Gult

 

Helena är tillbaka från sin sköna semester i Thailand och har sparkat igång Fototriss med en påsktävling och då passar det med temat gult.

Spännande!
Vad vill du se i påskägget?
Något sött får det bli.
 
 
 
 
Så tre gula.
 
 
 
Den gula figuren kan hoppa runt med hjälp av sin svans (ja, den kan det i serien!).
 
 
 
 
 
 
 
Han har fångat en piraya i näven.
 
 
 
Nu ser du kanske att det är Marsupilami.
 
 
Denna lilla gula plastfigur har i tecknad version varit med i flera seriealbum med äventyraren Spirou. Spirou är lite som Tintin, bägge råkar ut för olika äventyr i serieform och mycket ritades av André Franquin.
När jag besökte Bryssel vid ett tillfälle så passade jag också på att leta upp en stor seriebutik som ockuperade hela bottenvåningen i ett sött litet höghus som låg inklämt mellan några större kontorshus. Men serieförlaget Dupuis, där många belgiska serier gjorts och görs, bland annat just Spirou, Gaston, Lucky Luke och Smurfarna med flera låg i en mindre stad en bit ifrån huvudstaden. Till serieförlaget kom jag tyvärr inte, men Marsupilami köpte jag i affären. Ett litet minne från den resan.
 
Ja just, det var en tävling denna vecka.
 
 
 
Säkert vill du se fler bidrag, kolla då här
 
• Kategori: FototrissTaggar: Marsupilami, Spirou, plastfigur, seriealbum; • Kommentarer (25)
Erik

Kommentarer:

1 Åke:

Kul! Den där seriefiguren gillar jag men Lucky Luke är ett strå vassare ;) Kul och roligt minne du köpte :)

2 Lottisen:

Kul triss! Jag var med mina barn pà karneval igàr och där var en liten pojke som var utklädd till just den här figuren :)

3 Violen på Brandholmen:

En riktigt trevlig triss! Är inte så hemma på seriefigurer men den här gillar jag!
Ha en skön söndagskväll!

4 pysselfarmor:

Eftersom jag inte är någon serieläsare så hade jag ingen aning om vad det där var för figur, men nu har jag lärt mig något nytt idag.

5 Stare Ström:

Honom har jag inte träffat, men det var en väldigt söt figur!

6 Meta:

Kul figur håller nog humöret uppe på vem som helst
Ha en fin ny vecka
Meta

7 Gärdsmygen:

Får inte fram några bilder i ditt inlägg trots flera försök. Får prova en annan gång igen.

Svar: Men, det var tråkigt. Strular det med mina bilder? Mystiskt. Jag har testat flera webläsare och alla visar min triss. Vad använder du för webläsare?
Erik

8 BP:

Ja tänk . vad jag har lärt mig nu. Aldrig hört talas om Marsupilami. Men nu har jag det tack vare dig. Å jag bara älskar honom. Tintin vet jag ju vem det är. Vår bil är t o m döpt efter den seriefiguren. Men den här prickiga saken är ju bara för skön.

Kul att köpa hem honom som minne - som en maskot nästan. Gillas skarpt!

Svar: Tänkte inte så mycket när jag valde pryl hos Coolstuff. Kom tvåa i en Fototriss tävling för några år sedan och då valde jag en LEDad kub (stor som en pall, fast fyrkantig) som byter färg om man leker med den, vilket jag har gjort. Gillar helt enkelt allt som har med LEDar att göra. Alla levande ljus här hemma har ersatts av LEDar. En grej bara - å maken fortsätter sucka;-)

9 Freja:

Åhh, fina Marsupilami! Läste Spirou när jag var ung och hade ett album som var som ett naturprogram om just Marsupilami. När sonen var liten och dottern fortfarande i min mage var jag på tjänsteresa till Bryssel. Offrade en av konferensens luncher för att besöka seriemuseets shop och kom hem med massor av Marsupilamigrejor. Barnen älskade dem!

Svar: Så kul! Ja i Belgien gillar de serier och där ritas mycket!
Erik

10 Pysselfarmor:

men va?! Nu när jag kommer tillbaka för att svara på din fråga om citronerna så ser jag inte min kommentar som jag gjorde för ...ja några timmar sedan - märkligt!?
Jag skrev att jag inte kände denne figur, men att det är bra man får lära sig nya saker.
Hur som citronerna i glasburken fanns på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Den var ju för några veckor sedan. Jag gick dit bara för att fotografera och inte köpa en enda växt för trädgården är överfull
;-))

Svar: Snopen. Jag trodde du hade lagrat citronerna på burk, och så fanns de på en mässa. Titta hade jag också gjort, fast kanske hade jag köpt något grönt till balkongen. ;-)
Erik

11 Anitas Malta:

Känner mig nästan som barn på nytt när jag kikar på din för mig okända figur :-) Kul idé att använda en seriefigur och gul är han ju utan tvekan. En triss man blir glad ! Lycka till i tävlingen Erik :-)

Svar: Hej och tack så mycket. Jag har inga förhoppningar om någon vinst, men kul vara med.Hos dig ser det helt tomt ut, vad har skett??
"Inget funnet" stor det bara hos dig.
Erik

12 AXart:

Läste alla serier som fanns att få tag på förr, den söta figuren var en av dom. Bra trissat!
AX

13 llh:

Vilken glad och busig filur du visar upp idag. Gul och kul och en helt ny bekantskap för mig. Är han något av ditt alter ego kanske :-) Hur som helst är det alltid trevligt att lära sig något nytt - Marsupiliami bara namnet väcker nyfikenhet.

14 Tant Otto:

Åh sicken liten filur du fotograferat ..gul är han minsann så han passar bra i den gula trissen :)
Bra trissat!

15 Anitas Malta:

SVAR: Hej Erik. Ja, min blogg ligger dessvärre för tillfället nere. Har tagit bort allt förutom layout och min domän. Som du kanske minns skrev jag i en tidigare kommentar om A + B = Konflikt. Ska försöka reda ut trasslet så snart som möjligt för jag vill för allt i världen inte vara utan min blogg och mina bloggvänner. Önskar dig en skön vecka från Malta 20+ :-)

Svar: Härligt. Som svensk sommar när det gäller temperaturen, varmt och skönt redan i början av april. Fast våren kanske brukar komma redan i början av april?
Erik

16 Borgmästaren :

Det var länge sedan man såg den lila filuren. Kul motivval på gult!

17 Borgmästaren :

Och förresten, färgade såpbubblor . där gav du mig något att tänka på!

18 Anita A:

Inga påskkycklingar men en rolig gul figur med blå prickar som jag aldrig träffat på förut, kul att lära sig något nytt!

19 Linnéa:

Nu fick jag lära mig något nytt, har inte hängt med i serievärlden alls. Söt va han den lilla figuren.
Ha en fin vecka trots gråväder!

20 Marit Johansson:

Fina bilder på den lilla kända figuren!

21 Lena:

söt triss :)

22 Scaniatjejen:

Rolig figur som är ny för mig! Lucky Luke var däremot storfavoriten när jag växte upp.=)

23 Lajsas Fotografi:

Det där är väl Hugo Djungeldjuret? =)

Svar: Nej du ser väl vad jag skriver. Hur Hugo ser ut har jag ingen aning om, men du kikar på Marsupilami!
Erik

24 Maria Lundmark Hällsten:

Den killen känner man igen :)En cooling!

25 mariadesuede:

Ja, den figuren känner man ju igen. Härlig fototriss!

Kommentera här: