Om kyrkan.


Det händer att jag tittar in i Uppenbarelsekyrkan i Aspudden.

Jag gillar kyrkan, den är modern och vacker.
Precis som i många av våra kyrkor så går det ofta att gå in i stora kyrksalen och bara vara där en stund även när det inte är gudtjänst eller annan kyrlig förrättning.




Här en liten film jag hittat. Klippet är från serien "Arkitekturens Pärlor". Det är Christoffer Barnekow och arkitekturhistorikern Martin Rörby som beger sig till Uppenbarelsekyrkan i Hägersten.



Arkitekturens Pärlor - Uppenbarelsekyrkan Stockholm (2011) from Public64 on Vimeo.


Här är filmen i eget fönster!

 

 

Med vetskap om hur glaset är ingjutet i betong ser jag på kyrksalen med nya ögon.

 

 

Balkongpelarna har också utsmyckning.


Finns det mer att skriva? Säkert, men det får räcka så.
Helt klart är att kyrkan är värd ett besök om du är i närheten.

Det får bli mitt bidrag denna gång.


Här hittar du fler bidrag, 


Erik

Kommentarer:

1 Mormor:

Takk for interessant innlegg. Videoen om kirken var flott.

Som du sier, kirken er verdt et besøk.

Takk skal du ha :-)

Ha en flott dag :-)

2 Carpe Diem:

Ww ser väldigt pampigt ut där inne. Fina bilder och som alltid tack för att du guidar oss genom Stockholm och dess förorter så fint. Det gillar jag verkligen. Ha, ha borde kanske ha det som "tema" i dagens I Like ;-) Haré gött.

3 anemonen:

Pampigt och vilka färger sen!! Vackert till tusen.

4 Gärdsmygen:

Tänk vad kyrkor bjuder på mycket arkitektur och konst!

5 Tony Malmqvist:

Fantastiskt!!

6 Monica o Jacob:

Vilka otroliga färger, snyggt.

Utsidan ja, jag är nog en bland dom som gillar en kyrka som ser ut som en kyrka;-)

Ha en skön kväll;-)

7 Bertil:

Verkligen vacker mosaik o fint ljusinsläpp!

8 Beppan:

Så vacker byggnad - och så njutbara foton du visar! Gillar ljuset som silas så fint i fönstren.



Visst är det ha Eiffel som ligger bakom hissen! Har så många foton att kika på och redigera så texten hamnade i bakvatten... Kommer så småningom.

9 4U2:

Håller med dig om att den var riktigt fint utsmyckat!

10 Kristallina:

Fantastiskt vackra fönster och utsmyckning redan på bilderna. Det hade inte varit dumt att stå i kyrkan och se det "live". Intressant!

11 llhertz:

Spännande arkitektur bjuder du på idag Erik!

Uppenbarelsekyrkan har jag fortfarande inte sett (tänker: det mest har jag faktiskt inte sett och undrar om det är bra eller dåligt ;)

Hur som jättetrevligt med dessa smakprov.

12 Marit Johansson:

Så otroligt vackert, jag förstår att du ibland besöker den kyrkan, jag tycker mycket om att vara i kyrkor, fridfullt!

13 Nett:

Det är så vackert och stämningsfullt inne i en kyrka :)

14 Linnéa:

Visst har vi en vacker o spännande kyrka som tronar där uppe på höjden. Fullproppad av kultur och konst. Var med på invigningen, 1962 då tyckte alla att den var för modern. Nu är den kulturskyddad.

Fint!

Kolla också ett blogginlägg som handlar om just Uppenbarelsekyrkan.



http://jusfotografiska.blogspot.se/p/uppenbarelsekyrkan-hagersten.html

15 SigridfraEnget:

En vacker och majestätisk kyrka, tycker jag. Nästan så man tappar andan över den stora byggnaden och alla detaljer.

Kommentera här: