Svårsmält

 
 
 
Ett av många seminarier bland ruinerna under Almedalsveckan i Visby, regnet hänger i luften.
 
 
 
På väg ner mot själva Almedalen i Visby och ännu ett politiskt seminarie. Många olika grupper sprider sina budskap längs gatorna.
 

Lättsmält/svårsmält är tisdagstema. Jag väljer nog mest svårsmält, med tanke på det politiska klimat vi mer och mer tvingas in i genom våra olika media. Men ibland är det mer lättsmält att ta till sig. ;-)
Speciellt denna vecka när många svenska politiker dras mot Visby, som flugor dras till rutten mat och Almedalsveckan som årligen sker där. Tror att en hel del tar sig dit bara för chansen att synas. Sedan finns det olika intresseföreningar som ser sin chans att ganska lätt få träffa svenska politiker, i alla fall en del från Riksdagens plenisal och även en del som inte kommit dit.
Vore det inte för fotbolls-VM i Brasilien så skulle de olika politiska utspelen fylla hela tidningen! Nu har vi i alla fall fotbollen som alternativ till politiken. Bevakningen av årets politikervecka ute på Gotland verkar större än vanligt. Men så är det också "supervalåret 2014", denna ganska fjantiga benämning på höstens val. Denna hets, denna jakt på lyckade argument och formuleringar som ofta inte säger någonting men låter väldigt bra för stunden.
 
 
Inne i ett tält när ett seminarie just ska starta.
 
 
Själv blir jag mest trött, har ingen lust alls att delta på något sätt. Det är på tok för mycket politiskt babblande och tyckande och tjatande och medierna dansar efter än den ena sedan den andre som som vore det råttfångaren i Hameln som styrde denna hord av mediabevakare mellan hötapparna. Argument som jag får höra kan jag uppleva som klart svårsmälta. Jag är lite av en politisk vilde, inte alls trogen något parti så som en del människor som nästan föds in i ett parti och sedan alltid röstar på dem.
 
 
 
Annat seminarie som drog mycket folk.
 
 
Kan tänka mig att antalet seminarier detta år kommer att nå nya rekord under politikerveckan i Almedalen.
Efter att jag tidigare detta år röstade på en kandidat till EU-parlamentet så får politiken mest vila tills vi närmar oss höstens val. Det är (som jag tycker) vettiga sakargument som får mig att välja vilka/vem jag ska rösta på. Ofta gör jag ett och annat besök i valstugorna för att söka svar på några frågor när vi närmar oss valet. Men det får vänta till efter sommaren.
Har fullt upp med helt andra saker, som att försöka hitta sol och värme! :-)
 
 

 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

Det är inte utan att jag håller med dig, man hinner bli så in i norden trott på allt prat och fagra löften! En del av innehållet är väldigt lättsmält medan annat är betydligt mer svårsmält!

2 Anonym:

Tackar gode Gud för fotbollen. Den ersätter t o m värmen till viss mån, åtminstone för mig. Är totalt ointresserad av politik, så jag har missat hela debatten i media, vilket jag är tacksam för. Läser hellre fifa.com;-)

3 Anemonen:

Trevlig inlägg som alltid här och jag kan inte annat än hålla med dig även om jag inte är där. Liten vilde är även jag men jag har inte samma tur som du för jag gillar inte fotboll något vidare. Men det finns så mycket annat att glädja sig åt.

4 Stare Ström:

Jag tappar också intresset för politiken när man rackar ner på andra partier i stället för att framföra vad man själv står för.

5 Anitas Malta:

Politik och fotboll känns väldigt fjärran just nu så det var väl lite tur att jag kikade in här ;-) Med tanke på att det tydligen är "supervalår" måste jag nog ta och sätta mig in i de olika partiernas löften för att veta var rösten ska läggas. Inte en lätt uppgift men en rättighet man har som självklart inte ska förspillas. Gör som du och väntar till det närmar sig. Behöver inte leta sol och värme, behöver svalka och skugga ;-)

Svar: Tänk att vi har behov så exakt mot varandra. Kan du inte fixa upp värmen hit till oss uppe i Norden. Jag kan lätt försöka få iväg kylan ner mot dig. ;-)
Erik Kling

6 Anitas Malta:

...förbisåg att nämna att ditt inlägg till temat knappast kan bli bättre. Svårsmält så in i vassen och passande bilder till din text :-) Ha en skön kväll Erik !!

7 paula i pörtet:

Svårsmält var bara förnamnet, sen är det ännu svårare att uppbåda någon entusiasm mitt i semesterperioden för de flesta, då man verkligen inte vill tänka på krångliga svåra beslut som vad man ska välja på i höst.

8 Klimakteriehäxan:

Jag är också rätt trött på Almedalen ... fast det törs man nästan inte erkänna ...

9 Freja:

Jag tycket Jimmies tal i dag var ganska svårsmält, och hade, för första gången i mitt liv, gärna varit i Almedalen och minglat runt!

10 llh:

Svårsmält men viktigt och dina bilder är lättsmälta. Kyrkoruinen får mig att längta till Visby, länge sedan jag var där. Men i Almedalen har jag aldrig minglat runt och skulle nog hellre välja en annan vecka för besöket på ön.

11 Eva Trillian:

Välformulerat inlägg som väldigt väl beskriver mina tankar om politiken och vad Almedalens seminarier
är värda.
Ointresserad av Almedalsveckan OCH fotboll kan jag nu läsa många böcker och se mycket film istället :) Snart bjuder förhoppningsvis vädret till andra sysslor!
Dina bilder är, helt klart, lättsmälta!

Kommentera här: