Uppställt

 
 

 



Lite (med ganska kraftig betoning på just lite) förklarande text till min fönsterbild.

Har funderat en stund och klurat över ordet uppställt. Tyvärr har det inte gjort mig speciellt mycket klokare, kanske en smula dummare. Inser att jag kan göra det enkelt för mig och visa just ett uppställt fönster, rakt upp och ned. Jag väljer den enkla vägen denna gång och försöker inte klura till det det allra minsta.
Här ovan ser du ett mindre gallerförsett fönster från de nedre regionerna av vad som närmast kan beskrivas som ett palats. Som du kanske anar ett palats i välmående, ganska nyrenoverat skick.
 
Men jag både hoppas och tror att några andra fönsterbloggare klurar till sina tematolkningar.
 
 
 

Här, bland kommentarerna, hittar du andra tolkningar   
 
 
Nu ser jag att klockan tickat på och det hunnit bli tidigt på lördagen den 17 maj, så grattis alla norrmän!
 
 
 
 
Då får detta också bli mitt bidrag i utmaningen #blogg100. Nu nummer 78 av de 100, bara 22 kvar!
 
Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Himla snygg bild, en av dina bästa tror jag till och med. Gillar skuggan som faller så snyggt på fasaden och luckan som hålls öppen med pinnen eller vad man ska kalla den. Bra jobbat!

Ja nu är snart arla morgonstund istället för natt. Jag har redigerat bilder men borde sova, ska ju iväg på loppistur kl 9.30. Natti :-)

Svar: Tack och god natt. Bra du påminde mig om tiden.Lätt att bli sittande och pyssla framför datorn. Som det där Alfons och pappan brukar säga: jag ska bara...
Erik

2 Gärdsmygen:

Vacker bild Erik! Instämmer i Hannas kommentar :)

3 larans:

Ibland blir det ändå perfekt: enkel tolkning på temat och sparsmakat enkel bild!

4 Cecilia Artista:

Snygg, stilren bild!

5 Tony:

Kanske inget fönster man vill sitta bakom, men så här blir det bara vackert.
Jag är nog mer an morgonmänniska som gärna redigerar och lägger in bilder vid 5-6 tiden, även på helgen.

6 Hanna:

En liten kommentar på mina blåa himlar. Oftast är det fint väder när jag fotar, för jag föredrar att fota när himlen är som blåast, tycker bilderna blir bäst då. Bilden jag la upp i går var äkta rakt igenom. Det händer att jag suddar bort en och annan molntuss, men jag skapar aldrig om bilden helt. Något jag alltid gör dock är att redigera bilden innan jag lägger upp den. Jag ser ett nytaget foto som råmaterial som man sedan måste jobba med för att komma fram till slutresultatet. Jag jobbar mycket med färgkurvor, för att få rätt färg och ljus. Har inte photoshop utan använder gratisprogrammen som finns. De jag föredrar är Photoscape, Picasa, Pixlr och Fotor. De två första är gratisprogram man laddar ned, de andra två är webbaserade.

... och ja, jag hittade flera skyltar i Vingåker och i dag fyndade jag på loppis i Karlskoga ;-P

Svar: Tack så mycket för ditt utförliga svar. Visst är de nämnda gratisprogrammen bra, ska kolla in två jag inte känner igen. Jag tycker som du att man kan och ska redigera fotot man tagit. Men jag gillar inte att kopiera och på så sätt förändra bilden.
Fast jag vet att det görs. Så Vingåker var fyndrikt för kommande Skyltsöndagar, kul.
Erik

7 Freja:

Ett stillsamt vackert och estetiskt tilltalande foto. Fast bakom fönstret tänker jag mig en mörk liten cell, inte lika vackert som ditt foto!

8 Anitas Malta:

Snyggt, stilrent och enkelt !! Det gillar jag tillsammans med den milda honungsgula färgen på fasaden. Väggfärgen påminner om de som ofta syns här på Malta. De använder ofta sandstenblock för att bygga hus men det finns många nackdelar. Fukt bland annat och ett rent helv..e att borra i. Gissa om det dammar ;-)

9 Pysselfarmor:

Så himla snyggt! Jag som är så nyfiken av mig funderar på var det kan vara.....

Krakow är en så otroligt vacker stad - mycket att titta på och fotografera vartän man går. Det är verkligen värt ett besök. Dessutom är det billigt "på krogen".

Svar: Ett billigt turistland, med tanke på mat och så är ju aldrig fel. Och med mycket, som det verkar intressanta fotomotiv, har man nog att göra ett tag i Krakow.Det är ett "palats" i Stockholmstrakten...
Erik

10 Stare Ström:

Jättebra bild!

Ja, mitt fönster är från ett mycket enkelt hem. Råa betongen på väggarna. Familjen är mycket fattig, men underbara vänner.

Svar: Samma erfarenhet har jag upplevt några gånger. Vänner har inget med rikedom att göra. Vänskapen sitter, när den är sann, rotad i själen hos vissa människor. Fast vänner kan man ju hitta även bland mer välbärgade. :-)
Erik

11 Anna:

Mmmm du det är bäst att inte klura för mycket utan bara tolka temat rakt av och på direkten. Ditt fönster är väldigt tjusigt ..det gillar ju jag.

12 BP:

Ja du ser - du gjorde ju precis som jag. Å jag håller helt med Hanna, den här är en av dina allra bästa bilder. Ibland ska man bara inte krångla till det;-)

Kul att du känner igen byggnaden jag bor i. Det gjordes t o m ett reportage om just det här bostadsområdet för ett år sedan... säger jag liiiite stolt:-)

13 Anki :

Enkelt och snyggt! Väldigt snyggt!

Kommentera här: