Ner


Att titta ner på människor från en högre plats tycker jag kan vara småkul ibland.
"Ner" är Tisdagstema denna vecka och kameran fick jag ju rikta ner för att ta ett par passande bilder.
 
 
 
 
 
Inne i Gallerian går det bra att stå uppe på övervåningen och titta ner på folkvimlet som passerar där under. Eller kika på de som väljer att pausa i shoppandet och kanske tar en fika eller en matbit. Samtidigt kan man ganska obemärkt ta en och annan bild när man ändå står där och kikar ner på alla människorna. Att iaktta människor på stan kan ibland ge intressanta ögonblicksbilder om man har turen med sig och fångar rätt ögonblick i kameran. Kanske håller du med mig?
 
 
 
 
 
När jag hängde där uppe och fångade in lite folkvimmel på bild kunde jag inte låta bli att undra hur det såg ut här vid Hamngatan innan affärsgallerian byggdes? Om du inte alls bryr dig så kan du gå ner till slutet av inlägget. Men jag letade lite på nätet och fann en kortare historisk film om just Hamngatan och bygggropen som tidningen SvD har lagt upp, "I den här gropen ligger idag Gallerian", kolla gärna filmen är kort. 
 
 
 

Lustigt, jag fann ett äldre foto taget ner mot just den här delen av Hamngatan när det bara var en stor grop där på tidigt 70-tal, under den stora citysaneringen (eller Norrmalmsregleringen som den också kallas), länken ger mer information. Fotot är taget innan bygget med kontorshus och hela Gallerian startade. Här under ett par andra foton från Hamngatan som Lennart af Petersens tagit.

 
  
Klicka bilderna större! (Foton: Lennart af Petersens)
 
Nu tycker jag det får räcka med foton, både äldre och nyare för den här gången. :-)
 
Kanske vill du se hur andra tolkat temat ner.
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Stare Ström:

Jag såg också fördelen med att stå och titta ner på folk! Mycket spännande saker kan man få se!

2 SoF:

Vilket intressant inlägg Erik!
Sånt här tycker jag är jättekul, före/efter-bilder.

Ha det!

3 Annika:

Helt klart är det intressant och spännande att beskåda omgivningen. Att titta ner ger det en ny vinkel

4 BP:

Javisst är det roligt att "titta ner" på folkvimlet! Men då behöver man en proffskamera som du har.
Så himla kul med din kultbild från Hamngatan och "utvecklingen" av Gallerian.
Konstigt - man glömmer hur det har varit förr dagen då det ändras - så himla synd. Bra att du påminner om hur det var en gång i tiden!

5 llhertz:

Jättetrevligt med nutid-dåtid på samma plats!
Håller med dig, ögonblicksbilder i folkvimlet kan bli hur spännande som helst och roliga :)
Gillar ditt fågelperspektiv, människor på stan ser lite lustiga ut så där "lite grann från ovan" :)

6 Hanna:

Nu gick det att kommentera, har försökt ett tag men det har bara stått att något gått snett.

Ja, visst är det spännande och kul att titta på folk och gärna med kameran i handen, att fånga de där ögonblicken. Det är nästan mitt favoritsätt att fota på, ett ögonblick som aldrig kommer igen. Kul att se retro-bilderna från Hamngatan, det syns att de har några år på nacken. Fint.

7 Monica o Jacob:

Ja att beskåda folk är ibland riktigt intressant, är det kinamat tro?
Härlig bild av en svunnen tid, lite mer variation på bilarnas karosser än i dag.
Ha det bra;-)

8 Jah Hollis:

Ja, det är inte utan att man känner sig lite som en smygtittare när man tar bilderna lite från ovan. :-)
Temat har ju dessutom varit på tapeten tidigare:
http://jahhollis.blogspot.se/2008/11/fototriss-den-23-november-ovanifrn.html
http://jahhollis.blogspot.se/2011/02/tema-fredag-den-11-februari-uppifran.html
Ville också tipsa om ett nytt tema som Susanne, med Veckans fönster, har dragit igång. Vet inte om jag biter i för mycket med det, men jag gör ett försök:
http://jahhollis.blogspot.se/2013/01/hundra-hus-2013-nr-1-apoteket-lejonet-i.html
Ha det gott när vi går in i sista vintermånaden för den här gången!

Kommentera här: