Uteliv


Missade när det var fåglar förra veckan som onsdagstema, så jag får väl visa upp en ny fågelrutschkana som kommunen byggt i en ny lekplats i Aspudden idag istället.
Så vi börjar där, med pippin.
 
 
Annorlunda design på den här rutschkanan.
 

Så vill jag även visa en "smygis" tagen på kondiset igår när jag själv skaffade fettisdagsbullar, dvs semlor.
 
 
Härligt se en pappa som bjuder sitt barn på kanske hans första semla.
 
 
Tycker pappan gör helt rätt som redan i unga år låter sitt barn uppleva välsmakande traditioner som sedan kan förstärkas genom att läsa högt ur Ture Sventon vid läggningsdags. Fast Ture Sventon får kanske vänta några år till. Nu är det kanske "Max potta" och liknande böcker som tillhör favoriterna som högläsning.


Ännu är det kyligt att sitta ute. Vårens värme har ännu inte kommit på allvar, dit dröjer det säkert en månad eller så. Men i väntan på att bland andra Vintervikens trädgårdskafé ska öppna för säsongen visar jag detta foto taget på just nämnda ställe. Visst vill man slå sig ner och ta en fika eller lunch i det fria så fort de öppnar igen bara vädret är tillräckligt varmt. Förstår jag rätt så öppnar de nu kommande helg.
 
 
En fikastund i värmande vårsol.
 
 
Får bli min tolkning på uteliv och är också dagens "#blogg100".
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Freja:

Fika är det bästa uteliv jag vet!

2 Pysselfarmor:

men hej hopp - här har det hänt grejer minsann! ;-)
Och semla i headern - det var fyndigt!

Känns inte som det är dags till helgen att sitta ute och fika där i Vinterviken....jag tror jag håller mig inomhus.
Rolig rutschkana - den skulle mina barnbarn gilla.

3 Lajsas Fotografi:

Fina bilder du bjuder på! =)

4 Hanna:

Haha, rolig fågelrutschkana, gillar fantasifulla byggen för barnen. Fin bild på pappan och barnet på kaféet, du fotar dem medan pappan fotar sitt barn som mumsar semla. Kan inte låta bli att tycka att pappan påminner om Anders Johansson "Ankan", alltså östgöten som är komiker. Uteserveringar är härliga, det är verkligen ett vårtecken när de börjar dyka upp.

5 Anitas Malta:

Vilken rolig rutschkana med kul design. Synd att man inte är barn så man får prova. Fast det får man väl men skulle nog inte våga ;-) Skulle dessutom se lite konstigt ut i min ålder.
Barnet äter semla och visst fotar väl pappan det hela med sin mobil. Håller med om att det är bra att föra traditioner vidare under förutsättning att man även talar om varför man äter semlor. Tror många inte vet historien bakom. Blev nyfiken och fann att semlan med vetebulle, mandelmassa och grädde skapades och kom till Europa i slutet på 1800-talet. Vad vore livet idag utan wikipedia ;-)

Härlig bild den sista med fika i Vintervikens trädgårdskafé. Något att längta till kan jag tro för en frusen själ efter en lång vinter. Ha en skön fortsatt dag !!!

6 Leena:

Gillar verkligen rutchkanan! Både kul och fint att titta på. Än får man nog palta på sig ordentligt om man ska kunna fika ute fast det går nog om sätter den sidan till ... vi har en söderhörna på altanen med alltid lä och om solen är framme kan man sitta där fast det nästan är minusgrader ute. Det ser så gott ut med semlor, synd att jag inte tycker så mycket om dem (och inte om så många andra bakverk heller). Men en färsk luftig en skulle nog slinka ner ...

7 Violen på Brandholmen:

Men oj, har du ändrat din blogg! Riktigt snygg är den! Grattis! Omväxlande uteliv hos dig! Vill gärna kunna sitta ute och fika snart!

Svar: vet inte hur det är med uttalade ateister men själv blev jag djupt berörd när vi besökte Varanasi vid Ganges.

8 Malys Krok:

Flotteste rutsjebane/sklie jeg har sett! Fuglen gir sikkert mange gleder for de små! -
Koselig bilde av pappaen som gir den lille fastelavensboller.
Utelivet du viser er noe å se fram mot. kommer snart! Tusen takk for hyggelig hilsen! -Margit-





9 Nett:

Vilken häftig rutschkana :)

10 Cecilia Artista:

Vilken fin rutschbana! Den blir nog populär bland barnen!
Mysigt med lite fika och semla. Säkert något som barnet också uppskattar. Fast det är förstås ännu skönare att sitta på en uteservering och njuta av solen. Men den tiden kommer nog snart!


11 Anni:

Nog har den ungen ätit semla förr - hen har ju fattat att man börjar med att ta av locket!
Vinterviken besökte jag för första gången förra våren, det kan nog bli återbesök så småningom.
Mysiga vårbilder bjuder du på, nog har man längtat efter detta?
Njut nu av det fina helgvädret som utlovas, själv är jag uppbokad och blir inomhus hela helgen!

Kommentera här: