I köket.


Vad har vi i våra kök? Helena vill att vi finner motiv i köket.
Hur ser vi på köket, vilken del är köket om det vore en del av kroppen? Är köket huvudet?
Jag upplever ofta kök som det mest levande rummet i en bostad. Men så är det kanske inte för alla.
Här kommer min triss från ett kök.












Jag funderar vidare på köket och vad har vi i våra kök under lördagen. 

Det ser nog väldigt olika ut, kanske mest beroende på vem/vilka som använder köket.

Kan du dra några slutsatser från mina bilder från detta kök?




Här finns flera kök att beskåda

Erik

Kommentarer:

1 Marie-Louise:

Bra trissat :)

Och vilka underbara köksluckor du har. Sådana (lutande) hade min mormor i sitt hus när jag var barn. Så nu fick jag minnas min barndom lite :) Tack.

2 Karin:

Oj, vilket härligt kök! Är det gamla luckor som fått sitta kvar eller ett retrokök? Väldigt fint!

3 Pialotta:

Detta är säkert (tror jag) ett kök från 50-talet eller längre tillbaka med en hyresgäst som är något till åren kommit :) Jag får klura på mitt tema lite till :)

4 Beate:

Japp, jag kan dra några slutsatser: Du bor i lägenhet 1960-1970-tal, har gas för spisen, å du har ett hörn för "skräp", d v s mediciner, räkningar, kvitton med mera. Ditt kök liknar vårt kan jag ju säga med undantag för gasspisen.



Ett personligt och suveränt bidrag!!!

5 Linnea:

Härligt trivsamt och levande kök! Tänk att sneluckorna är kvar!

Gillade din triss1

Ha det bra/Linnea

6 Tant Marit:

Om Jag kan dra några slutsatser från bilderna? Klart att jag kan!

Du bor i ett hus från 50-talet, du har, precis som jag (och alla andra) ett ”hörn” på bänken där saker samlar sig på hög, typ hemlösa pryttlar!

Du har varit duktigt förkyld ett tag med svår hosta. Värst är det om nätterna! Feber har du också haft till och från, med därpå följande muskelvärk!

För att bättra på immunförsvaret käkar du C vitaminer, men det fungerar sådär…

Så det får bli en stark kopp kokkaffe, kokad på gasspisen. Kaffe som ger karlar hår på bröstet och botar plattfothet!

Du må vara en riktig karl som inte gnäller när du är dålig och som gillar starkt kaffe, men innerst inne är du en obotlig romantiker som gillar att fika med någon du tycker om! Favoritmuggarna skall det vara, de som ser ut som om de har överlevt från 70-talet och fram till nu…

Något till kaffet får det bli, två skivor lingonbröd med ost och en bit orange paprika sitter bra. Och vem vet, kanske plockar du fram en bit sockerkaka från röda lådan med vitt lock… Eller blir det rent av en semla? FY dig i så fall, det är på tok för tidigt!!!

Vinner jag något nu?



7 Monica o Jacob:

Slutsats, ett gammalt välvårdat kök och någon saknar som oss kaffebryggare vi brygger direkt i muggen med tratt.

Ha en skön söndag i vårvärmen;-)))

8 Lasseivomma:

Kul att se dom sneda luckorna. Blir också lite nostalgisk när jag ser en röda Klara i rött. Gasspisar trodde jag också var utdöda, men på trissen i dag finns ju flera stycken, så där hade jag fel.

Bra triss som visar ganska mycket av dig.

9 Beppan:

Ett 50-talskök ja - eller sent 40-tal. Med en boende som trivs med det gamla invanda. En - numera - äldre herre bor där. Troligen singel....



10 Fia:

Jag såg att det finns "sneluckor" i nyproduktion nu igen. När jag ser dina bilder förstår jag att det doftade trivsamt gott av kaffe i köket.

11 LissenTo:

Gammalt kök precis som mej, fast jag har inte lutande skåp. Väldigt personligt, extra plus.



Mycket mediciner, någon sjuk?

Filterkaffe i kok kaffepanna?



Ha en fin söndag. // Lissen

12 Ingalill:

Egentligen är de köksskåpen riktigt smarta, roligt att få se sådanna luckor igen :)

13 Nukke:

Oj vet din Fru att du har fotat tidigt på morgon ??? De är så realistiska bilder. Så som det är. Men vänta bara din fru slipper i fart så städar hon till kvällen :)

14 Tinezza:

Härlig kaffepanna du har :) Jag kan tänka mig att det blir extra gott kaffe med en kopparkaffekanna.

15 Barnens Hjältar:

Här är köket det absolut mest levande rummet. Egentligen hade vi inte behövt en massa rum, bara ett enormt kök och en stor sovsal :P

16 Yvonne:

Köket är ett jätteviktigt rum, det ser man i dina bilder! Fin triss.

17 inglevan:

Vilket härligt gammalt kök med de där sneda luckorna och redan med burkarna därunder. Så såg det ut i vårt kök på Stenstugu innan vi byggde om det.



Charmigt!

18 Barbro S:

Så levande, fina bilder från köket med härlig stämning i. Jag trivs också väldigt bra i kök, som i minnet av min barndoms stora lantkök med mamma vid spisen, uttröttad pappa på kökssoffan med katt på magen och jag någonstans på golvet:).

19 Nett:

Härligt kök, de gamla skåpen är ju inte så vanligt att man ser idag. det finns en charm med gamla kök. Sen detta med gasspis (ser det ut som) Bra kvalite på det som gjordes förr.

20 Cina via Gizmo:

Men så härligt med ett lite gammeldags köks.

Hade såna luckor för länge sen...

Lika så en sån burköppnare på väggen..

Du lockade fram minnen med din triss..

Härligt

21 Jah Hollis:

Intressanta bilder. Jag uppfattar mycket av inredningen som 50-tal (skåpet och inte minst ”förvaringstrågen” i en hylla under). Sedan en väggfast konservöppnare och en tv-kanna som ger mer 60-talskänsla. Och så gasspis, precis som jag. :-)

22 Oliver:

Precis ett sådant kök har jag haft, gasspisen undantagen. Trevlig triss med många blickfång. Hoppas förkylningen har gett med sig vid det här laget!

23 Maria Lundmark Hällsten:

Hm, vårat hus är byggt 1956 och i köket däruppe har vi snedluckor så jag gissar på en lägenhet från 50 talet, och där bor du, en man som en gång i tiden kokat sitt kaffe, men som numer brygger det i kaffepannan, därav filtret. Vidare så har du vad många av oss andra har, en sån där hörna där allt samlas. Hemma hos oss, får det ligga högst en dag, sedan sorterar jag bort det, men det har inte alltid varit så :-)

24 Lena Börjesson:

Sådana sneskåpsluckor är moderna igen :)

Har själv haft det i en av mina första lägenheter.

Trevligt att se att du brygger kaffet i kopparkitteln.

25 Anni:

Sådana snedluckor hade jag min etta när jag flyttade hemifrån - gillar skarpt!



Och vad ser jag på dina foton? Här bor en äldre man med många mediciner som fortfarande brygger sitt kaffe på gammeldags vis i den ärvda kopparkitteln. Inte lagar han mycket mat själv, spisen är så ren och snygg trots sin ålder. Tomt är det i kryddlådorna av glas också. Det blir väl en macka då och då, på Lingongrova för det ska ju vara nyttigt ...

26 Artlover:

Kul att se sådana gamla kök som är fortfarande i bruk. Sådana bilder borde du skicka in till Riksantikvarieämbetet.

27 agnetha:

Gillade inte temat denna gång för jag är inte riktigt sams med mitt kök. Vill riva ut hela rasket om jag hade råd.

Så jag löste det på ett annat sätt med min triss.

Jasså du brygger ditt kaffe i en kopparpanna du. Nostalgi på hög nivå!

Ha en bra fortsatt söndag.

28 Linda Åkerström:

Den fina fina kaffepannan! Precis en sån som farmor alltid kokade kaffe i!

29 skogsfrun på dal:

50-tals kök javisst, och röran i medicinhörnan känner man ju igen;-) Hoppas det hjälper! Medicinerna menar jag förstås;-) Ett manligt kök utan krusiduller, singel? Mer än så törs jag inte spekulera.

30 Tant Otto:

Fin kökstriss...älskar gammla kök och de sneda skjutbara luckorna...bra trissat...är det ditt kök förresten?

31 Erik "Semlan":

Tack för alla kommentarer så här långt. Jag vill bara klargöra att jag gick iväg till någon annans kök. Gjorde ett reportage "i ett kök". ;-)

32 Pysselfarmor:

Jag konstaterade på bilden att det inte var ditt kök och det var inte du som stod där ;-)

Ser på din kommentar att så är det ju!

Kanske din fars kök? Tänk att brygga kaffe i kopparkaffepanna, använda Klara och så TV-kannan i köket med de luckorna...nostalgi för mig så att det bara "dånar" ;-) Läckert trissat med fina bilder!



Jo jag har varit på ett stickevent i helgen utanför Jönköping där 48 tjejer i varierande åldrar träffades för att sticka,virka,köpa garn, färga garn, äta och dricka gott samt surra hela dagen och till sent på natten...jisses jag har ont i örona och skavsår på fingrarna av allt snack och stickeri...där "stal" jag mig en stund i storköket där det lagades mat för att klicka fast några bilder till fototrissen

;-)

33 agnetha:

Skratt Jag trodde faktiskt att det var ditt kök och att du kokade ditt kaffe i denna nostagliska kopparpanna. Jasså du HAR kaffebryggare kanske du bjuder på en kopp om man har vägarna förbi.

Ha en bra vecka!

34 Annelie Esséus:

Visst är det som du säger, köket är det mest levande rummet. Det är hjärtat i ett hem tycker jag. Och dina bilder visar väl det i allra högsta grad, det är där man tillbringar sin mesta tid. En kopp kaffe vid köksbordet, en klassiker, det gör vi väl alla!? Och har gjort i århundraden.

Mina bilder tog jag i lördags, vi firade min födelsedag, visserligen en vecka efter, men min syster var på besök från Malmö och då samlade jag mina barn och barnbarn. Det var liv i luckan kan jag lova. Och vinet var helt klart godkänt!

Gillar verkligen att din granne använder en kopparkanna till sitt kaffe!

35 Erik "Semlan":

He he, då kanske det blir rätt? Ska vara tydligare i kommande trissar. ;-)

36 Tinefis:

Vilken otroligt trevlig kaffe kokare du har! Eller vad det kallas på svenska. Ville säga pot, men då blir det engelska ju. =o)

Fin triss!

37 SigridfraEnget:

Et mysigt och gammalt kök. Dom som bor här börjar nog bli ... äldre.

38 Åke Blomqvist:

Bild 1: Bra att ha bänk så här samlas vissa saker man vill ha nära. Bild 2: hett vatten kokas upp på gasolspisen. Bild 3: Mjöl och sockerlådor som inte finns längre i kök. Köket är helt klart det mest levande rummet i bostaden.

39 Anita:

Ett sånt kök hade jag på 70-talet. Huset byggt 58-59. Känner igen mig i allt utom gasspisen. Mysiga bilder.

Kommentera här: