Soligt

 
 
Ett annat tema på söndagar är det som Marit håller i, nämligen "Helgbilden". Så här veckan före valet till Europaparlamentet har jag noterat en ökning av olika valaffischer i utemiljön. Men det är inte alls så mycket så det stör, i alla fall inte på de platser där jag gått omkring i vår huvudstad. Inte alls i den betydligt högre nivå som våra val till kommun och riksdag brukar generera, då kan det ibland bli fånigt när alla politiska partier vill synas på vissa (strategiska) platser.
 
Hur kommer du att göra? Ska du rösta eller tillhör du soffliggarna (de har varit många tidigare EU-val).
Kanske har du redan "poströstat"?
 
Här finner du min lilla enkät
 
 
 
Sett några valaffischer, men inte så många inför valet till Europaparlamentet.
 
Om du sett affischen kanske du noterar min lilla förändring av den?
 
Här väljer jag ut denna politiska skylt till fototemat "Skyltsöndag" för det vill jag inte missa (finns en annan skylt längre ner om partifärgen ogillas).
Det är Pumita som kom med idén till fototemat. (Nu har det tyvärr varit tyst på hennes blogg ett tag. Saknar verkligen hennes underfundiga inlägg och kommentarer.)
Vi är några bloggare som brukar delta i "Skyltsöndag". Men tillbaka till "Helgbilden"!
 
 
Tulpanerna kommer nog snart att ge upp, nu när värmen och sommaren kommit tillbaka.
 
 
 
Inbjudande gräsmattor nära sjön Trekanten lockar många till en stund i gräset.
 
 
 
En annan valaffisch, passande placerad nära lekpark med tanke på bilden på affischen.
 
 
 
Häggen doftar förföriskt (det är väl hägg?).
 
 
 
Skönt! Sommarvarmt. Syrenen eller häggen doftar väldigt starkt i solen, som om den gör allt den kan för att locka alla polinerare att komma nära. Doftar lite på de vita blommorna, ahh så ljuvligt. Min näsa fick säkert lite pollen. Jag sníffar på några andra blomkvistar, kanske hjälper jag till lite?
En doft jag gärna skulle ha på burk, så jag skulle kunna spara den och ta fram när vintermörkret får mig att deppa en smula.

Bilder jag precis tagit, färskare kan det knappast bli. Får bli mitt Helgbildsbidrag denna gång.
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

Härlig försommarkänsla med sol och värme! Precis vad vi frusna nordbor behöver!

2 Mia Ahlstrand:

Många härliga o somriga bilder! Alltid roligast med dagsfärska bilder även om arkivet är bra att ha. Häggen doftar ljuvligt! Och självklart ska jag rösta!

3 Gärdsmygen:

Vad flitig du har varit med bloggandet i helgen. Har tittat på dina senaste inlägg. Sköna och aktuella vårbilder!
SV: Ja husvagnen finns längs Årstaviken.

4 Eva Trillian:

Miljön nämns väldigt ofta i reklam kring EU-valet ... det är ju lite motsägelsefullt med alla stora affischer som sätts upp på olika sätt ;) Men, jaja ... de ligger säkerligen i en annan naturbudget!
Sol och skir grönska även hos dig! Underbart :)

5 Freja:

Jag svarade på din enkät! Det är hägg, och den har inte börjat blomma hos mig än, men den har verkligen en härlig doft som jag ska njuta av när den väl kommer. Jag har faktiskt inte sett en enda politisk affisch än där jag bor, så jag vet inte vad du ändrat på din...

Svar: Ingen märkvärdig förändring, jag tog bort färgen utom det röda v:et och hennes blus. Tycker inte den behöver all färg.
Erik

6 KajsaLisa:

Jag får kolla originalet i morgon, härliga stockholmsbilder i solskenet.

7 Erik Semlan:

Märkte att min lilla enkät krånglade, så jag fick ta bort den första. Ska kolla mer och kanske hitta vad som blev fel, kan ha med html-koden att göra.
Ibland sväljer/klarar inte min blogg att ta emot en del widgets. Trist, men ibland kan man gå runt problemet. Får kolla mer och återkommer.
Nu har jag fixat en ny enkät. Hoppas den fungerar.

8 Monica o Jacob:

Här blir det nog sofflocket eftersom jag röstade nej till EU, och med facit i hand var det ju helt rätt.
Känner mej fortfarande som en nordbo och ingen EU medborgare;-)
Frågan är om vi kan göra något åt klimatet, närmiljön verkar man ju strunta i med alla diselbilar och småskalig pelletseldning.
Jag kanske är pessimist men jag är uppriktigt glad att jag är tant och slipper vara med om undergången som alla talar om :)
Dina försommarbilder blir man i alla fall glad av att se.
Ha en bra dag

9 Tony:

Troligen sofflocket för mig.
Som svar på din kommentar hos mig om att du du gillade min bildstorlek. Jag beskär bilderna i ett bildbehandlingsprogram, jag försöker hålla dem i samma format men denna gång beskar jag dem i lite mer avlångt format. Jag fotar väldigt lite med min iPhone.

Svar: Trevligt att höra att det finns folk som gillar riktiga kameror fortfarande. :-)
Erik

10 Anni:

Klart att jag ska rösta! Om man inte säger sin mening utnyttjar andra ens tystnad!
Och ja, det är hägg.
Och ja, det var verkligen en underbar vårhelg!

11 BP:

Har faktiskt också gjort din enkät. Jag menar om man inte röstar förlorar man ju sin rätt att gnälla sedan, eller hur!!!?

Å den första bilden med den redigerade valaffisch och ljuset samt skuggorna är helt suverän - liksom den sista bilden.

12 Anitas Malta:

Rösta ??? Nä.. Skojar bara men det känns lite avlägset i tillvaron just nu liksom sofflocket ;-) Läser Annies kloka rader och tänker om... Men här på Malta får jag inte rösta för jag är inte medborgare och som utlandssvensk måste jag erkänna att jag inte vet rent praktiskt om jag får rösta och om hur.
Glömmer det hela för en stund och njuter istället av dina fina somriga bilder. Klart det är hägg ;-)

13 Kerstins foto:

Ljuvliga sommarbilder, i mina ögon ser det ut att vara häggen som blommar. Här får vi vänta lite till på blomningen, träden har just börjat få små löv. Men att vänta på nåt gott, du vet....;)

14 Skogstrollet:

Härliga sommarbilder du visar. Visst är det hägg och den blev ju nästan lite tredimensionell med solljuset skinande genom bladverket. Min mor tycker den luktar kattpiss men jag tycker den doftar vår och sommar.
Trots att jag knappast ens sett en valaffisch här ut i skogen, kan man ju inte undgå all propaganda. Främst från TV.
Jag känner mig tvungen att rösta och det får bli EU-negativt. För här uppe i den karga nord har vi fått så långt till besluten och till att påverka.
Men även det måste vi få ge vår syn på och påverka med det lilla vi kan.

Svar: Är av samma uppfattning som dig Skogstrollet att EU mest är ett otyg och dessutom väldigt dyrt för oss vanligt folk. De lovade så stort om att vi skulle få sprit i varje matbutik inför det första valet när vi gick med. Men inte blev det så inte.
Inte vill jag toppstyras enda från Bryssel. Det är illa nog med politikerna i Stockholm som slösar våra skattemedel på dåliga företagsköp och sedan håller sig undan och vill inte stå till svars för sin dåliga affär.
Fast rösta i höst det kommer jag att göra, det ser jag som min plikt och skyldighet. Vi är ju fria medborgare, då ska man också delta i fria val.
Erik

Kommentera här: