till stranden :P



Trappan på innergården på Kalmar slott kan nog vara en "bortglömd" ingång.



Där finns ett par in gångar till där nämligen.



Och under vattens bilden är inte från Danmark.



Den är från ett iskallt Kalmarsund när jag i oktober klättrar ner för att testa den lilla kameran ordenligt! :P



Ha en bra dag!

14 Erika:

Trappor av olika slag är inget som tilltalar. Det finns en orsak till det, som jag inte närmare ska gå in på.



Bilden du undrade över hos mig har jag inte gjort. Om du klickar på den så kommer du till en sida där du kan hämta en också om du vill ha. Du få klicka dig runt i dom olika kategorierna, så finner du kanske någon du tycker bäst om.



Har dina stjärnor rymt? Du kanske ska gå på djupet i lådorna, där under längst ner ligger dom säkert.

:) Kanske är dom tröttar och har tjänat ut sin tid och bara vill sova, därav att du ej hittar dem. :)



Förr hade jag russin i degen men inte nu längre utan bara saffran. Sedan dekorerar jag med russin i alla fyra kanterna, eller vad jag nu ska kalla det för. Det blir alldeles lagom med russin. Har man i degen också, kan det ta överhand och bli för mycket. Lagom är bäst.



15 Helena/Bildbloggerian:

Jag gillar alla dina trappbilder! Tre helt olika sorters trappor och bilder som alla har något speciellt. Den första är gammal och vacker och full av historia, den andra har ett läckert perspektiv som gör att jag inte vet om jag tittar uppåt eller nedåt i bilden och den tredje vinner rolighetspoängen. Klockrent - du har verkligen trappan i fokus i bilden precis som det ska vara i temat!



Och by the way, du har blandat ihop mammorna lite tror jag. För min mamma Gunvor och Trebarnsmamman är inte samma person =)

16 Ingalill_S:

Den sista bilden är lite rolig, den blir favoriten idag.

17 Kerstin:

Oj, så läckra trappor du hittat. Jag inser nu att det är nåt att fokusera på. Jag har varit väldigt inriktad på de snygga trappräckena i stället. ;)

Min favorit av dina trappor blir den i mitten. :)Jätteläcker!



18 Karro:

snyggt perspektiv på trapphuset i Helsingfors!

19 Synne:

Hej på dig.

Som vanligt fina bilder.

Ettan är nog min klara favorit.

Tvåan blev jag yr av att se på. Vet inte riktigt vad som är trapp och vägg och huskropp....

Nummer tre är en härlig trappbild i fri dressyr.

Ha det gott.

Synne.

20 Gunvor:

Jättefina trappor alla o väldigt olika. Men den som jag gillar så in i norden är den första. Jag har en förkärlek för just.. stentrappor.

21 FruL:

Jösses vilka häftiga bilder, blir stum 8o) Kan omöjligt välja EN för jag föll som en fura för alla TRE :)

22 Proforma:

Ahhh, gillade trappan i luften! Kul att du tagit en sådan bild och den kom ju väl till pass!



Svar: Päronen var jättegoda och saftiga. Tyvärr mognar dom allt för snabbt!



Ha en trevlig första Advent!

23 Anna Hammar:

härliga bilder, svårt att välja en favorit, tvåan är snyggt komponerad och fotad men trean är ju bara för kul..

24 N som i Norrland:

Tack för besöket. du är så duktig med att skriva långa och intressanta kommentarer vilket man inte är själv, tyvärr. Det blir trapphuset från helsingfors som får bli favorit i veckan, så där ska en riktig trappbild se ut!

25 Inger Maryissa:

Intressanta foton på trappor.

Det översta är så mysigt och man ser in till gården och blir nyfiken på hur det ser ut där.



Den andra bilden är kul och fantasikittlande ,

för det ser också ut som en bild som liknar ett mönster.



Kul tredje bild också med en trappa som ska någonstans...



Ha en fin fortsatt Advents söndag.





26 Veronica:

Ett omöjligt val att hitta en favorit. Alla bilderna bilderna är helt underbara. Tre toppenbilder på veckans tema!

27 sarah:

Oj jag blir höjdrädd när jag tittar på mitten bilden! FÖrsta bilden blir favoriten idag men sista bilden är ju med häftig ;O)

28 Pialotta:

Foto nummer ett får guldbollen av mig.. visst är det svårt att hålla sig till bara tre, men.. blir man utsparkad om man har fler tro;-)

Ha en fin advent:-)

29 Della / Var Dag ett Äventyr:

Har aldrig sett en flygande trappa förut. Gillar!

30 Bengavoice:

Jättefina trappor med härliga perspektiv.

31 ämma:

Stairway to heaven blir min favorit av dessa tre! :)

32 Lotta:

Fina bilder, den första blir min favorit. Fryser idag och den bilden känns sommar!!

33 maria_6909:

Tre fina bilder där min favorit blir den första trappan som hade en extra liten trappa i oranget som en magisk färgklick mitt i alltihop! Önskar dig även en mysig första advent! =) /maria_6909

34 Laila:

Tre verkligen fina bilder! Den första skulle jag gärna ta och gå i, och utforska vad som finns bakom kröken!

Men jag röstar ändå på den sista för den var så kul och annorlunda!

35 Ingrid:

Det var inte lätt att välja trappa här hos dig, men min favorit är nog nummer 1.



Tack för din kommentar hos mig. Kul att du ser S.O.S. Gute - jag tycker personligen att det är en riktigt trevlig dokumentär över hur räddningstjänsten arbetar och så blir det ju en massa vackra gotlandsvyer också.



Ha en fin fortsättning på advent. /Ingrid

36 Daniel:

Tjusigt med helsinfors foton oxå! Heja Suomi!

37 Baronessan:

Den första bilden är klart vackrast men jag väljer sista bilden som bästa. Hur många har en flygande trapp?

38 Anna - Samlaren:

Du hade tre fina bilder, den andra var häftig, men jag gillar nog ändå den flygande trappan bäst.

39 Zippo:

Skall sanningen fram så är jag fruktansvärd höjdrädd så äventyret med "cablecar" var på gränsen vad jag förmår.

Kan därför inte säga så mycket om djurlivet o.s.v då jag delvis blundade en del och delvis hade tankarna på annat håll.



Det var inte heller nån djurpark eller så utan mer ett naturskyddsområde (med örnar som huvudattraktion) om jag förstod det rätt.



/Hälsningar Zippo

40 Ninni:

Jag gillar alla tre bilderna men den absoluta favoriten är nummer två, Helsingforsbilden!Wow!Riktigt snyggt!

Här kör vi med sterinljus från IKEA, direktimporterade med vår packning som kom i mars. Både glögg, ljus och saffran. Det enda som vi gjort slut på är saffran:)

Ännu lyser solen här men snart tänder vi första ljuset och kollar om glöggen är drickbar...

41 daisyandme:

Härliga bilder! Ettan är min favorit, men trean är den roligaste tolkningen jag sett hittills. :o)

42 Avsändare Margareta:

Du var välkommen att återkomma trots att jag tog ditt första inlägg med glimten i ögat, från dig. Jag tog det som du säkert menade också och jag kan lova dig att ingen skulle vara gladare än jag om det hade varit allvar och vi hade varit mer för "att sticka ut" än vad vi är.



Gammelstads kyrkby har jag själv bott i under en kort period.



/Avsändare Margareta G

43 jeanette:

Tre super bilder, gillar Helsinforstrappan mest men den svävande teappan är klart roligast.

Ja det är min coola dotter som står i Mårten Trotzigs gränd..

44 dahlarna:

Vilka läckra trappor! Alla bilder är ju hur coola som helst! Andra bilden fick jag verkligen titta ordentligt på innan jag såg om den var tagen uppifrån eller nerifrån. Hoppas att första advent har varit en bra dag!

45 Valley Girl:

Ja, tvåan blir jag också lite yr av, ingenting jag skulle vilja springa runt i! Däremot trappan i Italien vill jag gärna undersöka närmare.... undrar hur många miljoner fotsteg som tagits där genom åren?? :)

46 Helena:

God Morgon! Super härliga bilder alla tre men den sista var bara så klockren! Hel underbar och gav mig dagens första leende.. ha en bra dag!

47 Kerstin:

Hej igen!

Tack för kommentaren hos mig. Vill bara berätta lite mer om bilden som blev din favorit. Det är en "utdragen" trappa och det är ett vattenfall i den. Du hade alldeles rätt. ;) Den är ett konstverk så det är inte meningen att man ska trampa omkring i den. Vattnet rinner nerför varje trappsteg och ut i Umeälven. Den är väldigt vacker.

Log lite när jag läste om dina tankar om laxtrappa. Det var precis vad jag satt och tänkte på men tiden gav inte utrymme att åka och fota en sån. ;)

Ha det gott.

48 Anna:

Härliga bilder men den sista måste bli min favorit =)

49 åsa gillar rosa:

Fina och lite annorlunda trappbilder Min favorit blir den sista mobila trappan. Ha en bra dag!

50 Pialotta:

Likadant här i Skåne, grått och trist.. inte har man lust att fotografera ute inte:-(

Samma här har en del trappfoton, men det lär vara förbjudet att lägga upp fler enligt reglerna:-) Som bonusfoto har jag alltid en överst som i möjligaste mån ramar in inlägget .. det där tänker jag fortsätta med, trots tre:-)

Lite Adventmys hos mig på Kafferasten.. från gårdagen välkommen in om du har stegen förbi:-)

Ha de fint Erik

51 Sofia:

vilka fina fotografier!

52 Smamman:

Nu är jag på försenad trapprunda. Har svårt för att välja någon favorit. Ettan är charmig och inbjudande, perspektivet i tvåan häftigt, och trean var jätterolig. Finfin triss med andra ord. Gillar ögonblicksbilder så det kanske blir trean ändå. Att det hade varit försent att ta bilden ett ögonblick senare.

Jo vi har fått en massa konstiga regleringar nu för att stärka valutan och ta oss ur krisen. Billigt att resa hit nu ;-)

53 Jah Hollis:

Snygga bilder alla tre. Men som gammal Led Zeppelin-fan sätter jag Stairway to Heaven lite före de andra. :-)

54 paula:

God morgon sista bilden är ju såå läcker. Dom andra var också bra men fastna för sista

55 imsy:

Alla dina trappor är så fina! Jag kan omöjligt välja bara en bild!

56 Fia:

Här var det minsann inte lätt att välja ut en bild. Den första trappan gör att man längtar dit. Jag skulle vilja strosa i den trappan och leta rätt på ett kafe att sitta och hänga på, ta en kopp kaffe och titta på folk.

Den andra trappan blir nästan en lek för ögat. Kul grafisk effekt med alla vindlingar. Kul vinkel.

Men roligast av alla är den flygande trappan. Vad galet egentligen! Stairway to heaven är ett väldigt passande namn! Hmmmm, favort? Svårt, men det får bli ettan för min förkärlek att strosa runt och insupa atmosfär.

Kommentera här: